AΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Αυτό είναι το πραγματικό κόστος εκσυγχρονισμού/αναπαλαίωσης των F-16

AΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Αυτό είναι το πραγματικό κόστος εκσυγχρονισμού/αναπαλαίωσης των F-16

Πολλά γράφτηκαν, πολλά ειπώθηκαν για το εξωφρενικό και πέραν πάσης επιχειρησιακής λογικής, πρόγραμμα αναβάθμισης ή αναπαλαίωσης των μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας με τελευταίο επεισόδιο τα όσα δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Π.Καμμένος σε τηλεοπτική εκπομπή για το κόστος του προγράμματος, όπου υποστήριξε ότι μπορεί και να γίνει και… δωρεάν (!) ως βοήθεια των ΗΠΑ μετά από σχετική απόφαση του Κογκρέσου και θα είναι μικρότερο από 1,1 δισ. ευρώ!

Σίγουρα αιφνιδιασμένος ο υπουργός Εθνικής Αμυνας από τις αντιδράσεις στο πρόγραμμα, αλλά όταν το pronews.gr στις 5 Σεπτεμβρίου έθιξε πρώτο το ζήτημα και χαρακτήρισε “παρανοϊκή” την απόφαση είχε απόλυτα δίκιο και ο υπουργός θα έπρεπε να τις αναμένει.

Τελικά πόσο θα κοστίσει το πρόγραμμα αναβάθμισης και ποιος θα το πληρώσει, η Ελλάδα ή οι ΗΠΑ;

Και ποιο θα είναι το αποτέλεσμα του προγράμματος;

Θα προσφέρει στην ασφάλεια και την άμυνα της χώρας σε σχέση με το ύψος της επένδυσης;

Και ποιος είχε δίκιο, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ν.Τραμπ που μίλησε για 2,4 δισ. δολ. ή ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Π.Καμμένος που μιλά για 1,1 δισ. δολ. (ή “και ακόμα λιγότερα” όπως είπε σήμερα);

Η απάντηση, κατ’αρχήν, βρίσκεται κάπου στην μέση: Η απόφαση είναι να γίνει λίφτινγκ στα μαχητικά των εκδόσεων F-16 Block 50, συνολικά 40 μονάδες, που είχε αγοράσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη το 1992-1993 και στα F-16 Block 52 Plus που είχε αγοράσει η κυβέρνηση Σημίτη το 1999, συνολικά 60 μονάδες (50 συν 10 της option), δηλαδή 100 αεροσκάφη.

Από αυτές τις εκδόσεις F-16 Block 50 και F-16 Block 52 Plus έχουν μείνει 93 μαχητικά αεροσκάφη, τα υπόλοιπα καταστράφηκαν λόγω ατυχημάτων. Αυτά θα εκσυγχρονιστούν στο αρχικό συμβόλαιο.

Πόσο θα κοστίσει ο εκσυγχρονισμός τους; Το ολιγότερο 1,8 δισ. δολ. Αυτές είναι οι τιμές που έδωσε η DSCA μεσοσταθμικά ανά αεροσκάφος (20 εκατ. δολ.), αυτές οι τιμές θα ισχύσουν ότι και να λέει ο υπουργός Εθνικής Αμυνας.

Εκτός αν δεν βάλουν ραντάρ AESA στα μαχητικά, πράγμα αδύνατον, γιατί υποτίθεται ότι ο εκσυγχρονισμός γίνεται ακριβώς για να βάλουν ραντάρ AESA και να έχουν πλεονέκτημα έναντι των τουρκικών F-16.

Για τα F-35, ούτε κουβέντα, κανείς δεν υποστηρίζει στα σοβαρά ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί ένα F-35A από ένα εκσυγχρονισμένο/αναπαλαιωμένο F-16V.

Ολες οι ελπίδες, υποστηρικτών και πολέμιων της αναβάθμισης/αναπαλαίωσης, βρίσκονται στο να γίνει ένα θαύμα και να μην παραδοθούν στην Τουρκία τα F-35A την ερχόμενη άνοιξη.

Βλέπουμε λοιπόν ότι τα άλλα δύο Block των F-16, το αρχικό 30 και το έσχατο F-16 Advanced δεν περιλαμβάνονται στο άμεσο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού.

Γιατί τα πρώτα πλησιάζουν επικίνδυνα στο όριο ζωής τους (αγοράστηκαν το 1988 από τον Ανδρέα Παπανδρέου) και τα δεύτερα, 30 μονάδες εκ των οποίων ήδη υπηρετούν στην ΠΑ, έχουν σύστημα επικοινωνίας Link 16 και μπορούν “να σταθούν” σε δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις. Αλλωστε είναι σχετικά καινούρια: Η παραλαβή τους ολοκληρώθηκε το 2010.

Και το ραντάρ AESA; Τα πιο καινούρια F-16 δεν θα έχουν ραντάρ AESA;

Εδώ είναι το μυστικό για να φτάσουμε τα 2,4 δισ. δολ. που ανέφερε ο πρόεδρος Τραμπ: Θα περάσουν και αυτά από πρόγραμμα “λίφτινγκ” αλλά το αρχικό συμβόλαιο δεν θα αφορά τα 30 “Advanced“.

Θα υπάρξει δεύτερο συμβόλαιο!

Αλλωστε για τα συγκεκριμένα υπάρχει όπως η αποδοχή της προσφοράς της DCSΑ και έτσi το πρόγραμμα μπορεί να ενεργοποιηθεί εύκολα με μία επιστολή ενεργοποίησής του από την ελληνική πλευρά, χωρίς να είναι απαραίτητα υπουργός Αμυνας ο Π.Καμμένος.

Δηλαδή στην ουσία μιλάμε για 93 F-16 σε πρώτη φάση με option για 30 F-16 σε δεύτερη φάση, άρα… 2,4 δισ. δολ. συνολικά.

Πρόκειται για την κλασική μέθοδο στις εξοπλιστικές προμήθειες που καλείται “σαλαμοποίηση“, όπου η προμήθεια κόβεται σε διαδοχικά κομμάτια για να μην υπάρξουν αντιδράσεις από το μεγάλο αρχικό κόστους.

Γιατί επιμένει στο 1,1 δισ. δολ. ο Π.Καμμένος; Γιατί γι’αυτό το ποσό ενημέρωσε την Επιτροπή Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, όπως είχε αποκαλύψει το pronews.gr, ότι θα κοστίσει το πρόγραμμα και πιθανότατα θα υπάρξει πολιτικό πρόβλημα, ακόμα και με το 1,8 δισ. δολ. που τελικά θα κοστίσει η πρώτη φάση.

Γιατί χρησιμοποιεί ως παράδειγμα την τελευταία αγορά των 30 F-16 Advanced επί υπουργίας Σ.Σπηλιωτόπουλου για να καταδείξει ότι το πρόγραμμα θα κυμανθεί σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο;

Αγνωστο! Χρησιμοποιεί και συγκρίνει ανόμοια πράγματα.

Δεν έχει καμία σχέση η αγορά νέων μαχητικών, όπου φορτώνεται το αρχικό αίτημα με οτιδήποτε μπορει να σηκώσει ένα αεροσκάφος σε όπλα και με ανταλλακτικά εις διπλούν, από την τελική σύμβαση η οποία πάντα είναι πιο λιτή. Βέβαια η πλευρά του αγοραστή εν συνεχεία αγοράζει π.χ. όπλα στις δεσμευτικές τιμές που έχει δώσει ο πωλητής.

Αλλά εδώ μιλάμε για πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, όπου αναφέρονται ένα-ένα– τα εξαρτήματα. Και αυτά που γράφει ο πίνακας της DSCΑ είναι ακριβέστατος και δεν μπορεί να αφαιρεθεί ούτε βίδα, αφού αφορά στοιχειώδη ανταλλακτικά. Μόνο δύο ραντάρ AESA αναφέρονται ως εξτρά, κόστους 12 εκατομμυρίων δολλαρίων συνολικά.

Υπάρχει περίπτωση να κατέβει στο 1,1 δισ. το συνολικό κόστος του προγράμματος; Μόνο αν δεν εγκατασταθούν ραντάρ AESA.

Αλλά όλη η φασαρία γίνεται για το λόγο αυτό, οπότε είναι απίθανο να μην συμβεί αυτό.

Μπορεί να μας κάνουν δώρο οι ΗΠΑ το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού; Πολύ ωραίο για να είναι αληθινό, αλλά η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία.

Ετσι ή αλλιώς, όταν θα τελειώσει το πρόγραμμα αναβάθμισης/αναπαλαίωσης των F-16, κάπου εκεί στα τέλη της δεκαετίας του 2020, κανείς δεν θα θυμάται τι έλεγε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας το 2017 ο οποίος έχει κάνει μία πολιτική επιλογή για καθαρά γεωπολιτικούς λόγους και πιστεύει ακράδαντα ο ίδιος ότι θα μας δώσουν… δώρο οι ΗΠΑ και 20-30 μαχητικά F-35A.

Τι αποτέλεσμα θα έχει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16; Κανένα, σε ότι αφορά την κύρια απειλή, δηλαδή τα τουρκικά F-35Α.

Θα γίνει ένα πολύ καλύ καλό αεροσκάφος για ένα είδος πολέμου (αναχαιτίσεις στο Αιγαίο) το οποίο θα εκλείψει σε πραγματικές επιχειρήσεις, απέναντι στα stealth F-35. Το ραντάρ AESA APG-81 των F-35Α θα “βλέπει” τα ελληνικά F-16 από τα 250 χλμ. το ραντάρ των ελληνικών θα “βλέπει” τα τουρκικά F-35, ιδανικά στα 40 χλμ

Αν είμαστε τυχεροί και τα τουρκικά F-16 δεν εξοπλιστούν με ραντάρ AESA, όσα ελληνικά προλάβουν να εκσυγχρονιστούν, θα υπερέχουν αυτών, μέχρι να ενταχθούν σε υπηρεσία τα νέα τουρκικά μαχητικά TF-X περί το 2028.

Κάπου εκεί θα ολοκληρωθεί και το πρόγραμμα αναβάθμισης/αναπαλαίωσης των ελληνικών F-16.

Το πρόγραμμα θα στερέψει την Αεροπορία, τουλάχιστον μέχρι το 2025, από οικονομικούς πόρους. Και μετά θα υπάρξουν κονδύλια με την προϋπόθεση να ξεκινήσουν εξορύξεις υδρογονανθράκων στην Ελλάδα.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Αν όχι, μέχρι το 2030 η Ελλάδα παγιδεύεται σε ένα πρόγραμμα αναβάθμισης που δεν έχει τίποτα το ουσιαστικό να προσφέρει στην άμυνα της χώρας, σε σχέση με την έκταση της απειλής…

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.