Εκσυγχρονισμός F-16: «Κόβουν» αριθμό αεροσκαφών, δυνατότητες, ανταλλακτικά και υποστήριξη για να «βγει» το πρόγραμμα

Εκσυγχρονισμός F-16: «Κόβουν» αριθμό αεροσκαφών, δυνατότητες, ανταλλακτικά και υποστήριξη για να «βγει» το πρόγραμμα

Τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης θα ξεκινήσουν να παραδίδονται τα πρώτα εκσυγχρονισμένα F-16V και οκτώ χρόνια μετά την έναρξη του εκσυγχρονισμού θα έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμά!

Δηλαδή, αν θεωρήσουμε ότι θα υπογραφεί εντός του έτους, το πρώτο αεροσκάφος θα παραδοθεί το 2022 και το τελευταίο το 2026, με ρυθμό 12-15 αεροπλάνα τον χρόνο από το 2023 και μετά!

Οταν η Τουρκία θα έχει ολοκληρώσει την παραλαβή 70 από τα 100 F-35.

Συγκεκριμένα, μετά την ενεργοποίηση της σύμβασης θα απαιτηθούν δύο περίπου χρόνια για τη μηχανολογική ανάπτυξη (engineering development) του ελληνικού προτύπου, με τροποποίηση του «μοντέλου» που υφίσταται ήδη για άλλους πελάτες F-16V (Ταϊβάν, Ν. Κορέας).

Ένας επιπλέον χρόνος θα χρειαστεί για δοκιμές σε εργαστήριο αλλά και εν πτήση στο αεροσκάφος που θα δημιουργηθεί ως κοινό πρότυπο και θα μεταβεί στις ΗΠΑ, αν και στο μεσοδιάστημα θα μπορεί να ξεκινήσει παράλληλα και η τροποποίηση των πρώτων ελληνικών Viper.

Πλην ενός πρωτοτύπου αεροσκάφους κανένα άλλο F-16 δεν πρόκειται να φύγει από την Ελλάδα προκειμένου να υποστεί οποιεσδήποτε εργασίες αναβάθμισης στις ΗΠΑ. Έτσι, τα πρώτα από τα F-16V θα παραδοθούν τέσσερα περίπου χρόνια από την ενεργοποίηση της σύμβασης.

Το ζήτημα είναι ότι για να πληρωθούν όσο το δυνατόν λιγότερα χρήματα περικόπηκε το πρόγραμμα και σε αριθμό και σε ποιότητα, έτσι ώστε πλέον δεν θα μιλάμε για “V”, αλλά κάτι για “κοντά στην έκδοση “V”, όπως τόνισε χαρακτηριστικά και ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin Ντένις Πλέσσας.

Το πρόγραμμα αφορά πλέον μόνο 84 F-16 Block 52+ και Block 52+ Advanced.

Η αναβάθμιση των Block 50 ματαιώθηκε γιατί η ΠΑ αποφάσισε στην προσπάθειά της να “μαζέψει” τα οικονομικά να εκσυγχρονίσει τα 29 Block 52+ Advanced.

Το 30o αεροσκάφος της Μοίρας του Αράξου καταστράφηκε από πυρκαγιά στις 2 Νοεμβρίου στην 115ΠΜ από ένα “σύνηθες”, στα F-16, περιστατικό όταν ξέσπασε φωτιά ενώ προετοιμαζόταν για αποστολή, έχοντας τροχοδρομήσει από το καταφύγιο και καθ’ οδόν για τον διάδρομο.

Στο περιστατικό, στο οποίο υπήρξε και τραυματισμός του πιλότου, είχαν αρχικά αναφερθεί ζημιές, οι οποίες ήταν σοβαρότερες απ’ ό,τι αρχικά εκτιμήθηκε και το αεροσκάφος κρίνεται πλέον μη επισκευάσιμο.

H αμερικανική πλευρά (αμερικανική κυβέρνηση) προτάσσει το πλαίσιο «re-scoping», δηλαδή τον «επαναπροσδιορισμό» του με μειώσεις στο επίπεδο του εκσυγχρονισμού και όχι «εκπτώσεις» στην οικονομική αξία.

Από εκεί και πέρα θα περικοπεί όσο μπορεί το πακέτο των ανταλλακτικών και της υποστήριξης και σειρά αναβαθμίσεων και διαμορφώσεων δεν θα συμπεριληφθούν προκειμένου να συμπιεστεί στο κόστος περί τα 1,3 δισ. ευρώ.

Και βέβαια δεν έχει επιλυθεί το πρόβλημα της προκαταβολής. Οι Αμερικανοί επιμένουν για 60% πριν την παράδοση του πρώτου αεροσκάφους και ακόμα και με τις περικοπές και τους διακανονισμούς η προκαταβολή δεν αναμένεται να είναι χαμηλότερη των 700 εκατ. ευρώ.

Η χρηματοδότηση του προγράμματος θα γίνει μέσα από τα υπάρχοντα κονδύλια εξοπλισμών που περιλαμβάνει ο κρατικός προϋπολογισμός για το υπουργείο Άμυνας, αυτά τα ελάχιστα περίπου 500 εκατομμύρια ετησίως (οι ΕΔ χρειάζονται τουλάχιστον τετραπλάσια ετησίως) και για διάστημα τουλάχιστον 10 χρόνων.

Ομως το σύνολο των απαρτίων για τις συλλογές μετασκευής των αεροσκαφών θα πρέπει να παραγγελθεί σχεδόν με την εκκίνηση του προγράμματος. Ετσι δουλεύουν οι πάντες σε Ανατολή και Δύση. Οι Τούρκοι πλήρωσαν metrhto;iw ακριβώς 1,1 δισ. δολ. σε ένα σύνολο 2 δισ. δολ για την αγορά των S-400 (το υπόλοιπο θα εξοφληθεί με ρωσικο δάνειο).

Επιπλέον, για την ενεργοποίηση της σύμβασης απαιτείται προκαταβολή 130 περίπου εκατομμυρίων δολαρίων.

Δύσκολο να υπογραφεί το πρόγραμμα της αναβάθμισης των F-16, πριν παραδοθεί στη Τουρκία το πρώτο F-35, κάτι που αποτελεί κεντρικό στόχο των υλοποιητών του εν Ελλάδι προγράμματος.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.