ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Άρση ασυλίας Κ.Βελόπουλου, χειροπέδες για κακούργημα σε Κ.Φλώρο κατά τα λοιπά ο Β.Πούτιν είναι «αυταρχικός»!

Ακινητοποιημένο στο λιμάνι Λεμεσού το ΠΓΥ ΑΛΑΣΙΑ (A-620) – Χωρίς καμία δυνατότητα πλεύσης (φώτο)

Ακινητοποιημένο στο λιμάνι Λεμεσού το ΠΓΥ ΑΛΑΣΙΑ (A-620) – Χωρίς καμία δυνατότητα πλεύσης (φώτο)

Η θαλαμηγός-δώρο από τον Εμίρη του Ομάν στην Κύπρο που μετατράπηκε σε πλοίο γενικής υποστήριξης βρίσκεται σήμερα ακινητοποιημένη και με καμία δυνατότητα πλεύσης στο λιμάνι Λεμεσού.

Μάλιστα κατά τον τελευταίο πλου της υπέργηρης θαλαμηγού, η συντήρηση της οποίας θα κοστίσει στο κράτος μερικά εκατομμύρια ευρώ ετησίως, χωρίς αυτή να μπορεί να προσφέρει τίποτα στο Ναυτικό της Δημοκρατίας, παρουσίασε σοβαρή κλίση στη μια πλευρά.

Όλες οι διορθωτικές κινήσεις απέβησαν άκαρπες, με αποτέλεσμα η θαλαμηγός να ελλιμενιστεί μόνιμα στο λιμάνι της Λεμεσού με καμιά ουσιαστική προοπτική επιδιόρθωσης της.

Το ερώτημα που πλανάται στην ατμόσφαιρα είναι ποιος θα πληρώσει τώρα τα σπασμένα;

Ιδού τι είχε δημοσιεύσει «Η ΜΑΧΗ» από τον Δεκέμβρη του 2014:

Για γέλια και για κλάματα: Έντονο πέπλο φαιδρότητας και σουρεαλισμού

Η θαλαμηγός του Εμίρη, η «Πυραυλάκατος» του Κακομοίρη

ΤΟΥ ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΜΙΛΤΙΑΔΟΥΣ

Μετά τη θερμή φιλοξενία και τις επαφές που διαμείφθηκαν μεταξύ του τότε υπουργού Άμυνας Φώτη Φωτίου και του ομολόγου του από το Σουλτανάτο του Ομάν, κατά την επίσκεψή του στην Κύπρο τον περασμένο Νοέμβριο, ο κ. Sayyid Badr Bin Saud Bin Hareb Al-Busaidi απέστειλε πρόσφατα στο ΥΠΑΜ μια θερμή ευχαριστήρια επιστολή, στην οποία αναφέρει ότι προτίθεται να παραχωρήσει δωρεά στην Δημοκρατία ένα «πολεμικό» πλοίο, για την επιτήρηση της Κυπριακής ΑΟΖ.

Στην παρούσα φάση, με την κοσμογονία που συντελείται στην Κυπριακή ΑΟΖ και με τις προοπτικές που αυτή συνεπάγεται για την Κύπρο, η απόκτηση αξιόπλοων περιπολικών πλοίων από την Διοίκηση του Ναυτικού της Ε.Φ. ήταν και παραμένει απόλυτη προτεραιότητα για την Δημοκρατία. Έτσι λοιπόν ήταν φυσικό, η προσφορά αυτή του Ομάν να απασχολήσει έντονα την κοινή γνώμη και τον Τύπο, ειδικά μετά και την δήλωση του Υπουργού Εσωτερικών και μέχρι πρόσφατα Αναπληρωτή Υπουργού Άμυνας Σωκράτη Χάσικου ότι: «αυτές οι δωρεές και προσφορές, από τη στιγμή που δεν συνεπάγονται οικονομικό κόστος είναι ευπρόσδεκτες».

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι παρά την αγαθή πρόθεση του Ομάν, αυτή η ιστορία με τη δωρεά του πλοίου περιβάλλεται από ένα έντονο πέπλο φαιδρότητας και σουρεαλισμού. Το γειτονικό Ισραήλ, προκειμένου να προστατεύσει από κάθε επιβουλή τις πλουτοπαραγωγικές πηγές στην ΑΟΖ του, υλοποιεί ένα τεράστιο πρόγραμμα ναυπήγησης νέων υπερσύγχρονων μονάδων επιφανείας και υποβρυχίων και έχει επιβάλει στις περιοχές των κοιτασμάτων δρακόντεια μέτρα ασφαλείας. Την ίδια στιγμή, η Κύπρος, την ασφάλεια στην δική της ΑΟΖ, την αντιμετωπίζει με την ίδια χαλαρότητα και ανευθυνότητα που μας οδήγησαν στα τραγικά γεγονότα του Μαρί, αδιαφορώντας ουσιαστικά για τις συνέπειες που επιφέρει η παντελής έλλειψη παρουσίας μας στην ΑΟΖ και στον ζωτικό χώρο ευθύνης, συζητώντας την δωρεάν απόκτηση παμπάλαιων θαλαμηγών που έχουν βαπτιστεί «πολεμικά πλοία»(!!!)

Τα καθρεφτάκια του Σουλτάνου δώρο στους «ιθαγενείς» της Κύπρου

Το εν λόγω σκάφος ναυπηγήθηκε το 1970 από τα ναυπηγεία Brooke Marine του Ηνωμένου Βασιλείου (τα οποία στην συνέχεια πτώχευσαν) και αποκτήθηκε από το Ομάν, αρχικά με την ονομασία «Al Said» προοριζόμενο για χρήση ως θαλαμηγού του Σουλτάνου. Στην συνέχεια προστέθηκε ένα ελαφρύ πυροβόλο και μετατράπηκε σε πλοίο πολλαπλού ρόλου (παράλληλα με αυτόν της θαλαμηγού του Σουλτάνου) και αρκετά χρόνια αργότερα, το 1984, μετονομάστηκε σε «Al Mubrukah» και μετατράπηκε σε εκπαιδευτικό πλοίο για τις ανάγκες του Βασιλικού Ναυτικού του Ομάν. Το 1997, με την προσθήκη ενός ακόμη πυροβόλου 20mm, το ίδιο πλοίο χαρακτηρίστηκε από τις αρχές του Ομάν ως κορβέτα/περιπολικό, ενώ σήμερα βρίσκεται υπό παροπλισμό, στα πλαίσια της ανανέωσης του στόλου της χώρας με νέα σύγχρονα πλοία Βρετανικής κατασκευής.

Το «Al Mubrukah», έχει μήκος 61.47 m, βύθισμα 3.9 μέτρα, μέγιστο εκτόπισμα 948 τόνους, ενώ η μέγιστη ταχύτητά του είναι οι 15 κόμβοι (όταν τα σύγχρονα πλοία επιτήρησης έχουν συνήθως 31-33 κόμβους και σε κάθε περίπτωση πάνω από 25 κόμβους) και η οικονομική του οι 12 κόμβοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δύο κύριες μηχανές που φέρει είναι τύπου Paxman Ventura, σχεδίασης του 1950 οι οποίες αρχικά κατασκευάστηκαν για χρήση τους σε σιδηροδρομικές μηχανές!!!

Επικίνδυνοι χειρισμοί

Εάν πράγματι γίνονται από κάποιους σκέψεις να παραληφθεί από την Δημοκρατία ένα πλοίο 44 ετών για την κάλυψη των αναγκών στην ΑΟΖ, μόνο και μόνο επειδή δίνεται δωρεάν, τότε αυτοί είναι απλά επικίνδυνοι για την πατρίδα μας. Ένα πλοίο το οποίο μετά από μισό περίπου αιώνα επιχειρησιακού βίου, κατά τον οποίο αρχικά «φιλοξένησε το χαρέμι του Σουλτάνου» και στην συνέχεια αλλάζοντας απλά όνομα και χρώμα χαρακτηρίστηκε σαν κορβέτα, δεν μπορεί παρά να είναι ένα κακόγουστο αστείο που θα πρέπει να μας προβληματίσει πολύ έντονα για το μέλλον του τόπου μας.

«Η ΜΑΧΗ» είναι σε θέση να γνωρίζει, ότι η Διοίκηση Ναυτικού και η Εθνική Φρουρά, έχουν εκπονήσει σειρά μελετών τις οποίες και έχουν συγκεκριμενοποιήσει μετά την ανακάλυψη των υδρογονανθρακικών κοιτασμάτων στην ΑΟΖ μας, προκειμένου να υλοποιηθεί ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα με δεκαπενταετή ορίζοντα, με σκοπό να δημιουργήσει επιτέλους η Δημοκρατία, μία σύγχρονη, «έξυπνη» και υπολογίσιμη ναυτική δύναμη που θα εξασφαλίζει σε βάθος χρόνου την επιτήρηση, τον έλεγχο και την ασφάλεια στην ΑΟΖ μας, προασπίζοντας έτσι τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και επιβάλλοντας ταυτόχρονα την Εθνική μας κυριαρχία. Οι πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Κυπριακή Δημοκρατία στην ΑΟΖ της, απαιτούν για την επιτήρησή της σκάφη με αναβαθμισμένες δυνατότητες, ικανά να φέρουν σε πέρας εξειδικευμένες αποστολές, κριτήρια που πληρούν μόνο σύγχρονα περιπολικά πλοία ανοικτής θαλάσσης OPV, όπως τα ισραηλινά OPV (από τα ελάχιστα, αν όχι τα μοναδικά σήμερα στο κόσμο combat proven OPV), που είχε προκρίνει το ΥΠΑΜ επί εποχής Φώτη Φωτίου.

Η αδιαφορία, η ανακολουθία και η φαιδρότητα

Η διαχείριση από τις πολιτικές ηγεσίες, ενός τόσο σοβαρού θέματος όπως ο έλεγχος και η προστασία της ΑΟΖ, όλα τα τελευταία χρόνια, χαρακτηρίζεται από αδιαφορία, ανακολουθία και τώρα τελευταία και από φαιδρότητα.

Ο Πρόεδρος Χριστόφιας επέδειξε πλήρη αδιαφορία για το θέμα, όπως άλλωστε και για σχεδόν το σύνολο των θεμάτων με τα οποία ασχολήθηκε η κυβέρνησή του.

Ο ΔΗΣΥ όμως από την πλευρά του εμφανίζεται εντελώς αναποτελεσματικός στην αντιμετώπιση του προβλήματος και κυρίως εντελώς ανακόλουθος. Οι προεκλογικές δεσμεύσεις του ΔΗΣΥ, για νοικοκύρεμα και ισχυροποίηση της Ε.Φ. που ουσιαστικά κατέρρευσε από την διακυβέρνηση του ΑΚΕΛ, μέχρι στιγμής δεν έχουν επαληθευτεί.

Είναι γεγονός ότι η κυβέρνηση του Προέδρου Αναστασιάδη ορθά αντιλαμβανόμενη την άμεση και επιτακτική ανάγκη της ισχυροποίησης της ναυτικής δύναμης της χώρας μας και την ανάγκη για επίτευξη αμυντικής συνεργασίας με το γειτονικό Ισραήλ κινήθηκε προς την σωστή κατεύθυνση. Εντούτοις ήταν η ίδια η ηγεσία του ΔΗΣΥ που ουσιαστικά δεν επέτρεψε να υλοποιηθούν οι κυβερνητικές αποφάσεις και πρόγραμμα στον τομέα αυτό.

Συγκεκριμένα, τον Δεκέμβριο του 2013, μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις με το Ισραηλινό ΥΠΑΜ, επιτεύχθηκε μία ιδιαιτέρως συμφέρουσα για την Κύπρο διακρατική συμφωνία που προέβλεπε την προμήθεια κατ’ αρχάς δύο περιπολικών πλοίων υψηλών επιχειρησιακών δυνατοτήτων, όμοια με αυτά που χρησιμοποιεί το Ναυτικό του Ισραήλ.

Παρά το γεγονός ότι υπογράφτηκε και η σχετική σύμβαση μεταξύ Κύπρου και Ισραήλ, εντούτοις αυτή, δεν κυρώθηκε ποτέ από την Επιτροπή Άμυνας της Βουλής και ως εκ τούτου παρέμεινε ανενεργή.

Η διακρατική αυτή συμφωνία με βάση τις αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, αποτελούσε κυβερνητική επιλογή και παρά το ότι έχαιρε της διακομματικής αποδοχής και αρχικά έγινε και ομόφωνα δεκτή από τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Άμυνας, εντούτοις η κύρωσή της τελικά σκόνταψε σε μικροπολιτικές παλινωδίες, με αποτέλεσμα ο λαϊκισμός τελικά να επιβληθεί της λογικής.

Δεν θα πρέπει ακόμη να παραλείψουμε να σχολιάσουμε και την για πολλούς ανεξήγητη κίνηση του τέως ΥΠΑΜ Φ. Φωτίου, που ενώ το τελευταίο εξάμηνο του 2013 οι διαπραγματεύσεις με το Ισραήλ για την προμήθεια των δύο OPV ήταν σε τελικό στάδιο, έθετε το θέμα σε κάθε επαφή με τους ομολόγους του στο εξωτερικό, παρά το γεγονός ότι είχε διαβεβαιώσει την ισραηλινή πλευρά ότι οι εν λόγω διαπραγματεύσεις γίνονταν με καλή πρόθεση, μυστικότητα και κατά αποκλειστικότητα με το ΥΠΑΜ του Ισραήλ.

Στα πλαίσια αυτά ο κ. Φωτίου τον περασμένο Νοέμβριο, ενημέρωσε και τον ΥΠΑΜ του Ομάν ότι η Κύπρος έχει άμεση ανάγκη από την απόκτηση πολεμικών σκαφών για την επιτήρηση της κυπριακής ΑΟΖ και ζήτησε τη βοήθεια του … όπερ και εγένετο.

Και εδώ ακριβώς είναι που αρχίζει το φαιδρό της υπόθεσης: προφανώς η δημοσιοποίηση τώρα της προσφοράς του Ομάν, μας αφήνει έκθετους και γεννά ερωτηματικά για την αξιοπιστία μας και τις καλές προθέσεις μας, στον ισχυρότερο σύμμαχο στην περιοχή μας.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η υπογραφείσα συμφωνία για τα δύο OPV με το Ισραήλ, εμπεριείχε ρήτρα ακύρωσής της στις 31 Δεκεμβρίου 2013, εφόσον αυτή δεν θα είχε κυρωθεί μέχρι τότε, από την Βουλή.

Παρά το γεγονός ότι στην συνέχεια η Κυβέρνηση, δια στόματος και δια χειρός του τότε ΥΠΑΜ κ. Φωτίου ζήτησε από την ισραηλινή πλευρά, παράταση της ρήτρας ακύρωσης της υπογραφείσας σύμβασης μέχρι το τέλος Απριλίου 2014, δεν φαίνεται στο ΥΠΑΜ να ασχολείται κανείς και ως εκ τούτου ακόμη δεν έχει ληφθεί καμία σχετική πρόνοια.

Ο ΥΠΑΜ Χρ. Φωκαΐδης: Έχω απόλυτη επίγνωση της ευθύνης

Δεν θα πρέπει βέβαια να παραγνωρίσουμε το γεγονός ότι η έναρξη του διαλόγου με την Τουρκο-Κυπριακή πλευρά, σε συνδυασμό με τον κυβερνητικό ανασχηματισμό που ακολούθησε και την τραγική απώλεια του αείμνηστου Τάσου Μητσόπουλου, αποτέλεσαν αντικειμενικές δυσκολίες που αποσυντόνισαν τους χειρισμούς του Υπουργείου Άμυνας.

Βέβαια αυτό δεν αλλάζει την ουσία του ότι οι μέχρι σήμερα χειρισμοί έχουν αφήσει ως μόνη επιλογή σήμερα της Ε.Φ. και της Διοίκηση του Ναυτικού προκειμένου να ισχυροποιηθεί και να αποκτήσει πλωτά μέσα για την επιτήρηση και προστασία της ΑΟΖ, την 44 ετών πρώην θαλαμηγό του Σουλτάνου του Ομάν!

Η δωρεά αυτή, όσο ευγενική και αξιέπαινη και αν είναι από πλευράς Ομάν, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσει λύση στις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Κυπριακή Δημοκρατία στην ΑΟΖ της.

Ο νέος ΥΠΑΜ κ. Φωκαΐδης, που όπως ο ίδιος δήλωσε έχει απόλυτη επίγνωση της ευθύνης που αναλαμβάνει, με τον δυναμισμό της ηλικίας του και τον τεχνοκρατικό του χαρακτήρα, μπορεί κάνει την διαφορά και να είναι αποτελεσματικός. Είναι σίγουρο ότι έχει πολύ δουλειά μπροστά του.

Πρέπει όμως να ασχοληθεί άμεσα και σοβαρά με τα θέματα του Υπουργείου του, εστιάζοντας στα θέματα που άπτονται της ΑΟΖ και κάνοντας δυναμικές κινήσεις ουσίας.

Με μία δεύτερη ανάγνωση και διαβάζοντας πίσω από τις λέξεις και τους αριθμούς, εύκολα θα κατανοήσει, αυτό που καταδεικνύουν οι αναλύσεις όλων των αεροναυτικών επιχειρήσεων αλλά και ασκήσεων που έλαβαν χώρα στην Κυπριακή ΑΟΖ τα τελευταία χρόνια, είτε αυτές ήταν επιτήρησης, είτε προστασίας, απαγόρευσης, έρευνας και διάσωσης κ.ο.κ, ότι δηλαδή η Χώρα μας, παρότι διαθέτει πολύ ικανά στελέχη αλλά και την απαραίτητη τεχνογνωσία για την διεξαγωγή θαλάσσιων επιχειρήσεων, εντούτοις δεν μπορεί στην πραγματικότητα να αντιμετωπίσει ακόμη και απλά ναυτικά συμβάντα ήσσονος σημασίας, αφού τα μέσα και σκάφη που διαθέτει είναι ανύπαρκτα.

Πολλά και χαρακτηριστικά παραδείγματα που τεκμαίρουν την Εθνική αυτή αδυναμία, ταλαιπωρούν καθημερινά τον κρατικό μηχανισμό. Για ευνόητους λόγους Εθνικής ασφάλειας, δεν θα αναφερθούμε στον πανικό που προξένησε το πρόσφατο περιστατικό με το υπό σημαία Βορείου Κορέας τάνκερ «Morning Glory» που μετέφερε παράνομα Λιβυκό πετρέλαιο.

Δεν θα αποφύγουμε όμως να κάνουμε μνεία στην κοινή άσκηση (Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ και ΗΠΑ) έρευνας και διάσωσης «Νέμεσις» που διεξήχθη μόλις πριν τρεις μέρες, το σενάριο της οποίας αφορούσε στην αντιμετώπιση ενός επεισοδίου σε πλατφόρμα άντλησης φυσικού αερίου εντός της Κυπριακής ΑΟΖ, ως αποτέλεσμα τρομοκρατικής επίθεσης.

Στην άσκηση αυτή ουσιαστικά η πατρίδα μας συμμετείχε με δανεικά και νοικιασμένα θαλάσσια μέσα, στηριζόμενη αποκλειστικά στα μέσα και τις δυνατότητες των άλλων συμμετεχουσών χωρών.

Το συμπέρασμα είναι ένα και μοναδικό: Δεν έχουμε καμία δυνατότητα παρατήρησης, επιτήρησης και επέμβασης στην ΑΟΖ μας και όσο και αν ευχόμαστε να διαψευσθούμε, έχουμε δυστυχώς την βεβαιότητα ότι την αδυναμία μας αυτή σύντομα θα την βρούμε μπροστά μας και θα την πληρώσουμε ακριβά.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Πηγή: Εφημερίδα FREE PRESS Κύπρου

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.