Πού «κουρεύτηκε» η αναβάθμιση των F-16 για να «βγουν» τα νούμερα – Ποιο ΝΜΑ «δείχνει» η έγκριση του προγράμματος

Πού «κουρεύτηκε» η αναβάθμιση των F-16 για να «βγουν» τα νούμερα – Ποιο ΝΜΑ «δείχνει» η έγκριση του προγράμματος

Δεν περιλαμβάνονται, τελικά, στο πρόγραμμα που εγκρίθηκε σήμερα από το ΚΥΣΕΑ η αναβάθμιση των F-16 Block 30 και Block 50.

Βάσει του αρχικού προγράμματος τα απάρτια που θα προέκυπταν, από την αφαίρεση των συστημάτων των 85 F-16 Block 52+ και των Advanced, των εκδόσεων δηλαδή που θα αναβαθμιστούν σε επίπεδο “Viiper”, επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν για την αναβάθμιση των 38 F-16 Block.50 και των 32 F-16 Block 30 στον επίπεδο F-16 M6.5.

Θα κέρδιζαν έτσι σε τεχνολογικό επίπεδο, τα πρώτα, δέκα χρόνια ανάπτυξης και τα δεύτερα 15 χρόνια.

Ομως στην LοA που εγκρίθηκε σήμερα απο το ΚΥΣΕΑ για λόγους περιορισμού του κόστους του αρχικού προγράμματος, δεν περιλαμβάνονται τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Το τελικό κόστος είναι σήμερα 1,23 δισ. ευρώ και ελπίζεται να συμπιεστεί στα 1,1 δισ. ευρώ.

Σε ότι αφορά το Block 50, πιθανόν να εγκριθεί και να περάσουν σε δεύτερη φάση.

Tα F-16 Block 50 είναι και ο μεγάλος χαμένος στο «κούρεμα» δυνατοτήτων που έγινε προκειμένου να «βγει» οικονομικά το πρόγραμμα: Αρχικά ήταν να εκσυγχρονιστούν τα 38 μαχητικά της έκδοσης, αλλά τελικά επιλέχθηκε να εκσυχρονιστούν τα 30 πιο καινούρια F-16 που διαθέτουμε την έκδοσης “Advanced”, προκειμένου να μειωθεί το κόστος.

Τώρα κανείς δεν ξέρει έστω και αν τοποθετηθούν έστω τα απάρτια από τα F-16 Block 52+ και των Advanced στα F-16 της παραγγελίας Μητσοτάκη του 1992.

Για τα Block 30, μάλλον δεν θα υπάρξει ποτέ αναβάθμιση, αφού πιθανότατα θα πουληθούν στο εξωτερικό για να χρηματοδοτηθεί η αγορά Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους.

Τέλος μια κρίσιμη πτυχή του όλου προγράμματος είναι η απόκτηση ικανότητας συνεργασίας του F-16 με μαχητικά 5ης γενιάς και συγκεκριμένα με το Διακλαδικό Μαχητικό Κρούσης (JSF) F-35 Lightning II.

Ουσιαστικά, δηλαδή η επιλογή της συγκεκριμένης αναβάθμισης «δείχνει» το F-35 ως το επόμενο μαχητικό της ΠΑ στην επιλογή που θα γίνει το 2021 για το Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος (ΝΜΑ).

Από εκεί και πέρα βάσει των όσων εγκρίθηκαν σήμερα για την αναβάθμιση έκδοση Viper φαίνεται ότι οδεύουμε προς την απόκτηση αρκετά προηγμένων συστημάτων: Τα AAQ-33 XR Sniper, διάδοχος κατάσταση των ατρακτιδίων LANTIRN είναι βέβαιο ότι θα προστεθούν στο οπλοστάσιο της ΠΑ.

Το APG-83 επιδεικνύει σύμφωνα με πληροφορίες εξαιρετική απόδοση εντοπισμού στόχων σε μεγάλες αποστάσεις ακόμη και στις πλέον δύσκολες συνθήκες σε περιβάλλον ηλεκτρονικών παρεμβολών, με 3 -5 φορές μεγαλύτερη αξιοπιστία και χαμηλότερο κόστος συντήρησης σε σχέση με τα ραντάρ μηχανικής σάρωσης.

Ειδικότερα στα χαρακτηριστικά του περιλαμβάνεταιι κανότητα ιχνηλάτησης πολλαπλών στόχων (20)+σε διαφορετικά ύψη και ταχύτητες, ικανότητα δημιουργίας εικόνας υψηλής ανάλυσης SAR(Synthetic Aperture Radar) για κρούση παντός καιρού, προηγμένες διαμορφώσεις αέρος επιφανείας και το πιο σημαντικό όλων..

Ταυτόχρονη ικανότητα διαμορφώσεων αέρος – αέρος και αέρος εδάφους που προσφέρει αυξημένη επίγνωση τακτικής κατάστασης, επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και υψηλότερη επιβιωσιμότητα κοντά στα επίπεδα ενός μαχητικού 5ης γενιάς όπως το F-35.

Στη νέα διαμόρφωση πιλοτηρίου η οθόνη CPD (Center Pedestal Display) αποτελεί το πλέον εξέχον χαρακτηριστικό του προγράμματος αναβάθμισης Viper και μεταμορφώνει το πιλοτήριο, ώστε να υποστηρίζει τις προηγμένες ικανότητες που παρέχουν τα συστήματα αποστολής του F-16V.

Η οθόνη CPD διαστάσεων 6Χ8 inch, τοποθετείται κεντρικά στο ύψος του pedestal και απαλείφει τα παραδοσιακά αναλογικά όργανα ταχύτητας, ύψους τεχνητού ορίζοντα και απεικόνισης οριζόντιας κατάστασης HIS που συναντάμε στα F-16C/D.

Χάρις αυτήν πλέον, ο χειριστής του F-16V θα έχει στη διάθεση του προβολή εικόνας πολύ υψηλής ευκρίνειας, έγχρωμου βίντεο, χάρις την νέα προηγμένη γεννήτρια παραγωγής συμβολογίας IPDG (Improved ProgrammableDisplay Generator).

Η λειτουργία του IPDG θα είναι κρίσιμη για την μαχητική ικανότητα του F-16V καθώς είναι υπεύθυνη για την προβολή εικόνας από το ραντάρ AESA, δεδομένων από τη ζεύξη δεδομένων Link16, και εικόνα από τον κινούμενο χάρτη υψηλής ανάλυσης CMM (Color Moving Map).

Τοποθετήθηκε έπειτα από την διαπίστωση ότι οι δύο οθόνες CCMFD στα Block 52+ και Advancedδεν επαρκούν σε επιθυμητό μέγεθος και ανάλυση προκειμένου να προβάλουν με ευκρίνεια εικόνα από το ραντάρ, το ατρακτήδιο σκόπευσης Sniper αλλά και εικόνα από τη διαμόρφωση συνθετικού διαφράγματος SAR.

Φυσικά στο πλαίσιο της αναβάθμισης προβλέπεται η πλήρης ενσωμάτωση του Διακλαδικού Συστήματος Προβολικής Απεικόνισης επί Κάσκας JHMCS καθώς και φωτισμός πιλοτηρίου πλήρως συμβατός με Διόπτρες Νυχτερινής Όρασης (NVG).

Το πακέτο αναβάθμισης ηλεκτρονικό στο επίπεδο F-16V, περιλαμβάνει την αναβάθμιση σπονδυλωτού υπολογιστή αποστολής MMCπροερχόμενο από εμπορικά απάρτια (COTS), ψηφιακό υπολογιστή ελέγχου πτήσης DFLCC όπως επίσης μια νέα αρτηρία δεδομένων υψηλής ταχύτητας (High speed Data Bus) που θα μεταφέρει αμφίδρομα δεδομένα από αισθητήρες και ζεύξη δεδομένων Link 16.

Παράλληλα η ενσωμάτωση λογισμικού Μ6 θα ολοκληρώσει τις προηγμένες λειτουργίες της ζεύξης Link 16 με απεικόνιση απειλών, διάταξη φίλιων δυνάμεων, στοιχεία για όπλα πυρομαχικά καύσιμα, δεδομένα στοχοποίησης και αυτόματη ανάθεση τομέων έρευνας – εμπλοκής.

Σε ότι αφορά την ικανότητα σκόπευσης το F-16 Viper διαθέτει πρόβλεψη για πλήρη ενσωμάτωση του ατρακτηδίου σκόπευσης Sniper AdvancedTargeting Pod με προηγμένες διαμορφώσεις FLIR,TV,IR, καταδείκτη λέιζερ και διαμόρφωση Laser SpotTracer (εντοπισμός δέσμης από εναλλακτικό εναέριο ή επίγειο καταδείκτη).

Επίσης διαμόρφωση αναγνώρισης Recce και καταγραφής έγχρωμης εικόνας ενώ υπάρχει η ικανότητα εντοπισμού χρονικά ευαίσθητων στόχων με χρήση Data Link και εγκλωβισμού εναέριων στόχων για οπτική ταυτοποίηση από μεγάλες αποστάσεις.

Στα προηγμένα συστήματα που ενσωματώνει η διαμόρφωση Viper περιλαμβάνονται το προηγμένο σύστημα ναυτιλίας LN-260 EGI, νέο σύστημα ταυτοποίησης APX-126 AIFF ικανότητας Mode 5, καθώς επίσης και σύστημα Auto GCAS που αποτρέπει την ελεγχόμενη συντριβή στο έδαφος, με αυτόματη εκτέλεση ελιγμού ανάκτησης σε ύψος ασφαλείας σε περίπτωση λάθος εκτίμησης ύψους ή απορποσανατολισμού του χειριστή.

Τέλος το πρόγραμμα αναβάθμισης δίνει σε παλαιότερα F-16 την δυνατότητα μεταφοράς όλων των πιστοποιημένων βλημάτων αέρος αέρος και όπλων προσβολής στόχων εδάφους, κυρίως όμως των προηγμένων πυρομαχικών JDAM και βλημάτων Stand Off JSOW, μετατρέποντας το F-16V σε μια ικανότατη πλατφόρμα αναχαίτισης και κρούσης, με επιδόσεις που προσεγγίζουν σε αρκετά σημεία αυτές του F-35 Lightning II!

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.