Τι κερδίζουν τα Σκόπια ως «προίκα» μαζί με την… Μακεδονία: Προστασία από την ΠΑ & πρόσβαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Τι κερδίζουν τα Σκόπια ως «προίκα» μαζί με την… Μακεδονία: Προστασία από την ΠΑ & πρόσβαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Κατά τις διμερείς επαφές Tσίπρα-Ζάεφ και συγκριμένα αυτή την ώρα θα υπογραφούν σημαντικές συμφωνίες και μνημόνια συνεργασίας, ανάμεσα στα οποία και εκείνο που προβλέπει ότι η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα αναλάβει την ευθύνη ασφάλειας και επιτήρησης του εναέριου χώρου της Βόρειας Μακεδονίας.

Εκτός από αυτό όμως τα Σκόπια θα αποκτήσουν και εμπορική πρόσβαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Έτσι όχι μόνο αποκτούν με την Συμφωνία των Πρεσπών τα κληρονομικά δικαιώματα της Μακεδονίας αλλά θα έχουν με την ελληνική βοήθεια και οικονομική αναβάθμιση ενώ θα βγουν και από την εμπορική απομόνωση.

Πάντως η επιχειρηματική δραστηριότητα και ιδιαίτερα των επιχειρήσεων της βόρειας Ελλάδας δεν ήταν μικρή στη γειτονική χώρα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά, από το 1997 μέχρι το 2016 οι ελληνικές επενδύσεις ήταν πάνω από 1,5 δισ. στη γειτονική χώρα.

-Συγκεκριμένα, πάνω από 400 επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων με 25.000 θέσεις εργασίας εκεί δραστηριοποιούνται ήδη με έναν εκτεταμένο κύκλο εργασιών στον κατασκευαστικό, στον μεταλλευτικό, στον τραπεζικό κλάδο, στα πετρελαιοειδή, στα καλλυντικά και στα τρόφιμα.

-Έξι ελληνικές επιχειρήσεις περιλαμβάνονται στον κατάλογο των 50 πιο κερδοφόρων επιχειρήσεων στη Βόρεια Μακεδονία.

-Η Ελλάδα ως προμηθευτής της γειτονικής χώρας καταλαμβάνει την 3η θέση. Τα βασικά αγαθά που την προμηθεύει είναι τα πετρελαιοειδή, οι πλαστικές ύλες και ο χάλυβας.

-Στις εξαγωγές η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση με υπερδιπλάσιες τις εξαγωγές από τις εισαγωγές. Το 2017 υπήρξε μια σημαντική αύξηση 21% στις εξαγωγές από την Ελλάδα προς τη Βόρεια Μακεδονία οι οποίες συνεχίστηκαν να κινούνται ανοδικά και το 2018 και εκτιμάται συνεπώς ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για αυξητική πορεία των εμπορικών συναλλαγών και των επενδύσεων.

Τα ενεργειακά κατέχουν δεσπόζουσα θέση στις συνομιλίες και με τη Βόρεια Μακεδονία, γιατί όπως υπογράμμισε ο πρωθυπουργός τόσο από την Ιερουσαλήμ όσο και από το Βουκουρέστι, η Ελλάδα καθίσταται κεντρικός «παίκτης» στον ενεργειακό χάρτη που διαμορφώνεται στα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο.

Ειδικότερα όσον αφορά στη γειτονική χώρα, όπως είναι γνωστό, το ενδιαφέρον ως προς τα ενεργειακά εντοπίζεται σε τρεις σημαντικούς τομείς: Διασυνδέσεις στον τομέα του φυσικού αερίου, με την προοπτική δημιουργίας αγωγού που θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με τη Βόρεια Μακεδονία, ενισχύοντας τις διασυνδέσεις που αυτή την στιγμή «χτίζονται» στις βαλκανικές χώρες για δίκτυο φυσικού αερίου στο οποίο η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο, ενώ αυτά ενισχύονται από την ολοκλήρωση του TAP.

Ενίσχυση της ηλεκτρικής διασύνδεσης που υπάρχει ήδη.
Επανεκκίνηση τροφοδοσίας του παλιού αγωγού πετρελαίου με πετρέλαιο από την Ελλάδα. Επιπλέον, υπάρχει περιθώριο και για άμεσες επενδύσεις στον ενεργειακό τομέα από ελληνικές επιχειρήσεις.

Κομβικός είναι και ο ρόλος του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης για τις σχέσεις της Ελλάδας με τους Βόρειους γείτονες, όπως και η διασύνδεση του Λιμανιού του Πειραιά με το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης και από εκεί με τα Σκόπια, καθώς μπορεί να δώσει διέξοδο προς τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης από την Ελλάδα μέσω της Βόρειας Μακεδονίας.

Οι συμφωνίες που θα υπογραφούν λοιπόν προβλέπουν:

Σχέδιο δράσης για την εμβάθυνση και τον ενίσχυση της συνεργασίας των δύο μερών – το οποίο θα περιλαμβάνει ευρύ κατάλογο τομέων συνεργασίας.
– Συμφωνία Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής ‘Άμυνας της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Υπουργείου ‘Άμυνας της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας.
– Συμφωνία σχετικά με την εγκατάσταση συνοριακού σημείου διέλευσης μεταξύ των δύο χωρών, συνδέοντας τους Πρόμαχους στην Ελληνική Δημοκρατία με το Majden στη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας.
– Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Γραμματείας Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας για την επιτάχυνση της διαδικασίας ένταξης της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
– Πρώτη Προσθήκη στο Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ της εταιρείας ΔΕΣΦΑ και της εταιρείας MER της 14ης Οκτωβρίου 2016.
– Μνημόνιο Συνεργασίας Υπουργείων Μεταφορών.
– Μνημόνιο Κατανόησης για την Ανάπτυξη της Οδικής και Σιδηροδρομικής Σύνδεσης Θεσσαλονίκης- Σκόπια-Ταμπανόφτσε

“Η Συμφωνία των Πρεσπών ενέπνευσε πολύ κόσμο που αναγνώρισε ότι είναι εφικτό να λύνεις διεθνείς διαφορές με αμοιβαίο σεβασμό. Οφείλουμε να δείξουμε ότι οι λαοί μας έχουν μόνο να κερδίσουν από τον δρόμο που ανοίχτηκε” σχολίασε ο A.Tσίπρας ο οποίος αδυνατεί να καταλάβει ή δεν θέλει να καταλάβει πως η Συμφωνία που υπέγραψε έχει προκαλέσει μεγάλα μελλοντικά προβλήματα στον Ελληνισμό.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.