ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Άρση ασυλίας Κ.Βελόπουλου, χειροπέδες για κακούργημα σε Κ.Φλώρο κατά τα λοιπά ο Β.Πούτιν είναι «αυταρχικός»!

Οι πρώτες ενδείξεις για τις αιτίες της συντριβής του AH-64A+ (ανανέωση)

Οι πρώτες ενδείξεις για τις αιτίες της συντριβής του AH-64A+ (ανανέωση)

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το μοιραίο AH-64A Apache του 1ου Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων (1 ΤΕΕΠ) της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού (1 ΤΑΞΑΣ), εκτελούσε χαμηλή πτήση με σκοπό να αποφύγει το ραντάρ του αντιαεροπορικού συστήματος Improved HAWK και προσέκρουσε η ουραία δομή του στο έδαφος… (συνέχεια)

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το μοιραίο AH-64A Apache του 1ου Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων (1 ΤΕΕΠ) της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού (1 ΤΑΞΑΣ), εκτελούσε χαμηλή πτήση με σκοπό να αποφύγει το ραντάρ του αντιαεροπορικού συστήματος Improved HAWK όταν προσέκρουσε η ουραία δομή του στο έδαφος… (συνέχεια)

Το πλήρωμα του ελικοπτέρου φέρεται να ενημέρωσε μέσω ασυρμάτου για την πρόσκρουση στο έδαφος, αλλά δυστυχώς η εξέλιξη των γεγονότων απέβη μοιραία, καθώς το ελικόπτερο εκτιμάται ότι ανετράπη και εξερράγη μην αφήνοντας περιθώρια αντίδρασης στο πλήρωμα. Έτσι έχασαν τη ζωή τους οι δύο χειριστές του Apache, που προστίθενται στο πάνθεον των ηρώων των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων που θυσιάστηκαν την ώρα του καθήκοντος.

Κατά μια άλλη εκτίμηση η πτώση προκλήθηκε λόγω πρόσκρουσης του κυρίου στροφείου στο έδαφος. Σε κάθε περίπτωση, έχει ήδη συσταθεί επιτροπή για τη διερεύνηση των αιτίων του ατυχήματος.

Υπενθυμίζεται ότι οι πτήσεις του είδους σε πολύ χαμηλά ύψη ακολουθώντας το ανάγλυφο και κατά τη διάρκεια της νύχτας είναι εξαιρετικά δύσκολες και παρόλα τα μέτρα ασφαλείας και διαδικασίες που τηρούνται, η στατιστική πραγματικότητα συχνά είναι αδύνατο να αποφευχθεί. Στατιστικά λοιπόν το δυστύχημα ήταν δυστυχώς αναμενόμενο, καθώς κάθε 15.000 ώρες πτήσης σημειώνεται διεθνώς ένα μείζον αεροπορικό ατύχημα των ελικοπτέρων του τύπου. Τα ελληνικά ελικόπτερα μέχρι σήμερα είχαν συμπληρώσει 25.000 ώρες πτήσης.

Το AH-64A Apache ήταν έμφορτο με πυρομαχικά (600 φυσίγγια των 30 χιλ.) στο πλαίσιο μίας συνήθους πρακτικής. Καθώς όλα τα ελικόπτερα του τύπου αναλαμβάνουν υπηρεσίες επιφυλακής, σε διάφορα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου (όπως το συγκεκριμένο πριν μερικά εικοσιτετράωρα στην Κω), για να εξοικονομηθεί χρόνος και να επιταχύνεται η αντίδραση σε περίπτωση ανάγκης, έχει επιλεγεί η λύση της μόνιμης φόρτωσης, για να αποφεύγεται η άσκοπη φόρτωση-εκφόρτωση πυρομαχικών.

Όπως ανακοινώθηκε περί τις 15.00 της 6ης Νοεμβρίου από το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ) οι σωροί των δύο χειριστών μεταφέρθηκαν με ελικόπτερο CH-47D Chinook στο στρατιωτικό νοσοκομείο 251 ΓΝΑ για τη διενέργεια νεκροψίας και στη συνέχεια στο 401 ΓΣΝΑ. Παράλληλα, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Μεϊμαράκης κήρυξε διήμερο επίσημο στρατιωτικό πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις λόγω του τραγικού δυστυχήματος. Οι σημαίες στις στρατιωτικές μονάδες, υπηρεσίες και καταστήματα θα κυματίζουν μεσίστιες. Ο ίδιος προσωπικά, εξέφρασε τα ειλικρινή του συλλυπητήρια και τη βαθύτατη θλίψη του προς τις οικογένειες των άτυχων χειριστών, για την απώλεια των αγαπημένων τους προσώπων.

Προηγούμενη ανάρτηση στον κόμβο 

Τα ονόματα των χειριστών του μοιραίου AH-64Α Apache υπ’ αριθμόν 1015 του 1ου Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων με έδρα το Στεφανοβίκειο, έδωσε το Γενικό Επιτελείο Στρατού σε νεότερο Δελτίο Τύπου…

Πρόκειται για τους: ταγματάρχη (ΑΣ) Σκούρα Δημήτριο του Βασιλείου, ετών 36, από την Γραμμενίτσα Άρτας, που ήταν έγγαμος με  2 τέκνα και τον λοχαγό (ΑΣ) Κακαμπάκο Αθανάσιο του Χαράλαμπου, ετών 33, από την Λάρισα που ήταν επίσης έγγαμος με ένα τέκνο.Και οι δυο χειριστές ήταν έμπειροι με 1.200 ώρες πτήσεως ο πρώτος, ο οποίος τον Αύγουστο του 2008 ολοκλήρωσε την φοίτηση του και στο Σχολείο Εκπαιδευτών Πτήσεων Apache ΑΗ- 64Α στις ΗΠΑ και 560 ώρες πτήσεως ο δεύτερος.

Το ελικόπτερο έφερε 600 βλήματα των 30 χιλιοστών για το πυροβόλο. Την προηγούμενη ημέρα ήταν σε ανάπτυξη στη νήσο Κω και είχε συμμετάσχει σε παρόμοια διαδικασία αξιολόγηση της Γ’ πυροβολαρχίας HAWK που είναι στο Αιγάλεω.

Υπενθυμίζεται ότι το ελικόπτερο, μαζί με το υπ’ αριθμόν 1010 (ως ζεύγος) πραγματοποιούσαν προγραμματισμένη πτήση στο πλαίσιο επιχειρησιακής αξιολόγησης  Μονάδας Πυροβολικού.

Το ΓΕΣ υποστηρίζει ότι «το υπόψη ελικόπτερο  είχε πραγματοποιήσει τις προβλεπόμενες συντηρήσεις στις 11 Ιουλίου 2008 των 1.000 ωρών (μεγάλη ) και στις 27 Οκτωβρίου 2008 την PMS (μικρή)». Διευκρινίζεται δε, ότι «κανένας συμβιβασμός δεν γίνεται σε θέματα ασφαλείας. Πρωταρχικό μέλημα είναι η ασφάλεια πτήσεων σε κάθε δραστηριότητα, γι΄ αυτό λαμβάνονται και τηρούνται σχολαστικά όλα τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας. Το τεχνικό προσωπικό εφαρμόζει πιστά όλες τις διαδικασίες  συντήρησης των αεροπορικών μέσων και σε καμία περίπτωση δεν αποδεσμεύεται για πτήση αεροπορικό μέσο, εφόσον δεν πληροί όλες τις προϋποθέσεις ασφαλούς πτήσης».

Προηγούμενη ανάρτηση στον κόμβο

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στις 20.15 το βράδυ της 5ης Νοεμβρίου, κατέπεσε επιθετικό ελικόπτερο AH-64A Apache του 1ου Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων (1 ΤΕΕΠ) της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού (1 ΤΑΞΑΣ), στην ευρύτερη περιοχή της Κύμης κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Η επιχείρηση έρευνας & διάσωσης άρχισε αμέσως και μέχρι αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη.

Συντρίμια εντοπίστηκαν καιόμενα κοντά στη θέση της Δ΄ Πυροβολαρχίας της 180 Μοίρας Κατευθυνόμενων Βλημάτων HAWK στην περιοχή Κύμη Ευβοίας.

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά το ελικόπτερο μαζί με ένα ακόμη του ιδίου τύπου συμμετείχαν ως ζεύγος σε διαδικασία αξιολόγησης της πυροβολαρχίας.

Την πρόσκρουση του ελικοπτέρου (Νο. 2 του σχηματισμού) ανέφερε ο Νο. 1 του ζεύγους ο οποίος και συνέγειρε αμέσως το σύστημα έρευνας & διάσωσης. Στην περιοχή κατέφθασαν δύο ελικόπτερα Super Puma CSAR και ένα αεροσκάφος C-130H Hercules της Πολεμικής Αεροπορίας που με φωτοβολίδες και προβολείς προσπαθούν να εξακριβώσουν την τύχη του διμελούς πληρώματος και να διευκολύνουν τις επίγειες δυνάμεις που κινούνται προς την περιοχή.

Ας σημειωθεί ότι πρόκειται για το πρώτο ατύχημα επιθετικού ελικοπτέρου AH-64A Apache (συνολικά 20 μονάδες που η προμήθεια τους έγινε από τις ΗΠΑ) τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία στις 20 Δεκεμβρίου 1995 στο 1ο ΤΕΕΠ, που είχε ιδρυθεί στις 7 Ιουνίου 1995. Θα πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι η δυσκολία εκτέλεσης των συγκεκριμένου τύπου αποστολών (πτήση σε χαμηλό ύψος με εκμετάλλευση του αναγλύφου του εδάφους ή NOE: Nap-of-the-Earth) και μάλιστα τη νύκτα είναι πολύ υψηλή, παρά την ύπαρξη πολλών συστημάτων ναυτιλίας και νυκτερινής όρασης-παρατήρησης που διαθέτει το ελικόπτερο. Ακόμη και η χρήση διοπρών νυκτερινής όρασης, επειδή δεν προσφέρουν την αίσθηση του βάθους, απαιτεί έντονη και συστηματική εκπαίδευση για την επιτυχή εκτέλεση της αποστολής.

Μάλιστα πρόσφατα (Οκτώβριος 2008) πραγματοποιήθηκε ενημέρωση στελεχών της Αεροπορίας Στρατού σε σεμινάριο θεμάτων ασφαλείας επιθετικών ελικοπτέρων AH-64A Apache, όπως επίσης και εκπαίδευση στελεχών στο προκεχωρημένο σχολείο Αεροπορίας Στρατού. Επιπλέον πραγματοποιείται εκπαίδευση στο σχολείο δοκιμαστών πτήσεως ελικοπτέρων CH-47D Chinook, στο σχολείο χειριστών επιθετικών ελικοπτέρων ΑΗ-64Α στις ΗΠΑ, καθώς και στον εξομοιωτή πτήσεων ελικοπτέρων CH-47D στη Γερμανία.

Πάντως λόγω του γνωστού “παγώματος” των εξοπλιστικών προγραμμάτων (έλλειψη πιστώσεων, ελλειματικό νομικό πλαίσιο, δυσλειτουργίες στο σύστημα προμηθειών) την τελευταία τετραετία, η διαθεσιμότητα των ελικοπτέρων του τύπου αλλά και γενικότερα των πτητικών μέσων της Αεροπορίας Στρατού έχει “υποφέρει” και καταγράφονται δοαθεσιμότητες της τάξης του 50-60%.

Περί ώρα 10.30 το βράδυτης 5ης Νοεμβρίου το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ) εξέδωσε το ακόλουθο δελτίο τύπου:

“Από το Γενικό Επιτελείο Στρατού ανακοινώνεται ότι την 05 Νοε 2008 και περί ώρα 20:15  ελικόπτερο AH-64A του 1ου Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων, το οποίο απογειώθηκε στις 19:30  από το Αεροδρόμιο της Τανάγρας και συμμετείχε σε προγραμματισμένη  εκπαιδευτική δραστηριότητα, κατάπεσε από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία Βορειοδυτικά  της Κύμης.  Οι δυο χειριστές Ταγματάρχης (ΑΣ) Σ.Δ. και Λοχαγός (ΑΣ) Κ.Α. αγνοούνται. Στην περιοχή μετέβησαν αμέσως σωστικά συνεργεία και επίγειο τμήμα του Στρατού Ξηράς. Τα αίτια της πτώσης διερευνώνται”.

Περί τις 03:00 τα ξημερώματα της 6ης Νοεμβρίου, άνδρες της 31ης Μοίρας Ειδικών Επιχειρήσεων (31 ΜΕΕ) της Πολεμικής Αεροπορίας κατέφθασαν στο χώρο του συμβάντος και βρήκαν τα συντρίμμια του ελικοπτέρου να φλέγονται και να γίνονται εκρήξεις εκ συμπαθείας πιθανότατα των πυρομαχικών και όπλων τα οποία έφερε. Λόγω των εκρήξεων δεν μπόρεσαν να προσεγγίσουν τα συντρίμμια αλλά παρέμειναν στην ευρύτερη περιοχή.

Αργότερα στην περιοχή κατέφθασαν και ομάδες έρευνα και διάσωσης από προσωπικό του Ελληνικού Στρατού και όλοι μαζί μέχρι τη στιγμή που γράφονται οι γραμμές αυτές (09:30) αναμένουν την εκκαθάριση του χώρου της πρόσκρουσης από ειδικές ομάδες πυροτεχνουργών και απολύμανσης οι οποίες θα περισυλλέξουν και εξουδετερώσουν το όποια εναπομείναντα πυρομαχικά ή άλλα υλικά τα οποία είναι πιθανό να αποτελούν εστία κινδύνου για το προσωπικό των ομάδων διάσωσης.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.