ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Πώς μπορεί να ξεφτιλίσεις στην Ελλάδα και τις πιο ιερές έννοιες: Βάζεις τον Αυτιά να ανακράξει «Πατρίδα, Θρησκεία, Οικογένεια»!

BMW: Τριάντα χρόνια συνεχούς εξέλιξης [φωτό]

BMW: Τριάντα χρόνια συνεχούς εξέλιξης [φωτό]

Η BMW, κατέχει εξέχουσα θέση στην αγορά AWD στην οποία εισήλθε πριν από 30 χρόνια και  περίπου το ένα στα τρία αυτοκίνητα BMW που πωλούνται σε όλο τον κόσμο εφοδιάζεται τώρα με το σύστημα BMW xDrive all-wheel-drive. Η επιτυχία αυτή οφείλεται όχι μόνο στα δημοφιλή μοντέλα BMW X αλλά και σε all-wheel-drive εκδόσεις βασισμένες στις υπόλοιπες σειρές, από τη Σειρά 1 μέχρι τη Σειρά 7. Σε αυτές, μία μεγάλη γκάμα μοντέλων AWD προσφέρεται με ποικίλες εκδόσεις κινητήρων.

Ταυτόχρονα, η BMW συνεχίζει να βελτιώνει αυτή την τεχνολογία και να την οδηγεί σε νέες κατευθύνσεις. Προσφέροντας BMW xDrive σε συνδυασμό με υβριδική κίνηση και με μία πλατφόρμα FWD, η BMW έχει αποδείξει κατ’ επανάληψη την πρόοδό της στον τομέα AWD, φιλοδοξώντας στο μέλλον μία περίοπτη θέση σε αυτό το τμήμα της αγοράς. Σήμερα, η βαυαρική φίρμα προσφέρει πάνω από 110 μοντέλα (ανεξαρτήτως τύπου κιβωτίου) με xDrive σε 12 διαφορετικές σειρές, καθώς και το plug-in hybrid σπορ μοντέλο i8 και την compact 225xe με ηλεκτρικό σύστημα all-wheel drive.

Τριάντα χρόνια πριν bmw325ixe30_chassibmw325ixe30all_whbmw325xi_touringe4bmw325ix_touringe3

Η είσοδος της BMW στην αγορά all-wheel-drive έγινε με την 325i «Allrad» στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1985. Εξωτερικά, το 325i δεν άφηνε να εννοηθούν οι δυνατότητές του με την πρώτη ματιά, με αποτέλεσμα να ξαφνιάσει με τις επιδόσεις του στους δημοσιογράφους που το οδήγησαν στην πίστα δοκιμών. Το πρώτο σύστημα BMW all-wheel-drive όχι μόνο βελτίωσε την ελκτική πρόσφυση στην άσφαλτο και σε αντίξοες καιρικές συνθήκες, αλλά και τη δυναμική συμπεριφορά στις στροφές.

Σήμερα, το σύστημα xDrive all-wheel-drive προάγει τη δυναμική συμπεριφορά BMW σε νέα επίπεδα. Η τρέχουσα γενιά αυτού του συστήματος ελέγχεται από το Integrated Chassis Management (ICM), που διασφαλίζει ότι το xDrive ανταποκρίνεται πάντα κατάλληλα με τον καλύτερο τρόπο, το νωρίτερο δυνατόν, με βάση την αξιόπιστη ανίχνευση και παρακολούθηση της τρέχουσας οδηγικής κατάστασης. Οι παρεμβάσεις μπορούν να γίνονται είτε αποκλειστικά από το xDrive, ή από το xDrive σε συνδυασμό με τα Dynamic Stability Control (DSC) ή Dynamic Performance Control (DPC). Ο άμεσος και ακριβής έλεγχος της κατανομής κινητήριας ισχύος διασφαλίζει τα συνήθη χαρακτηριστικά συμπεριφοράς BMW ακόμα και σε ένα ακραίο, δυναμικό στρίψιμο.

Το σύστημα all-wheel-drive είναι θμισμένο ώστε να συμβαδίζει με την κλασική φιλοσοφία πίσω κίνησης της φίρμας. Αυτό σημαίνει ότι στα all-wheel-drive μοντέλα, το μεγαλύτερο ποσοστό της κινητήριας ισχύος αποστέλλεται στους πίσω τροχούς, ακόμα και υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης. Με τον τρόπο αυτό, η ακρίβεια διεύθυνσης διατηρείται με σχεδόν μηδενικές αντιδράσεις στο σύστημα διεύθυνσης κατά την επιτάχυνση. Για βέλτιστη είσοδο στις στροφές και υψηλή ευστάθεια, η τελευταία γενιά του συστήματος xDrive αρχίζει να αυξάνει την ποσότητα ισχύος που στέλνει στους πίσω τροχούς μόλις το όχημα μπαίνει σε μία στροφή.

Η εξέλιξη bmw325i_allrade30

Το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης της 325i «Allrad» του 1985 κατένειμε την κινητήρια ισχύ σε αναλογία 37:63 (%) μεταξύ εμπρός και πίσω τροχών. Ανάλογα με τις διαφορές ταχυτήτων των τροχών, ο συνεκτικός συμπλέκτης στο κιβώτιο τετρακίνησης και το πίσω διαφορικό μπορούσαν να προσφέρουν μία σχεδόν άρρηκτη σύνδεση μεταξύ εμπρός και πίσω τροχών, για βελτίωση της ελκτικής πρόσφυσης και της ευστάθειας. Το όνομα αυτού του μοντέλου σύντομα άλλαξε σε 325iX, και από το 1988 προσφερόταν και σε έκδοση «touring» (μέχρι και τη σειρά E46).

1991: BMW 525 iX bmw525ix_sedane_34bmw525ix_sedane34

Τρία χρόνια αργότερα, η BMW λανσάρισε έκδοση all-wheel-drive και στην Σειρά 5. Για πρώτη φορά, υπήρχε ηλεκτρονικός έλεγχος κατανομής ισχύος. Το νέο σύστημα περιλάμβανε πολύδισκους συμπλέκτες που επέτρεπαν την αυτόματη και ομαλή μεταβολή της στάνταρ κατανομής ισχύος 36:64 εμπρός πίσω ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες. Αρχικά, ένας υδραυλικά ελεγχόμενος συμπλέκτης χρησιμοποιούνταν στον πίσω άξονα, αλλά αυτός αργότερα αντικαταστάθηκε από ηλεκτρικά ελεγχόμενη επιλεκτική παρέμβαση πέδησης. Το σύστημα παρακολουθούσε την οδηγική κατάσταση χρησιμοποιώντας σήματα ταχύτητας των τροχών από το ABS, με τη βοήθεια πρόσθετων πληροφοριών για την κατάσταση των φρένων, τις στροφές του κινητήρα και τη θέση της πεταλούδας του γκαζιού.

Το all-wheel-drive σύστημα της 525iX προσέφερε μία ταχεία και ακριβή απόκριση, με αποτέλεσμα ασφαλή και ουδέτερη συμπεριφορά, ακόμα και σε δύσκολες οδηγικές συνθήκες, όπως σε βρεγμένους δρόμους ή στο χιόνι. Και στην Σειρά 5, τα πρώτα all-wheel-drive μοντέλα προσφέρονταν σε δύο εκδόσεις Sedan και touring.

1999: Το Sports Activity Vehicle

Στο κατώφλι της νέας χιλιετίας, το ντεμπούτο μιας πρωτοποριακής αυτοκινητιστικής φιλοσοφίας δημιούργησε αίσθηση. Η X5, το πρώτο Sports Activity Vehicle (SAV), εντυπωσίασε τους πελάτες με ιδιαίτερα δυναμική συμπεριφορά συγκρινόμενη με άλλα οχήματα παντός εδάφους της εποχής εκείνης. Το all-wheel-drive σύστημα έπαιξε σημαντικό ρόλο σε αυτό. Ένα σύστημα πλανητικών γραναζιών κατένειμε την κινητήρια ισχύ σε αναλογία 38:62 % μεταξύ εμπρός και πίσω τροχών, ενώ ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου όπως τα DSC (Dynamic Stability Control), ADB-X (Automatic Differential Brake) και HDC (Hill Descent Control) διασφάλιζαν ότι η νέα X5 είχε σπορ συμπεριφορά στο δρόμο και παράλληλα μπορούσε να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες εκτός δρόμου.

Τα χρόνια που ακολούθησαν το λανσάρισμα της φιλοσοφίας SAV, η εξέλιξη της τεχνολογίας AWD συνεχίστηκε εντατικά στην γερμανική εταιρία. Το 2000, μία ειδική έκδοση της τεχνολογίας AWD της X5 κυκλοφόρησε για την τέταρτη γενιά της Σειράς 3.

2003: Το xDrive στις X 3 και X 5 new_bmwx1_onlooffroad_bmwx6_10_20new_bmwx3with

Τέσσερα χρόνια από το ντεμπούτο της X5 το 1999, η BMW συνέχισε στους ίδιους ρυθμούς λανσάροντας τη φιλοσοφία SAV σε μία ακόμα κατηγορία. Η νέα X3 ήταν πιο compact από την X5 και πιο ευέλικτη. Έθεσε νέα πρότυπα και παρέμεινε το μοναδικό premium μοντέλο στην κατηγορία της για τα επόμενα χρόνια.

Το νέο σύστημα xDrive all-wheel-drive, που παρουσιάστηκε την ίδια χρονιά στις X3 και X5, ισχυροποίησε την BMW στην κορυφή της κατηγορίας AWD. Βασισμένο σε ένα ταχύτατο ηλεκτρονικό πολύδισκο συμπλέκτη στο κιβώτιο της τετρακίνησης, το xDrive συνεργαζόταν με το σύστημα Dynamic Stability Control (DSC) για να προσαρμόζει συνεχώς την κατανομή κινητήριας ισχύος στην τρέχουσα οδηγική κατάσταση. Εκτός από την ταχύτητα των τροχών, για πρώτη φορά το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου λάμβανε επίσης υπόψη δεδομένα του Dynamic Stability Control, για παράδειγμα τη γωνία διεύθυνσης, τη θέση του γκαζιού και την πλευρική επιτάχυνση.

Αντίθετα με συμβατικά συστήματα all-wheel-drive, που αντιδρούν μόνον όταν τουλάχιστον ένας τροχός ήδη ολισθαίνει, το xDrive μπορεί να ανιχνεύει μία ενδεχόμενη υπερστροφή ή υποστροφή από τις πρώτες ενδείξεις, και να επεμβαίνει ενεργά ανακατανέμοντας τη ροή της ελκτικής ισχύος.

Τα χρόνια που ακολούθησαν, το σύστημα xDrive all-wheel-drive τοποθετήθηκε όχι μόνο στα μοντέλα X αλλά και σε όλες τις εκδόσεις xDrive της BMW 3 και στις Σειρές 5 Sedan και Touring. Μέχρι το 2010 που παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά της X3, περισσότερες από 600.000 οχήματα αυτής της σειράς είχαν ήδη πουληθεί σε όλο τον κόσμο. Λίγο νωρίτερα, οι πωλήσεις της X5 είχαν αγγίξει το ένα εκατομμύριο.

2008: SAC με Dynamic Performance Control και υβριδική κίνηση

Το 2007 η BMW συνέχισε με την παρουσίαση του πρώτου Sports Activity Coupe. Η νέα X6 που εμφανίστηκε στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης, προήγαγε τον χαρακτηριστικό δυναμικό χαρακτήρα των μοντέλων X σε ένα νέο επίπεδο. Για πρώτη φορά, το σύστημα AWD συνδυάστηκε με Dynamic Performance Control (DPC), που μεταβάλλει την κατανομή κινητήριας ισχύος μεταξύ των πίσω τροχών στις στροφές, διασφαλίζοντας ευελιξία και ευστάθεια, ακόμα και σε ξαφνικές επιταχύνσεις ή στο άφημα του γκαζιού.

Το 2009, η BMW Active Hybrid X6 παρουσίασε ένα ακόμα συνδυασμό μεταξύ xDrive και υβριδικής κίνησης. Στο μεταξύ, την ίδια χρονιά, η BMW M GmbH πρόσθεσε δύο πολύ ειδικά μοντέλα στη γκάμα των σπορ μοντέλων της υψηλών επιδόσεων. Με ένα σύστημα xDrive προσαρμοσμένο στη φιλοσοφία Μ με Dynamic Performance Control, η X5 M και η X6 M πέτυχαν επιδόσεις πρωτοφανείς για την κατηγορία all-wheel-drive.

Το 2009 παρουσιάστηκε η X1, που στα χρόνια που ακολούθησαν έμελλε να παραμείνει το μοναδικό όχημα του είδους του στην premium compact κατηγορία. Το σύστημα xDrive all-wheel-drive, όπως αυτό της νέας  X3 (2010), μπορούσε επίσης να συνδυαστεί με Performance Control. Αυτό το σύστημα επιλεκτικά φρενάρει τον τροχό στο εσωτερικό μιας στροφής, αυξάνοντας ταυτόχρονα την κινητήρια ισχύ, με αποτέλεσμα γρήγορη και ακριβή είσοδο στη στροφή και κορυφαία ευελιξία και για τα δύο μοντέλα.

xDrive και για άλλες σειρές μοντέλων new_bmwx1xdriv

Στα μοντέλα BMW X προστέθηκε ένας αυξανόμενος αριθμός εκδόσεων xDrive που πλαισίωσαν τις υπόλοιπες σειρές μοντέλων BMW. Σχεδιασμένο για να βελτιώνει την ευελιξία στο στρίψιμο και την ακρίβεια, το xDrive προσφέρει μία αναβαθμισμένη οδηγική εμπειρία και έναν ιδανικό συνδυασμό δυναμικής συμπεριφοράς και άνεσης. Επομένως ήταν απλά θέμα χρόνου το πότε αυτή η τεχνολογία θα εφαρμοζόταν και στη Σειρά 7, κάτι που έγινε το 2009. Την άνοιξη του 2012, τα πρώτα μοντέλα AWD Coupe και Cabrio προσφέρονταν με τη σπορ Σειρά 6. Η xDrive μπορεί επίσης να παραγγέλνεται με τις τρέχουσες Σειρές 3 και 5 και, από το 2013, με τα μοντέλα Cabrio, Coupe και Gran Coupe της νέας Σειράς 4.

Η συνέχεια

Η BMW έδωσε νέα ώθηση στην premium μεσαία κατηγορία με την παρουσίαση της X4 το 2014. Το νέο Sports Activity Coupe προσφέρει ένα μίγμα οδηγικής απόλαυσης, προηγμένου στυλ και σύγχρονης πρακτικότητας. Διατίθεται με xDrive στάνταρ και με μία πλούσια γκάμα εκδόσεων κινητήρων. Την ίδια χρονιά, η BMW παρουσίασε επίσης την τρίτη γενιά της X5, τη δεύτερη γενιά της X6, και τις εκδόσεις M Sport και των δύο μοντέλων. Το xDrive έκανε επίσης το ντεμπούτο του στη νέα Σειρά 2 Active Tourer. Αυτό έκανε τη διαφορά, αφού ήταν η πρώτη φορά που η BMW συνδύαζε το ευφυές της σύστημα AWD με μία νέα διάταξη FWD.

Με το i8, που παρουσιάστηκε το 2014, το γκρουπ BMW έκανε ένα τολμηρό νέο βήμα που επεκτάθηκε και στο σύστημα all-wheel-drive. Αυτό το 2+2θέσιο σπορ μοντέλο αντλεί ισχύ από ένα εξαιρετικά προηγμένο  plug-in υβριδικό σύστημα που συνδυάζει έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης που κινεί τους πίσω τροχούς με έναν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους εμπρός τροχούς.

Το μέλλον

Τα τελευταία AWD μοντέλα της BMW λανσάρουν τεχνολογίες επικεντρωμένες στο μέλλον. Σε συνέχεια του i8 λανσαρίστηκε διεθνώς το πρώτο plug-in υβριδικό μοντέλο, η X5 xDrive40e. Χάρη στο σύστημα μόνιμης τετρακίνησης xDrive και την τεχνολογία eDrive BMW EfficientDynamics, αυτό το Sports Activity Vehicle συνδυάζει συναρπαστικές σπορ επιδόσεις με εξαιρετική απόδοση. Η έξυπνη διαχείριση υβριδικής ισχύος συγχρονίζει τη λειτουργία του κινητήρα εσωτερικής καύσης και του ηλεκτροκινητήρα για μεγιστοποίηση της απόδοσης σε όλες τις περιπτώσεις, και την άριστη απόκριση στις εντολές του οδηγού. Την ισχύ των δύο κινητήριων μονάδων μεταφέρει στο δρόμο το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης του xDrive.

Σειρά 7 με Integral Active Steering και xDrive

Το Σεπτέμβριο του 2015, η έκτη γενιά της Σειράς 7 κάνει το παγκόσμιο ντεμπούτο της στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης. Αυτό το πολυτελές μοντέλο λανσάρει πρωτοποριακές καινοτομίες σε όλα τα επίπεδα, και θα διατίθεται με xDrive από τη στιγμή που θα κυκλοφορήσει στην αγορά. Το πολυτελές sedan θα είναι επίσης το πρώτο μοντέλο που θα μπορεί να συνδυάζει το σύστημα all-wheel-drive με Integral Active Steering, δηλαδή με σύστημα διεύθυνσης και στους πίσω τροχούς.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Νίκος Τσάδαρης

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.