Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για το «Clubhouse» – Πως «γεννήθηκε» & πως λειτουργεί

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για το «Clubhouse» – Πως «γεννήθηκε» & πως λειτουργεί

Το τελευταίο διάστημα αρκετά δημοφιλές έχει γίνει το «Clubhouse», με τους περισσότερους να ψάχνουν προσκλήσεις προκειμένου να ενταχθούν και εκείνοι. Ωστόσο τι ακριβώς είναι αυτό;

​Πρόκειται για ένα κοινωνικό δίκτυο, όπου οι χρήστες μπορούν να συνομιλήσουν με τον Έλον Μασκ ή τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ.

Στις αρχές του 2021, το Clubhouse κατέστη πολύ δημοφιλές. Μέσω της συγκεκριμένης εφαρμογής, ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει σε συνομιλίες με τον Έλον Μασκ, τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ ή έστω να παρακολουθεί τις ζωντανές ομιλίες τους.

Σε μόλις έξι ημέρες, στα τέλη Ιανουαρίου, περισσότεροι από ένα εκατ. χρήστες εισήλθαν στο Clubhouse, αν και προς το παρόν, για να αποκτήσει κανείς πρόσβαση, χρειάζεται πρόσκληση από κάποιο ήδη εγγεγραμμένο μέλος. Αυτή τη στιγμή, οι προσκλήσεις πωλούνται ακόμη και στο eBay.

Αξίζει, λοιπόν, να δούμε πώς δημιουργήθηκε το συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο και γιατί το τελευταίο διάστημα, γίνεται τόση συζήτησης γύρω από αυτό.

Πώς «γεννήθηκε» το Clubhouse

Το Clubhouse δεν είναι ούτε ενός έτους. Κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 2020. Οι δημιουργοί του είναι δύο απόφοιτοι του Στάνφορντ και πρώην προγραμματιστές της Google, ο Πολ Ντέιβισον και ο Ρόγκαν Σεθ. Ο Ντέιβισον έχει τεράστια εμπειρία στη δημιουργία κοινωνικών μέσων.

Το 2012 ανέπτυξε την εφαρμογή Highlight, η οποία εντόπιζε άλλους κοντινούς χρήστες και παρουσίαζε τα κοινά τους στοιχεία (το πρόγραμμα ανέλυε τα προφίλ των χρηστών στο Facebook το οποίο έπρεπε να είναι συνδεδεμένο με τον λογαριασμό του στο Highlight). Η εφαρμογή δέχθηκε κριτική για παραβίαση των προσωπικών δεδομένων και την κοινοποίηση πληροφοριών σε αγνώστους.

Το 2015, σταμάτησε η λειτουργία του Highlight και ο δημιουργός του ξεκίνησε ένα άλλο πρότζεκτ, ένα κοινωνικό δίκτυο, το Shorts που σκοπό είχε να παρέχει σε άλλους χρήστες πρόσβαση στη βιβλιοθήκη πολυμέσων τους με όλες τις φωτογραφίες και τα βίντεο από το smartphone τους.

Έμοιαζε με το Instagram, ήταν όμως αρκετά πιο τολμηρό επειδή στο Shorts δεν υπήρχε η δυνατότητα της επιλογής φωτογραφιών.

Ούτε αυτό το κοινωνικό δίκτυο κατάφερε να κερδίσει την προτίμηση του κόσμου και σύντομα έκλεισε, την ώρα που ο Πολ Ντέιβισον εργαζόταν στο Pinterest, μέχρι που το 2020 δημιούργησε το Clubhouse, με τον παλιό φίλο του τον Ρόγκαν Σεθ.

Ο Σεθ είχε στο ιστορικό του μια πιο επιτυχημένη επιχειρησιακή σταδιοδρομία: Το 2014 δημιούργησε το Memry Labs, μια εφαρμογή για κινητά και κοινωνικά δίκτυα, το οποίο στη συνέχεια πωλήθηκε στην εταιρεία ακινήτων OpenDoor.

Πώς λειτουργεί

Στο Clubhouse δίνεται έμφαση στη ζωντανή επικοινωνία. Το κοινωνικό δίκτυο αποτελείται από «δωμάτια» (rooms) και «κλαμπ» (clubs), τα οποία λειτουργούν με τη μορφή ηχητικών συνομιλιών και μόνο σε πραγματικό χρόνο.

Να σημειωθεί ότι καταγραφή συνομιλιών απαγορεύεται. Οποιοσδήποτε εγγεγραμμένος χρήστης στο Clubhouse μπορεί να δημιουργήσει ένα δημόσιο «δωμάτιο» για μια συζήτηση γύρω από ένα συγκεκριμένο θέμα, και στη συνέχεια όλοι οι εγγεγραμμένοι χρήστες λαμβάνουν ειδοποίηση για συμμετοχή στη συνομιλία.

Οι χρήστες λαμβάνουν πρόσκληση για συζήτηση και έτσι τα «δωμάτια» γεμίζουν από συμμετέχοντες. Μάλιστα, όλα τα άτομα κατά τη διάρκεια της συζήτησης χωρίζονται σε ομιλητές και ακροατές, αν και όλοι έχουν τη δυνατότητα να «σηκώσουν το χέρι τους» και να γίνουν ομιλητές, προκειμένου, για παράδειγμα, να κάνουν κάποια ερώτηση στον ομιλητή.

Κάθε «δωμάτιο» μπορεί να είναι δημόσιο, ιδιωτικό ή ανοιχτό μόνο για τα μέλη ενός συγκεκριμένου «κλαμπ».

Κάθε χρήστης μπορεί να βρει «δωμάτια» σχετικά με τα θέματα που τον ενδιαφέρουν μέσω αναζήτησης στην εφαρμογή ή σκρολάροντας τη ροή του, η οποία είναι προσωποποιημένη: Διαμορφώνεται, δηλαδή, σύμφωνα με τη λίστα των ενδιαφερόντων που αναφέρονται κατά την εγγραφή στην εφαρμογή και δείχνει τα «δωμάτια» στα οποία ο χρήστης είναι εγγεγραμμένος.

Το όριο για κάθε συζήτηση ανά δωμάτιο είναι 5.000 άτομα.

Η εφαρμογή είναι προς το παρόν διαθέσιμη μόνο για συσκευές iOS.

Παρά το γεγονός ότι για να αποκτήσει κάποιος πρόσβαση στο Clubhouse, χρειάζεται πρόσκληση από κάποιο ήδη εγγεγραμμένο μέλος του κοινωνικού δικτύου, μέχρι τα τέλη του Ιανουαρίου οι ενεργοί χρήστες ανέρχονταν ήδη σε 2 εκατομμύρια, ενώ ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων χρηστών ανερχόταν σε περίπου 3,6 εκατομμύρια.

Να σημειωθεί ότι σε μόλις έξι ημέρες, στα τέλη Ιανουαρίου του 2021, το κοινωνικό δίκτυο απέκτησε 1,1 εκατ. χρήστες.

Πώς έγινε τόσο δημοφιλές

Το μεγαλύτερο μέρος της δημοφιλίας του Clubhouse οφείλεται στον ιδρυτή της Tesla, Έλον Μασκ και τον ιδρυτή του Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ και ειδικότερα στην απόφασή τους να γίνουν μέλη του κοινωνικού δικτύου.

Ο Έλον Μασκ προανήγγειλε, μάλιστα, προγραμματισμένη ομιλία του στο Clubhouse μέσω του λογαριασμού του στο Twitter, όπου διαθέτει 46 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες.

Ο ενθουσιασμός για μια συζήτηση μαζί του ήταν τόσο μεγάλος που η συμμετοχή στο «δωμάτιο» εκτοξεύτηκε, ενώ οι χρήστες κατέγραψαν τη συνομιλία στο YouTube – αν και επισήμως αυτό απαγορεύεται από τους κανόνες της υπηρεσίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έγινε μια εξαίρεση, επειδή το «δωμάτιο» δεν μπορούσε να φιλοξενήσει όλους όσοι ήθελαν να ακούσουν τον Έλον Μασκ.

Μια εβδομάδα μετά τον Έλον Μασκ, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ προχώρησε και εκείνος, σε ομιλία στο Clubhouse.

Το αποτέλεσμα; Διασημότητες όπως η Όπρα Γουίνφρεϊ, ο Τζάρεντ Λέτο, ο Ντρέικ και άλλοι, άρχισαν μαζικά να γίνονται μέλη στο Clubhouse.

Χάρη στην ταχέως αύξηση της δημοφιλίας της, η αξία της start up εκτιμάται ήδη σε 1 δισ. δολάρια.

Τα πρώτα προβλήματα

Στις αρχές Φεβρουαρίου, οι κινεζικές Αρχές παρατήρησαν την αυξανόμενη δημοτικότητα του Clubhouse. Παρά το γεγονός ότι η εφαρμογή δεν ήταν διαθέσιμη στο κινεζικό AppStore, κατάφερε να προσελκύσει το ενδιαφέρον χρηστών από την Κίνα οι οποίοι μάλιστα έσπευδαν να αγοράσουν προσκλήσεις μέσω του Twitter, του eBay και του Alibaba.

Σύμφωνα με τη «South China Morning Post», το Clubhouse στην Κίνα αποτέλεσε έναν χώρο επικοινωνίας χωρίς λογοκρισία, όπου οι χρήστες μπορούσαν να συζητάνε για την πολιτική, το Χονγκ Κονγκ, τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Στις 8 Φεβρουαρίου το κοινωνικό δίκτυο απαγορεύτηκε στην Κίνα.

Το συγκεκριμένα ζήτημα, ήτοι η έλλειψη της λογοκρισίας, έχει ήδη προκαλέσει τις πρώτες συγκρούσεις.

Σύμφωνα με το VICE, για παράδειγμα, οι θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με την COVID-19 και τα εμβόλια εναντίον της, διαδίδονται ευρέως μέσω της εφαρμογής.

Ακόμη, σύμφωνα με το Vanity Fair, σε ένα από τα «δωμάτια» του Clubhouse πραγματοποιήθηκε μια συζήτηση για την τρομοκρατία στο Παρίσι, κατά τη διάρκεια της οποίας ένας υπάλληλος του Γαλλικού Κέντρου Δεοντολογίας και Δημόσιας Πολιτικής προχώρησε σε ριζοσπαστικές δηλώσεις σχετικά με τον ρόλο των Μουσουλμάνων.

«Σε αντίθεση με άλλες τεχνολογικές πλατφόρμες που έχουν αρχίσει να προειδοποιούν τους χρήστες για ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες, στο Clubhouse δεν υπάρχουν εργαλεία για την αντιμετώπιση παραπληροφόρησης. Η εφαρμογή δεν διαθέτει ούτε χώρο για σχόλια, ούτε κουμπιά τύπου like για αντιδράσεις που επιτρέπουν την έκφραση της συμφωνίας ή της διαφωνίας» επισημαίνεται στο σχετικό δημοσίευμα.

Την ίδια ώρα, στη διάρκεια έρευνας, δημοσιογράφοι κατάφεραν να αποκτήσουν τις ηχογραφήσεις αυτών των συνομιλιών από χρήστες, παρά το γεγονός ότι οι κανόνες της υπηρεσίας απαγορεύουν την καταγραφή των συζητήσεων.

Εντούτοις, μεγάλος αριθμός ηχογραφήσεων των συζητήσεων από το Clubhouse έχει ήδη δημοσιευτεί στο YouTube, ενώ υπάρχουν και αρκετά βίντεο που δίνουν οδηγίες για το πώς οι χρήστες μπορούν να παρακάμψουν την απαγόρευση.

Πάντως, το Clubhouse αναμένεται να αποκτήσει σύντομα πολλούς ανταγωνιστές, καθώς τα κοινωνικά δίκτυα αντιγράφουν συνεχώς νέες εφαρμογές.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Στην περίπτωση του TikTok, σχεδόν όλοι οι «μεγάλοι παίκτες» προσπάθησαν να δημιουργήσουν παρόμοια κοινωνικά δίκτυα. Μάλιστα, σύμφωνα με τη «New York Times», το Facebook έχει ήδη ξεκινήσει να αναπτύσσει μια παρόμοια υπηρεσία με όνομα «Fireside».

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.