Ρωσικά σχέδια για αγωγό πετρελαίου στην Κίνα «ανησυχεί» την ΕΕ

Ρωσικά σχέδια για αγωγό πετρελαίου στην Κίνα «ανησυχεί» την ΕΕ

Η Ρωσία μπορεί θα αυξήσει τις προμήθειες πετρελαίου στην Κίνα. Τουλάχιστον σ΄ αυτή την πρωτοβουλία, σύμφωνα με τα στοιχεία του πρακτορείου Interfax, προέβη η εταιρεία Rosneft.

Γι΄ αυτό το σκοπό, έχει προσκαλέσει για συνομιλίες στη Μόσχα τους εκπροσώπους της κινεζικής κρατικής εταιρίας CNPC. Μάλιστα η αύξηση των προμηθειών μπορεί να επιτευχθεί μέσω της χρήσης πρόσθετων δυνατοτήτων, συγκεκριμένα με τη μεταφορά πετρελαίου μέσω του Καζακστάν.

Σήμερα η εταιρία Rosneft ήδη εξασφαλίζει στην Κίνα «μαύρο χρυσό». Μέχρι και το 2030 η ρωσική πλευρά δεσμεύεται να προμηθεύει στη ΛΔΚ 15 εκατ. τόνους πετρελαίου το χρόνο. Ωστόσο το Πεκίνο είναι πρόθυμο να αγοράζει και μεγαλύτερες ποσότητες. Σήμερα το ρωσικό πετρέλαιο στην Κίνα μεταφέρεται μέσω του αγωγού «Ανατολικής Σιβηρίας – Ειρηνικού ωκεανού».

Να αυξήσει τις προμήθειες, σύμφωνα με τα στοιχεία του «Interfax», η «Rosneft» σκοπεύει μέσω της συνεργασίας με το Καζαχστάν και της χρησιμοποίησης του αγωγού του «Atasu-Alasankou». Για το Καζακστάν αυτά τα σχέδια της ρωσικής εταιρίας είναι καλή είδηση, λέει ο οικονομολόγος του Ινστιτούτου πολιτικών αποφάσεων Σεργκέι του ΚαζακστάνΣμιρνόφ:

 Για το Καζαχστάν το όφελος είναι άμεσο, διότι ο αγωγός θα είναι πλήρως εξασφαλισμένος από καύσιμο. Σήμερα ούτε κατά 50% δεν είναι εξασφαλισμένος (λόγω ανεπάρκειας πετρελαίου). Και κατά την κατασκευή του υπήρχε ήδη ο υπολογισμός ότι θα μεταφέρει και ρωσικό πετρέλαιο.

Για το Καζαχστάν σύμφωνα με ορισμένους υπολογισμούς, θα μπορεί να κερδίζει έως  και ενάμιση δισ. δολάρια ετησίως. Πάντως, πολλοί εμπειρογνώμονες θεωρούν ότι η συνεργασία με το Καζακστάν  δεν θα είναι και τόσο μεγάλη, γι΄αυτό οι πληρωμές για τη διαμετακόμιση θα είναι πολύ πιό μικρές. Ακολουθεί η άποψη του εμπειρογνώμονα του Ινστιτούτου Ενέργειας και Οικονομικών Σεργκέι Κοντράτιεφ:

 Ίσως τα ποσά θα είναι αρκετά μικρά  της τάξης μερικών δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων. Επειδή, και λαμβάνοντας υπόψη τη διάρθρωση της παραγωγής  το ότι θα μετακινείται προς την Ανατολή, και λαμβάνοντας υπόψη τον παράγοντα της ζήτησης στην ίδια την Κίνα, θα είναι ίσως το πιο κερδοφόρο το σχέδιο της Ανατολικής Σιβηρίας –Ειρηνικού ωκεανού.

Ως το 2009 οι ρωσικές εταιρίες πετρελαίου και φυσικού αερίου ήδη χρησιμοποιούσαν τον αγωγό «Atasu-Alasankou» του Καζαχστάν. Όμως τα τελευταία χρόνια άρχισαν να μειώνουν σταδιακά τις προμήθειες μέσω αυτής της διαδρομής.

 Για να επανακτήσει την παλαιά δόξα της ως διαμετακομιστή το Καζακστάν στα τέλη του 2012 εισήγαγε μειωμένο συντελεστή για το ρωσικό πετρέλαιο και υποσχέθηκε σε περίπτωση ανάγκης να διπλασιάσει τη μεταφορική ικανότητα του αγωγού  στα 20 εκατομμύρια τόνους το χρόνο. Ίσως ακριβώς αυτό είναι που έχει κινήσει το ενδιαφέρον της Rosneft.

Εν μέσω φημών για την αύξηση της παροχής ρωσικού πετρελαίου στην Κίνα, οι ειδικοί περιμένουν την αντίδραση της Δύσης. Στην Ευρώπη τον τελευταίο καιρό ανησυχούν ότι η Ρωσία μπορεί να «στρέψει το βλέμμα της» από την ευρωπαϊκή στην ασιατική αγορά πετρελαίου και φυσικού αερίου τη στιγμή η Γηραιά ήπειρος δεν έχει αρκετούς υδρογονάθρανκες.

Μάλιστα για το σκοπό αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από τη μεγαλύτερη εταιρεία αγωγών της Ρωσίας Transneft να δηλώσει τα σχέδια της για τις προμήθειες.

 Ωστόσο, οι περισσότεροι εμπειρογνώμονες κάνουν έκκληση να μην δραματοποιείται η κατάσταση και είναι βέβαιοι ότι η αύξηση των προμηθειών στην Κίνα κατ΄ ουδένα τρόπο δεν θα επηρεάσει τους ευρωπαίους καταναλωτές.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr            

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.