Κάθε ημέρα ανακαλύπτονται και νέες διατάξεις του νέου Ποινικού Κώδικα που προωθεί η Κυβέρνηση στην Βουλή, μέσω του υπουργού Δικαιοσύνης Μιχάλη Καλογήρου, που δεν ανακοινώθηκαν κατά την παρουσίαση του, που θα προκαλέσουν πολύ μεγάλες αντιδράσεις.
Η δυσαρέσκεια των κομμάτων, των φορέων και των ποινικολόγων, τόσο κατά του νέου Ποινικού Κώδικα, όσο και του νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας που είναι ήδη σε διαβούλευση, μεγαλώνει.
Την ίδια στιγμή ο υπουργός Δικαιοσύνης έκανε ένα μικρό βήμα και έβαλε στο τραπέζι του διαλόγου μερικά από τα άρθρα του νέου Ποινικού Κώδικα που προκάλεσαν τεράστιες αντιδράσεις, τόσο των κομμάτων –ακόμη και της νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ- όσο και συλλογικών φορέων, ποινικολόγων, κ.λπ.
Έτσι, οι ποινικολόγοι ανακαλύπτουν συνεχώς άρθρα του ισχύοντα Ποινικού Κώδικα τα οποία καταργούνται παντελώς, και αφορούν την κατάρτιση ένοπλης ομάδας, τη βλασφημία του Θεού, της Εκκλησίας και της θρησκείας, τη περιύβριση νεκρών, την απάτη για την αποφυγή της στράτευσης, τη διατάραξη συνεδριάσεων Συλλόγων, κ.λπ.
Παράλληλα, αδικήματα για τα οποία μέχρι τώρα προβλεπόταν η επιβολή της κάθειρξης, δηλαδή ήταν χαρακτηρισμένα κακουργήματα, με το νέο Ποινικό Κώδικα μετατρέπονται σε πλημμελήματα και φυσικά θα επιβάλλονται πολύ μικρότερες ποινές.
Από πλευράς αντιδράσεων για τους νέους Κώδικες, ο αναπληρωτής εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Μαστρογεωργίου, χαρακτήρισε απαράδεκτες τις αλλαγές που προτείνει η κυβέρνηση στον Ποινικό Κώδικα οι οποίες «έχουν ονοματεπώνυμο και ευνοούν σκανδαλωδώς τη Χρυσή Αυγή στην εν εξελίξει δίκη τη» και προσέθεσε: «Φροντίζουν να πέσουν στα μαλακά οι υπεύθυνοι για την τραγωδία στο Μάτι και τη Μάνδρα, ενώ αποθρασύνουν τους κουκουλοφόρους να πετούν ατιμώρητοι μολότοφ». Κλείνοντας ο Γιάννης Μαστρογεωργίου κατέληξε, ότι «οι ιδεοληψίες και οι μεθοδεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα περάσουν. Ας το συνειδητοποιήσει η κυβέρνηση αποσύροντας μόνη της τις προκλητικές προτάσεις της».
Την ίδια στιγμή ο τομεάρχης Εθνικής Άμυνας της Νέας Δημοκρατίας, Βασίλης Κικίλιας επισήμανε ότι «δεν τους έφτανε ο Νόμος Παρασκευόπουλου, τώρα φέρνουν και Ποινικό Κώδικα “χάδι” για τους εγκληματίες» και προσέθεσε μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο twitter, ότι οι «η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων είναι απέναντι στον νέο Ποινικό Κώδικα» και προσθέτει: «αν δεν τον αποσύρει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, η Νέα Δημοκρατία θα τον καταργήσει».
«Μαχαιρώματα» Κυρίτση-Φίλη
Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κυρίτσης σχολιάζοντας το νέο Ποινικό Κώδικα που τέθηκε σε διαβούλευση και προβλέπει μειώσεις ποινών τόσο για τη σύσταση εγκληματικής οργάνωσης, όσο και για την κατασκευή και κατοχή μολότοφ μιλώντας στην ΕΡΤ είπε ότι «όσο θυμάμαι στα 30 χρόνια που ήμουν δημοσιογράφος δεν έχει σκοτωθεί ποτέ κανείς από μολότοφ» και προσέθεσε:
«Δεν ξέρω αν οι μολότοφ πρέπει να είναι κακούργημα ή πλημμέλημα, πάντως τουλάχιστον στα 30 και χρόνια που ήμουν δημοσιογράφος δεν θυμάμαι να έχει κανείς σκοτωθεί από μολότοφ ή από κάτι αντίστοιχο».
Δεν πέρασαν λίγες ώρες και ο πρώην υπουργός Νίκος Φίλης απάντησε καυστικά στον συνάδελφό του Γιώργο Κυρίτση, υπενθυμίζοντας του: «Εγώ θυμάμαι να υπάρχουν νεκροί από μολότοφ. Είναι η Marfin και ξέρω ότι δεν πιάστηκαν οι εγκληματίες. Είχαμε τρία θύματα».
Ο κ. Φίλης, μιλώντας στο κεντρικό δελτίο του Open και την Έλλη Στάη, προσέθεσε ότι υπήρξε τιμωρία μόνο για τους υπευθύνους της τράπεζας για τα ελλιπή μέτρα πυρασφάλειας στο κτίριο, στο οποίο βρήκαν φρικτό θάνατο τρεις εργαζόμενοι, εκ των οποίων η μία ήταν έγκυος στο πρώτο της παιδί.
Ένωση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου
Παράλληλα, η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου επισήμανε ότι «η δραστική μείωση στο μισό του πλαισίου ποινής, από 10 έως 20 χρόνια σε 5 έως 10, που προτείνεται για το αδίκημα για το οποίο κατηγορούνται και δικάζονται επί 4 έτη ο αρχηγός της Χρυσής Αυγής και η υπόλοιπη ηγεσία της ναζιστικής οργάνωσης εκπλήσσει κάθε καλόπιστο δημοκράτη».
Προηγουμένως, η ΝΔ, το ΚΚΕ και η νεολαία του ΣΥΡΙΖΑ είχαν καταδικάσει την ίδια διάταξη που φωτογραφίζει τα μέλη της Χρυσής Αυγής έτσι ώστε να έχουν ευνοϊκή ποινική μεταχείριση, καθώς και το αδίκημα της χρήσης και κατοχής εκρηκτικών υλών (όπως είναι μολότοφ) τα οποία από κακουργήματα, μετατρέπεται σε πλημμελήματα.
Τροποποιήσεις και καταργήσεις στον Ποινικό Κώδικα
Να σημειωθεί ότι ο νέος Ποινικός Κώδικας έχει 463 άρθρα, ενώ ο ισχύον έχει 474 και ο νέος Κώδικας Ποινικής Δικονομίας έχει 585 άρθρα, ενώ ο ισχύον έχει 603 άρθρα.
Όσο κυλάει ο χρόνος όλο και νέα «διαμάντια» ανακαλύπτονται στο νέο Ποινικό Κώδικα.
Έτσι, με το νέο Ποινικό Κώδικα καταργείται ως παρεπόμενη ποινή η στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων (καταργούνται τα άρθρα 59-64 του ΠΚ). Σήμερα σε περίπτωση πρόσκαιρης κάθειρξης επιβάλλεται και στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων για 1 έως 5 χρόνια και σε περίπτωση ισόβιας κάθειρξης συνεπάγεται αυτοδικαίως και πάλι στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων. Όμως, με το νέο Ποινικό Κώδικα δεν προβλέπεται ως παρεπόμενη ποινή η στέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων.
Στις τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα, τα αδικήματα τα οποία μετατρέπεται από κακούργημα σε πλημμέλημα και έχουν επιεικέστερη αντιμετώπιση είναι:
– το αδίκημα της κατασκευής και κατοχής εκρηκτικών, δηλαδή αυτό της κατασκευής και χρήσης μολότοφ που χρησιμοποιούν οι μπαχαλάκιδες στην Αθήνα, το οποίο μετατρέπεται από κακούργημα που είναι τώρα με προβλεπόμενη ποινή έως κάθειρξη 20 ετών, σε πλημμέλημα με προβλεπόμενη ποινή τα 3 έτη και σε περίπτωση μάλιστα που παραδοθούν τα εκρηκτικά πριν τον έλεγχο από τις αρμόδιες Αρχές, παύει η δίωξη πριν ξεκινήσει (άρθρο 272),
-οι προπαρασκευαστικές πράξεις εσχάτης προδοσίας (άρθρο 135),
-η νόθευση αποδεικτικών (άρθρο 139),
-το κακούργημα της παραβίασης του απορρήτου τηλεφωνικής επικοινωνίας και προφορικής συνομιλίας μετατρέπεται σε πλημμέλημα (άρθρο 370Α) ,
-η υπηρεσία στον εχθρό (άρθρο 143),
-η δωροδοκία πολιτικών προσώπων (άρθρο 159Α),
-η τρομοκρατική οργάνωση ( άρθρο 187Α) και
-ο εμπρησμός (άρθρο 264) και η πλημμύρα (άρθρο 268).
Κατάργηση ουσιαστικών-βασικών άρθρων
Παράλληλα, καταργούνται ουσιαστικά άρθρα του ισχύοντα Ποινικού Κώδικα, τα οποία μάλιστα σχετίζονται με τη βλασφημία θρησκειών, την περιύβριση των νεκρών, κ.λπ.
Συγκεκριμένα, καταργείται μια σειρά άρθρων του ισχύοντα Ποινικού Κώδικα τα οποία συνθέτουν το ιδεολογικό και πολιτικό στάτους της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που αφορούν, εκτός από την άρση του πολιτικού ασύλου:
-πρόκληση σε δημόσιες βιαιοπραγίες (άρθρο 192),
-κατάρτιση ένοπλης ομάδας (άρθρο195),
-διατάραξη συνεδριάσεων Συλλόγων (άρθρο 197),
– κακόβουλη βλασφημία και καθύβριση με οποιονδήποτε τρόπο το Θεό και θρησκεία (άρθρα 198-199),
– περιύβριση νεκρών ή μέλη του ή την τέφρα του (άρθρο 201) και
-εγκλήματα που ανάγονται στην στρατιωτική υπηρεσία, στην υποχρέωση στράτευσης και παράνομη αποδημία προς αποφυγή της στράτευσης (άρθρα 202 – 206).
Ένα βήμα πίσω ο Μιχάλης Καλογήρου
Μετά το ντόμινο των αντιδράσεων για το νέο Ποινικό Κώδικα ο υπουργός Δικαιοσύνης Μιχάλη Καλογήρου έκανε μεν ένα βήμα πίσω για τις μερικές από τις βασικές διατάξεις του, που προκάλεσαν την αντίδραση της ΝΔ, του ΚΚΕ, της νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ, κ.λπ., λέγοντας ουσιαστικά ότι θα επανεξεταστούν από την αρμόδια νομοπαρασκευαστική επιτροπή.
Παράλληλα, όμως σε ανακοίνωσή του ο Μιχάλης Καλογήρου με περίσσια προκλητικότητα αναφέρει ότι οι προσπάθειες να συσχετιστεί η επιστημονική και τεκμηριωμένη εργασία των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών που συνέταξαν τους δύο Κώδικες (Ποινικό Κώδικα και Κώδικα Ποινικής Δικονομίας) «με ζητήματα της τρέχουσας πολιτικής συγκυρίας και αντιπαράθεσης είναι αυτονοήτως θλιβερές».
Λίγες γραμμές μετά, στην ίδια ανακοίνωση, ο υπουργός Δικαιοσύνης μετά το τηλεγράφημα της νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ, ότι θα επανέλθει στο θέμα του νέου Ποινικού Κώδικα, έκανε ένα μικρό βήμα πίσω, αναφέροντας, ότι «το υπουργείο Δικαιοσύνης ήδη έχει καταγράψει τα πρώτα ζητήματα που αναδείχθηκαν από τη διαβούλευση και ετοιμάζει την πρότασή του προς τις ειδικές νομοπαρασκευαστικές επιτροπές, η οποία αυτονόητα κινείται στην κατεύθυνση πάγιων πολιτικών που το ίδιο έχει αναπτύξει ήδη από το 2015 και μετά».
Εντελώς τυχαία, στις προτάσεις προς τις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, «η αντιμετώπιση του ζητήματος της αύξησης του απειλούμενου πλαισίου ποινής για τη διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης, το ζήτημα της ευρύτερης οριοθέτησης της έννοιας της απειλής στο έγκλημα του βιασμού σε σχέση με την προτεινόμενη από τις επιτροπές, η ανάγκη επανεξέτασης του καθορισμού ορισμένων εγκλημάτων ως πλημμελημάτων και η εισαγωγή στο σχέδιο κρίσιμων αντιρατσιστικών διατάξεων που είχε εισηγηθεί και ψηφίσει η Κυβέρνηση».
Δεν παραλείπει μάλιστα ο Μιχάλης Καλογήρου, σε μια προσπάθεια να βγει «άβρεκτος», να «φορτώνει», εμμέσως πλην σαφώς, τις διατάξεις του νέου Ποινικού Κώδικα που προκάλεσαν τις αντιδράσεις, στα μέλη των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών, λησμονώντας ότι τα μέλη των επιτροπών αυτών διορίζονται κατ΄ επιλογή από τον υπουργό Δικαιοσύνης.
Χαρακτηριστικά, ο υπουργός Δικαιοσύνης σε μια προσπάθεια ανάλυσης της γνωστής διαδικασίας που τηρείται εδώ και δεκαετίες από το στάδιο λειτουργίας των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών έως το στάδιο ψήφισης των Κωδίκων από τη Βουλή, αναφέρει ότι «τα σχέδια νέου Ποινικού Κώδικα και νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας που έχουν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση συνιστούν τις προτάσεις των ειδικών νομοπαρασκευαστικών επιτροπών, που συγκροτήθηκαν δυνάμει του άρθρου 76 παρ. 6 του Συντάγματος, προς το υπουργείο Δικαιοσύνης» και συνεχίζει:
«Η διαδικασία που ακολουθείται είναι αυτή της «διαδικασίας των κωδίκων» και αποσκοπεί στο να εξασφαλιστεί η συνοχή και η συστηματικότητα των προβλέψεών τους. Στην περίπτωση αυτή το σχέδιο κάθε νομοθετήματος ψηφίζεται στο σύνολό του, όπως διαμορφώνεται από τις εργασίες των ειδικών επιτροπών, στις οποίες συμμετέχουν καταξιωμένοι εκπρόσωποι του νομικού κόσμου (δικαστές, καθηγητές νομικής, δικηγόροι). Στη διαδικασία της διαβούλευσης που έχει ξεκινήσει τα σχέδια των επιτροπών λειτουργούν ως βάση συζήτησης, αλλά όχι ως τελικά κείμενα προς ψήφιση από το υπουργείο, αφού αμέσως μετά τη διαβούλευση, οι επιτροπές θα συγκληθούν εκ νέου για να αξιοποιήσουν τα πορίσματα της διαβούλευσης. Τα παραπάνω σημαίνουν ότι η διαβούλευση είναι μια ουσιαστική διαδικασία συζήτησης για τις τυχόν αναγκαίες αλλαγές επί των σχεδίων, η οποία τηρείται και αφορά ακόμη και τις προτάσεις του ίδιου του υπουργείου προς τις ειδικές επιτροπές».