Σε μια κίνηση γεωπολιτικής ισχύος η Μόσχα προσκαλεί το Νέο Δελχί να μην ασχοληθεί άλλο με τα γαλλικά Rafale και να προμηθευτεί το ρωσικό Su-57 πέμπτης γενιάς.

Η Ρωσία μάλιστα δίνει και πλήρη πρόσβαση στον πηγαίο κώδικα του αεροσκάφους, εξασφαλίζοντας απόλυτη αυτονομία στην επιχειρησιακή χρήση και στην ενσωμάτωση τεχνολογιών για την ινδική αερπορία με την ενσωμάτωση των δικών της όπλων, κάτι που δεν επιτρέπει η Γαλλία για τα δικά της μαχητικά.

Η ρωσική κρατική εταιρεία United Aircraft Corporation ανακοίνωσε στις 4 Ιουνίου ότι η πρόταση για άδεια παραγωγής του μαχητικού πέμπτης γενιάς Su-57, η οποία βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση με το Υπουργείο Άμυνας της Ινδίας, και περιλαμβάνει την πλήρη πρόσβαση στον πηγαίο κώδικα του αεροσκάφους.

Μια τέτοια πρόσβαση δεν θα διασφάλιζε απλώς την απόλυτη αυτονομία στη λειτουργία των μαχητικών, αλλά και τη δυνατότητα τροποποίησης των ηλεκτρονικών συστημάτων, καθώς και την ενσωμάτωση οπλικών και άλλων τεχνολογιών που έχουν αναπτυχθεί είτε στην Ινδία είτε από τρίτες χώρες.

Οι κώδικες των μαχητικών πέμπτης γενιάς θεωρούνται εξαιρετικά ευαίσθητοι, καθώς το λογισμικό διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη συνολική τους ισχύ — πολύ περισσότερο απ’ ό,τι στα προηγούμενα μοντέλα.

Η διάθεση πλήρους πρόσβασης στον κώδικα ενός τέτοιου συστήματος αποτελεί εξέλιξη χωρίς προηγούμενο – και καταδεικνύει υψηλό βαθμό εμπιστοσύνης της Μόσχας προς το Νέο Δελχί ως στρατηγικό εταίρο.

Το ινδικό Υπουργείο Άμυνας έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για το Su-57 ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 2010.

Η εκτεταμένη δοκιμαστική χρήση του αεροσκάφους στον πόλεμο της Ουκρανίας — σε επιχειρήσεις καταστολής αεράμυνας, εναέριας μάχης, διείσδυσης σε πυκνά αμυνόμενους εναέριους χώρους και επιθέσεων ακριβείας — φέρεται να ενίσχυσε την εμπιστοσύνη στο πρόγραμμα.

Σημαντικό ρόλο φέρεται να έχει παίξει και η επιβεβαίωση της πρώτης εξαγωγικής παραγγελίας από την Αλγερία, η οποία αναμένεται να παραλάβει τα πρώτα αεροσκάφη μέχρι το τέλος του έτους.

Παράλληλα, η νέα έκδοση Su-57M1 αναμένεται να είναι διαθέσιμη έως το τέλος του 2026, φέρνοντας μαζί της εκτεταμένες αναβαθμίσεις: διευρυμένο φάκελο πτήσης με δυνατότητα supercruise σε υψηλότερες ταχύτητες, ανώτερες ικανότητες stealth, νέο κύριο ραντάρ και κινητήρες AL-51F.

Η δεινή επίδοση των γαλλικών Rafale της Ινδίας σε αερομαχίες με τα κινεζικά J-10C του Πακιστάν στις αρχές Μαΐου και η απόφαση της Κίνας να παραδώσει J-35 στην πακιστανική αεροπορία εκτιμάται πως επιτάχυνε ακόμη περισσότερο τους σχεδιασμούς για την απόκτηση του Su-57.

Στις 7 Μαρτίου, η κρατική εταιρεία εξαγωγών οπλικών συστημάτων Rosoboronexport γνωστοποίησε ότι η παραγωγή του Su-57 στην Ινδία μπορεί να ξεκινήσει άμεσα μέσω εκσυγχρονισμού της υφιστάμενης γραμμής παραγωγής για το παλαιότερο Su-30MKI, τέταρτης και πλέον γενιάς.

Όπως ανέφερε, η γραμμή «μπορεί να προσαρμοστεί γρήγορα για την κατασκευή του Su-57E».

Η Ινδία έχει ήδη κατασκευάσει τουλάχιστον 222 μονάδες Su-30MKI κατόπιν άδειας, με τις συνολικές δαπάνες να είναι οι υψηλότερες που έχουν γίνει ποτέ για μη δυτικό αεροσκάφος — και να αυξάνονται περαιτέρω λόγω εκτεταμένων εσωτερικών τροποποιήσεων.

Η έκταση αυτών των προμηθειών αποτελεί ισχυρό προηγούμενο για το ενδεχόμενο η Ινδία να εξελιχθεί σε σημαντικό χρήστη του Su-57.

Σε αντίθεση με τα αμερικανικά μαχητικά πέμπτης γενιάς, το Su-57 έχει σχεδιαστεί ώστε να διατηρεί αντίστοιχο κόστος λειτουργίας και συντήρησης με τα αεροσκάφη τέταρτης γενιάς. Το γεγονός αυτό καθιστά μια ευρείας κλίμακας προμήθεια ανάλογη του Su-30MKI όχι μόνο εφικτή αλλά και οικονομικά βιώσιμη.