Ακατανόητες καταστάσεις στην τραγωδία της Air India, που στοίχισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους πριν από έναν μήνα, αποκαλύπτουν νέα στοιχεία, που προκαλούν ακόμα περισσότερα ερωτήματα και ανησυχία.

Αυτό γιατί και σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB), η παροχή καυσίμων προς τους κινητήρες του αεροσκάφους φαίνεται να διακόπηκε ελάχιστα λεπτά μετά την απογείωση, οδηγώντας το στην τραγική συντριβή.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση, σύμφωνα με το Sky News, οι διακόπτες παροχής καυσίμου των δύο κινητήρων μετακινήθηκαν από τη θέση λειτουργίας (RUN) στη θέση διακοπής (CUTOFF) ο ένας μετά τον άλλον, μέσα σε μόλις ένα δευτερόλεπτο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι στροφές των κινητήρων να μειωθούν απότομα, αφού έπαψαν να τροφοδοτούνται με καύσιμο.

Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε μεγάλη σύγχυση στο πιλοτήριο, όπως προκύπτει από την ηχητική καταγραφή των διαλόγων στο κόκπιτ. Ο ένας από τους δύο πιλότους ρωτά τον άλλον γιατί «έκοψε» την παροχή καυσίμου, για να λάβει την απάντηση πως δεν το έκανε εκείνος. Παρά την προσπάθεια να επανεκκινήσουν τουλάχιστον έναν κινητήρα, το αεροπλάνο δεν κατάφερε να ανακτήσει την απαιτούμενη ώση και έχασε ύψος, με ταχύτητα που δεν μπορούσε να αντιστραφεί.

Το περίεργο της υπόθεσης είναι ότι κατά την κρίσιμη φάση της απογείωσης, κανένας από τους πιλότους δεν έχει λόγο να πειράξει τους διακόπτες τροφοδοσίας καυσίμου. Οι διακόπτες αυτοί βρίσκονται ακριβώς μπροστά από τις μανέτες καυσίμων και είναι τοποθετημένοι με τέτοιο τρόπο ώστε η μετακίνησή τους να μην είναι εύκολη.

Ωστόσο, όπως είπαμε, κατά την απογείωση, κανένας από τους δύο πιλότους δεν προβλέπεται να ακουμπήσει το συγκεκριμένο πάνελ, εκτός αν πρόκειται για ματαίωση απογείωσης πριν το αεροσκάφος αφήσει το έδαφος.

Εάν την απογείωση εκτελεί ο κυβερνήτης, και τα δύο του χέρια θα είναι στο χειριστήριο του αεροσκάφους (δεδομένου ότι είναι Boeing και όχι Airbus), και δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος—ούτε προβλέπεται—να αφήσει το χειριστήριο με το ένα χέρι για να ακουμπήσει οτιδήποτε άλλο.

Το ίδιο ισχύει και για τον συγκυβερνήτη, ο οποίος εκείνη την ώρα ελέγχει τα στοιχεία του αεροσκάφους, διπλοτσεκάρει με τον κυβερνήτη ταχύτητες, V1 την ανάσυρση του συστήματος προσγείωσης κτλ.

">

Λίγα λεπτά αργότερα, το αεροσκάφος συνετρίβη σε πυκνοκατοικημένη περιοχή, σκοτώνοντας 241 επιβάτες και 19 ανθρώπους στο έδαφος. Η πρόσκρουση και η πυρκαγιά που ακολούθησε αποτέφρωσαν οχήματα, σπίτια και ό,τι βρέθηκε γύρω από το σημείο της τραγωδίας.

Η προκαταρκτική έκθεση, που συντάχθηκε 30 ημέρες μετά το δυστύχημα, δεν δίνει ακόμη οριστικές απαντήσεις για το πώς και γιατί κόπηκαν τα καύσιμα. Αποτελεί όμως το πρώτο βήμα σε μια μακρά έρευνα, που καλείται να ρίξει φως στις ακριβείς συνθήκες του τραγικού δυστυχήματος και να απαντήσει στα αμείλικτα ερωτήματα για πιθανό ανθρώπινο ή τεχνικό λάθος.