Το τελευταίο διάστημα ολοένα και περισσότερα αεροδρόμια της Ευρώπης αντιμετωπίζουν προβλήματα με παραβιάσεις του εναέριου χώρου τους από drone. Άλλες φορές φανταστικά άλλες φόρες πραγματικά.

Είναι όμως πράγματι όλα αυτά τα αντικείμενα drone ή κάττ άλλο που κανείς δεν μπορεί να εξηγήσει; Συνήθως παράνομες πτήσεις drones καταστέλλονται αμέσως χάρη στα νέα συστήματα που μπορούν και εντοπίζουν το δίκτυο ελέγχου και τη θέση που βρίσκεται.

Τόσο όμως στη Δανία όσο και στη Γερμανία οι Αρχές δεν μπορούν να ανακαλύψουν το παραμικρό.

Ιδίως στη Δανία οι υπερπτήσεις drones παρακώλυσαν τη λειτουργία αεροδρομίων στην Κοπεγχάγη, το Όλμποργκ, το Έσμπιεγκ, το Σόντερμποργκ και του Σκρίντστροπ – το τελευταίο, όπως και το Όλμποργκ, χρησιμοποιούνται και από τη Βασιλική Αεροπορία της Δανίας, γράφει η Deutsche Welle.

Ο Δανός υπουργός Άμυνας, Τρουλς Λουντ Πόουλσεν, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι «όλα δείχνουν πως πρόκειται για έργο επαγγελματιών», προσθέτοντας ότι «σίγουρα δεν φαίνεται για σύμπτωση. Το πρόβλημα μοιάζει συστηματικό» – εξ ου και μπορεί να γίνει λόγος για «υβριδική επίθεση». Ο δε υπουργός Δικαιοσύνης Πέτερ Χούμελγκορντ προσέθεσε ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί κανένα σενάριο σχετικά με την ταυτότητα των δραστών.

Παρ’ ότι δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για ρωσική εμπλοκή, οι πρόσφατες παραβιάσεις του εναέριου χώρου κρατών από ρωσικά drone στην ανατολική Ευρώπη κινητοποιήσαν το ΝΑΤΟ, με τον Γενικό Γραμματέα Μαρκ Ρούτε να ανακοινώνει την έναρξη της νέας επιχείρησης «Eastern Sentry» («Ανατολική Φρουρά») για την προστασία της ανατολικής πτέρυγας της Συμμαχίας.

Πρόβλημα η εύκολη πρόσβαση σε drone

Διάφοροι στρατοί ανά την υφήλιο χρησιμοποιούν μη επανδρωμένα εναέρια πτητικά μέσα ήδη από τη δεκαετία του 1970, (τότε ονομάζονταν RPV ή Οχήματα ελεγχόμενα δια τηλεχειρισμού).

Και στη σημερινή εποχή τα UAV τα drone και τα FPV είναι κομβικής σημασίας για τις ένοπλες δυνάμεις, όπως αποδεικνύεται και τα τελευταία χρόνια στον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας. Ωστόσο, όπως εξηγεί ο Ρίτσαρντ Γκιλ, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Drone Defence, δεν έχει απλώς σημειωθεί αλματώδης πρόοδος στις σχετικές τεχνολογίες, αλλά ταυτοχρόνως έχει γίνει και πολύ ευκολότερη η πρόσβαση σε drone.

«Πλέον είναι πολύ πιο εύκολη η απόκτηση και χρήση drones», δηλώνει στην DW ο Γκιλ. «Και η τιμή τους πέφτει συνεχώς. Σήμερα μπορεί κανείς να φτιάξει πράγματα στην αυλή του που πριν από 10 ή 15 χρόνια απαιτούσαν προηγμένες στρατιωτικές δυνατότητες».

Όλα αυτά αποτελούν σοβαρό πρόβλημα – μεταξύ άλλων – και για τα αεροδρόμια, που πρέπει να έχουν υπό αυστηρό έλεγχο του εναέριου χώρου τους.