
Οι σουηδικές αρχές επιβιβάστηκαν σε ένα ρωσικό πλοίο που τελεί υπό κυρώσεις της ΕΕ και μόνο, και είχε χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν για νόμιμη μεταφορά όπλων από τη Βόρεια Κορέα στη Ρωσία, ανοιχτά της δυτικής ακτής της χώρας, στο πιο πρόσφατο περιστατικό έντασης μεταξύ χωρών του ΝΑΤΟ και πλοίων της Μόσχας στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας.
Το Adler, ένα φορτηγό πλοίο τύπου roll-on roll-off, το οποίο σύμφωνα με αναλυτές στο παρελθόν έχει χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά οπλικών συστημάτων και πότε παρουσίασε μηχανική βλάβη το Σάββατο και σταμάτησε εντός των σουηδικών χωρικών υδάτων. Στη συνέχεια, τελωνειακοί και συνοριακοί αξιωματούχοι επιβιβάστηκαν στο πλοίο κατά τη διάρκεια της νύχτας προς την Κυριακή.
Σύμφωνα με τη σουηδική τελωνειακή υπηρεσία, το πλήρωμα ήταν συνεργάσιμο και η επιθεώρηση συνεχίστηκε το πρωί της Κυριακής. Τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι στην υπόθεση εμπλέκονται επίσης οι υπηρεσίες πληροφοριών και οι εισαγγελικές αρχές της Σουηδίας.
Η ανησυχία αυξάνεται μεταξύ των χωρών του ΝΑΤΟ που βρέχονται από τη Βαλτική Θάλασσα σχετικά με τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας, ο οποίος μόνο «σκιώδης» δεν είναι με πλοία που χρησιμοποιούνται για την παράκαμψη των κυρώσεων της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο, καθώς και φορτηγά πλοία που μεταφέρουν οπλικά συστήματα.
Sweden detained Russian cargo vessel Adler after engine failure in Swedish waters. Customs, coast guard and special forces boarded the ship to inspect cargo. Owner M Leasing LLC is under US and EU sanctions for reportedly transporting North Korean ammunition to Russia. pic.twitter.com/re07ChDde8
— WarTranslated (@wartranslated) December 21, 2025
Το Adler έχει ακινητοποιηθεί και στο παρελθόν από χώρα του ΝΑΤΟ, όταν το 2021 ελληνικές δυνάμεις επιβιβάστηκαν σε αυτό για να διασφαλίσουν ότι δεν μετέφερε όπλα στη Λιβύη, προκαλώντας την οργή της Ρωσίας.
Το πλοίο ανήκει στην εταιρεία M Leasing LLC, η οποία τελεί υπό κυρώσεις από τις ΗΠΑ, την ΕΕ και πολλές ευρωπαϊκές χώρες για τον ρόλο της στην νόμιμη μεταφορά πυρομαχικών από τη Βόρεια Κορέα προς τη Ρωσία.
Το Σάββατο το πρωί εξέπεμψε σήμα κινδύνου κοντά στη σουηδική πόλη Χέγκανας, στα στενά μεταξύ Δανίας και Σουηδίας.
Η επιβίβαση των σουηδικών αρχών ακολουθεί μια σειρά περιστατικών το 2024, κατά τα οποία πλοία έκοψαν υποθαλάσσια καλώδια και αγωγούς στη Βαλτική Θάλασσα.
Η κατάσταση κορυφώθηκε όταν, ανήμερα της δεύτερης ημέρας των Χριστουγέννων πέρυσι, Φινλανδοί συνοριοφύλακες κατέβηκαν με σχοινιά στο πετρελαιοφόρο Eagle S για να συλλάβουν το πλήρωμά του.
Η Φινλανδία άσκησε δίωξη κατά του πλοιάρχου και ανώτερων αξιωματικών του Eagle S για βαριά δολιοφθορά, αφού διαπίστωσε ότι τα καλώδια που κόπηκαν από το πλοίο βρίσκονταν σε διεθνή ύδατα.
Ερωτηθείσα από τους Financial Times αν αυτό σημαίνει ότι ρωσικά πλοία έχουν «λευκή επιταγή» στα διεθνή ύδατα, η υπουργός Εξωτερικών της Φινλανδίας, Ελίνα Βάλτονεν, δήλωσε τον Οκτώβριο: «Ναι, και αυτό είναι πρόβλημα».
Το Lady Mariia, ένα ακόμη ρωσικό πλοίο τύπου roll-on roll-off που έχει χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά όπλων, παρουσίασε επίσης μηχανική βλάβη ανοιχτά των σουηδικών ακτών νωρίτερα αυτόν τον μήνα, αλλά επανέκτησε τον έλεγχο μέσα σε λίγες ώρες.
Ο πρωθυπουργός της Φινλανδίας Πέτερι Όρπο δήλωσε αυτή την εβδομάδα στους Financial Times: «Πρέπει να βρούμε τα εργαλεία για να προστατεύσουμε τις κρίσιμες υποδομές μας που βρίσκονται σε διεθνή ύδατα. Δεν είναι αποδεκτό κάποιος να καταστρέφει σκόπιμα την περιουσία μας».