Τουρκικά ΜΜΕ έφεραν στη δημοσιότητα την επικοινωνία που είχε το αεροσκάφος που μετέφερε τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου της Λιβύης, με τον πύργο ελέγχου, πριν την συντριβή.

Το αεροσκάφος που συνετρίβη το βράδυ της Τρίτης (23/12) στην περιοχή Χαϊμάνα, εντοπίστηκε λίγες ώρες μετά την πτώση και επιβεβαιώθηκε ο θάνατος όλων των επιβαινόντων.

Ο υπουργός μεταφορών, Αμπντουλκαντίρ Ουράλογλου, δημοσιοποίησε τις συνομιλίες και έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Χθες το βράδυ, στις 20:17 τοπική ώρα, ένα ιδιωτικό αεροσκάφος Falcon 50 με αριθμό ουράς 9H-DFS και καταχωρημένο στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Μάλτας, το οποίο απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Εσενμπόγα της Άγκυρας με προορισμό το αεροδρόμιο Μιτίγκα στην Τρίπολη της Λιβύης, δυστυχώς συνετρίβη».

Πριν από τη συντριβή του αεροσκάφους, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες συνομιλίες μεταξύ του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη και του Κέντρου Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας Esenboğa:

Σχετικά με το ατύχημα/συμβάν συντριβής αεροσκάφους με διακριτικό κλήσης HMJ185 στις 23.12.2025:

Στις 20:17 τοπική ώρα, το διακριτικό κλήσης του αεροσκάφους HMJ185 απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Esenboğa με κατεύθυνση το αεροδρόμιο Mitiga (Τρίπολη) στη Λιβύη, ακολουθώντας τις τυπικές διαδικασίες.

Μετά την απογείωση, η πτήση μεταφέρθηκε από τον Πύργο Esenboğa στη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης στο Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας μας και στη συνέχεια στη Μονάδα Ελέγχου Περιοχής, σύμφωνα με τις κατάλληλες και τυπικές διαδικασίες.

Στη συνέχεια, η πτήση έλαβε άδεια να ανέλθει σταδιακά στα ζητούμενα υψόμετρα, φτάνοντας σε τελικό υψόμετρο 34.000 ποδιών στις 20:25 τοπική ώρα πριν της επιτραπεί να συνεχίσει το ταξίδι της.

Στις 20:31 τοπική ώρα, το αεροσκάφος, ενώ βρισκόταν σε υψόμετρο περίπου 32.000 ποδιών, δήλωσε PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN (χαμηλότερο επίπεδο της προειδοποίησης MAYDAY, του υψηλότερου κωδικού έκτακτης ανάγκης κατά την πτήση), αναφέροντας μια γενική ηλεκτρική δυσλειτουργία και ζητώντας διανυσμάτωση ραντάρ (διαδρομή πτήσης) για να επιστρέψει στην Άγκυρα.

Στις 20:32 τοπική ώρα, στο αεροσκάφος δόθηκε η κατεύθυνση και το επίπεδο καθόδου για να επιστρέψει στο αεροδρόμιο Esenboğa κατόπιν εντολής του Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας.

Στις 20:33 τοπική ώρα, ο πιλότος ενεργοποίησε τον κωδικό έκτακτης ανάγκης 7700 (τον κωδικό έκτακτης ανάγκης υψηλότερου κινδύνου εν πτήσει).

Μετά την επιβεβαίωση του προβλήματος από τον Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας, παρατηρήθηκε ότι οι πληροφορίες υψομέτρου του αεροσκάφους δεν μπορούσαν πλέον να παρακολουθούνται στο ραντάρ.

Στις 20:34 τοπική ώρα, λόγω παρεμβολής στην επικοινωνία πιλότου-ελεγκτή, ο Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας επιβεβαίωσε με τον πιλότο τον έλεγχο της στάθμης του ήχου.

Ταυτόχρονα, το αεροσκάφος μεταφέρθηκε στη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης για επείγουσα επιστροφή στο αεροδρόμιο Esenboğa, αφού το επίπεδο από το οποίο περνούσε επιβεβαιώθηκε από τον πιλότο από τη Μονάδα Ελέγχου Περιοχής.

Στις 20:35 τοπική ώρα, το αεροσκάφος δήλωσε PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN και επικοινώνησε με τη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης για επιστροφή στο αεροδρόμιο Esenboğa και ενημερώθηκε για το διάνυσμα του ραντάρ και τα επίπεδα στα οποία θα κατέβαινε.

Στις 20:36 τοπική ώρα, χάθηκε η ευκρίνεια στην επικοινωνία πιλότου-ελεγκτή και η φωνή του πιλότου έγινε δύσκολο να ακουστεί. Επιπλέον, υπήρξαν μερικές απώλειες πληροφοριών πτήσης στην οθόνη του ραντάρ.

Στις 20:38 τοπική ώρα, παρατηρήθηκε ότι το αεροσκάφος ήταν εντελώς εκτός ορατότητας στην οθόνη του ραντάρ από τον Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας.

Ταυτόχρονα, δεν ελήφθη καμία απάντηση στις κλήσεις που έκανε ο Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας προς το εν λόγω αεροσκάφος.

Στη συνέχεια, έγιναν προσπάθειες επικοινωνίας με το αεροσκάφος χρησιμοποιώντας διαφορετικές συχνότητες για περίπου 5 λεπτά, αλλά δεν ελήφθη καμία απάντηση. Ακολούθως, οι αρμόδιες μονάδες ενημερώθηκαν αμέσως από το προσωπικό υπηρεσίας για την έναρξη επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης.

Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, λόγω της αδυναμίας εντοπισμού του αεροσκάφους, οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις στο αεροδρόμιο Esenboğa ανεστάλησαν προσωρινά για την ασφάλεια της αεροναυτιλίας σε περίπτωση πιθανής έκτακτης προσγείωσης και ελήφθησαν όλες οι απαραίτητες προφυλάξεις στο μέγιστο βαθμό.

Επιπλέον, οι αρμόδιες αρχές ξεκίνησαν αμέσως επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης από αέρος και ξηράς σχετικά με την πιθανότητα συντριβής του αεροσκάφους.

Το Κέντρο Ειδοποιήσεων Αεροπορικής Άμυνας επιβεβαίωσε ότι το εν λόγω αεροσκάφος συνετρίβη κοντά στο χωριό Κεσικάβακ στην περιοχή Χαϊμάνα.

Από την πρώτη κιόλας στιγμή του συμβάντος καθιερώθηκε συντονισμός με τους αρμόδιους φορείς.

Μετά την έρευνα του ατυχήματος, ομάδες του Κέντρου Διερεύνησης Ασφάλειας Μεταφορών στάλθηκαν στον τόπο του συμβάντος.

Οι έρευνες στο σημείο των συντριμμιών αποκάλυψαν τον καταγραφέα φωνής (CVR) του πιλοτηρίου και τον καταγραφέα δεδομένων πτήσης (FDR) του αεροσκάφους.

Έχει ξεκινήσει προκαταρκτική έρευνα και, μετά από μια αρχική εξέταση του CVR και του FDR, αποφασίστηκε ότι οι συσκευές καταγραφής (σ.σ. μαύρα κουτιά) θα εξεταστούν σε ουδέτερη χώρα για να διαπιστωθεί η αιτία της συντριβής του αεροπλάνου.

Στο μεταξύ, στρατιωτική αντιπροσωπεία 22 ατόμων από τη Λιβύη έχει φτάσει στην Τουρκία και συμμετέχει στη διαδικασία, ενώ ομάδα Λίβυων αξιωματικών πραγματοποίησε επιθεώρηση στα συντρίμμια.