Το Πολεμικό Ναυτικό εισέρχεται σε κρίσιμη φάση: μέσα στους επόμενους δύο μήνες πρέπει να κλείσουν οι τρεις βασικές συμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ (κλάση «Ύδρα»), ώστε οι εργασίες στα εγχώρια ναυπηγεία να ξεκινήσουν το 2026 και να ολοκληρωθούν —εφόσον όλα πάνε ομαλά— έως το 2030.

Με αυτή τη διαδικασία το ΠΝ στοχεύει να διατηρήσει τις ΜΕΚΟ αξιόμαχες τουλάχιστον μέχρι το 2040.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τρεις κύριους άξονες: πρώτον, τη σύμβαση με την Thales Nederland για τα νέα ηλεκτρονικά και το σύστημα μάχης (Κέντρο Διοίκησης TACTICOS II, το πολυδιάστατο ραντάρ NS-110 τύπου AESA και τα συστήματα ελέγχου πυρός STIR 1.2).

Το νέο ραντάρ θα ενισχύσει την ανίχνευση στόχων πολύ μικρού ίχνους —όπως μη επανδρωμένα UAV και πύραυλοι Cruise— και θα επιτρέψει πλήρη διαλειτουργικότητα με Belh@rra και τα Rafale της ΠΑ.

Δεύτερον, η ελληνική SSMART θα αναλάβει την εγκατάσταση, διασύνδεση και πιστοποίηση των συστημάτων πάνω στα πλοία, λειτουργώντας ως τεχνικός σύνδεσμος.

Τρίτον, οι ναυπηγητικές και μηχανολογικές εργασίες έχουν οριστεί να γίνουν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, όπου θα γίνουν αποξηλώσεις, εγκαταστάσεις, δοκιμές και επανείσοδος σε υπηρεσία.

Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται οι φρεγάτες Φ/Γ «Ύδρα» (F-452), «Σπέτσαι» (F-453), «Ψαρά» (F-454) και «Σαλαμίς» (F-455).

Η «Ύδρα», ως η παλαιότερη (καθελκύθηκε Ιούνιος 1991, παραδόθηκε Οκτώβριος 1992), φέρεται να έχει θεωρητικό προβάδισμα για πρώτη είσοδο σε ναυπηγείο, αλλά η σειρά θα καθοριστεί από τη διαθεσιμότητα και την παράδοση των συστημάτων.

Παράλληλα «τρέχουν» επιμέρους έργα —εκσυγχρονισμός Mk45, τοποθέτηση Sovraponte 76 χιλ. στην πρύμνη, αντικατάσταση σόναρ με M660, εγκατάσταση του ελληνικού συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» και ενσωμάτωση συστήματος ελέγχου πλοίου με Link-16— ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην γραμμή εργασιών.

Για την εποπτεία του προγράμματος λειτουργεί κοινή ομάδα συντονισμού ΠΝ, Thales, SSMART και Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που θα επιλύει έγκαιρα τεχνικά και διαδικαστικά ζητήματα.