Το 2010, μόλις το 9% των καινούργιων αυτοκινήτων ήταν εξοπλισμένα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Σήμερα, το 54% των νέων πωλήσεων αφορά αυτοκίνητα με αυτόματο σασμάν.
Αν και το αυτόματο κιβώτιο προσφέρει πραγματική άνεση στην πόλη, ιδίως στα μποτιλιαρίσματα, η τόσο μεγάλη αποδοχή του στην περιφέρεια είναι κάπως παράξενη. Η επιτυχία του «αυτόματου» δεν οφείλεται στο συχνά επαναλαμβανόμενο «ψέμα» των εμπόρων ότι με ένα τέτοιο κιβώτιο δεν θα χρειαστεί ποτέ ξανά να κάνεις αλλαγή λιπαντικού.
Γιατί όμως θέλουν να εξαφανίσουν το χειροκίνητα κιβώτιο; Η εξήγηση σχετίζεται με την ευρεία διάδοση των υβριδικών συστημάτων, τα οποία είναι πολύ πιο εύκολο να ενσωματωθούν με αυτόματη μετάδοση. Επιπλέον, τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, όπως το stop/start στα μποτιλιαρίσματα, δεν μπορούν να λειτουργήσουν αποδοτικά με χειροκίνητο κιβώτιο. Η γενίκευση της αυτόματης μετάδοσης στο ίδιο μοντέλο επιτρέπει στους κατασκευαστές να μειώσουν το κόστος εξέλιξης και παραγωγής.
Η διάρκεια ζωής ενός κιβωτίου ταχυτήτων υπολογίζεται γύρω στα 300.000 km. Πολλά παλαιότερα αυτοκίνητα έχουν γράψει ακόμη περισσότερα χιλιόμετρα χωρίς ποτέ να χρειαστεί αλλαγή κιβωτίου. Η διαφορά βρίσκεται στη συντήρηση. Εδώ να κάνουμε μια παρένθεση, επισημαίνοντας άλλο η βαλβολίνη άλλο το λιπαντικό αυτόματου κιβωτίου, το ATF: Μην τα μπερδεύετε!
Το λιπαντικό που χρησιμοποιείται στα χειροκίνητα κιβώτια (και στα διαφορικά) -γνωστό στην καθομιλουμένη ως «βαλβολίνη»- είναι πιο παχύρευστο και σχεδιασμένο να αντέχει στις μηχανικές καταπονήσεις των γραναζιών και των συγχρονιζέ. Αντίθετα, το ATF (Automatic Transmission Fluid) που χρησιμοποιείται στα αυτόματα κιβώτια είναι πολύ πιο λεπτόρρευστο, έχει έντονο κόκκινο χρώμα και περιέχει ειδικά πρόσθετα που εξασφαλίζουν όχι μόνο λίπανση αλλά και σωστή λειτουργία του υδραυλικού συστήματος και του μετατροπέα ροπής. Η χρήση λάθος τύπου λιπαντικού μπορεί να προκαλέσει σοβαρές βλάβες, γι’ αυτό είναι σημαντικό να ζητάτε πάντα το σωστό προϊόν για το δικό σας κιβώτιο, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
Ένα αυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής αποτελείται από διάφορα στοιχεία -τον μετατροπέα, το υδραυλικό μπλοκ, το πλανητικό γρανάζωμα- που βρίσκονται μέσα σε λιπαντικό μετάδοσης. Το οποίο τα λιπαίνει και εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία τους. Αν το λιπαντικό χάσει την καθαρότητά του ή μειωθεί η στάθμη του λόγω αδιόρατης διαρροής, το κιβώτιο κινδυνεύει να καταστραφεί.
Διαβάστε τη συνέχεια στο drive.gr