Τα διακυβεύματα είναι υψηλά για την ΕΕ, καθώς σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ACEA, η Ευρώπη εξήγαγε περίπου 758.000 αυτοκίνητα αξίας 38,9 δισ. ευρώ προς τις ΗΠΑ το 2024 -αριθμός τετραπλάσιος από τις αντίστοιχες αμερικανικές εξαγωγές προς την Ευρώπη. Όπως δήλωσε Ευρωπαίος διπλωμάτης, τα αυτοκίνητα αποτελούν «κόκκινη γραμμή» για τις Βρυξέλλες, που επιδιώκουν άνοιγμα αγορών για έναν κλάδο που πλήττεται από υψηλό ενεργειακό κόστος και κινεζικό ανταγωνισμό.
Οι μεγάλοι κερδισμένοι
Σε περίπτωση εφαρμογής του μηχανισμού, οι μεγαλύτεροι ωφελημένοι θα είναι οι γερμανικές BMW και Mercedes-Benz, καθώς και οι δύο διατηρούν μεγάλες μονάδες παραγωγής στις ΗΠΑ και εξάγουν σημαντικό μέρος της παραγωγής τους.
Η BMW, για παράδειγμα, παρήγαγε στο εργοστάσιό της στο Spartanburg (South Carolina) περίπου 225.000 αυτοκίνητα το 2024 για εξαγωγή, ενώ πούλησε περίπου 400.000 μονάδες στις ΗΠΑ. Με εισαγωγές μόλις 175.000 αυτοκινήτων από άλλες αγορές, το εμπορικό της ισοζύγιο είναι θετικό.
Αντίστοιχα, η Mercedes-Benz εξάγει σχεδόν τα 2/3 της παραγωγής από το εργοστάσιο της στο Tuscaloosa (Alabama), περίπου 170.000 μονάδες για το 2024. Πούλησε 324.528 αυτοκίνητα στις ΗΠΑ και εισήγαγε περίπου 235.000 μονάδες, ενισχύοντας το προφίλ της ως παραγωγικής δύναμης με διεθνή ρόλο.
Οι χαμένοι της υπόθεσης
Αντιθέτως, η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, δεν αναμένεται να επωφεληθεί. Το εργοστάσιό της στο Chattanooga (Tennessee) καλύπτει κυρίως την τοπική αγορά και δεν εξάγει σημαντικές ποσότητες, επομένως δεν θα μπορεί να «αντισταθμίσει» τις εισαγωγές της με εξαγωγές από ΗΠΑ προς ΕΕ.
Διαβάστε τη συνέχεια στο drive.gr