Μια απόφαση που αλλάζει τα δεδομένα στην αυτοκίνηση λαμβάνει η κυβέρνηση της Ινδίας, απαγορεύοντας τον ανεφοδιασμό με καύσιμα για παλαιά αυτοκίνητα. Το μέτρο προκάλεσε παγκόσμιο ενδιαφέρον – και αναπόφευκτα, φέρνει στο προσκήνιο τη συζήτηση για τη γήρανση του στόλου οχημάτων και στη χώρα μας.

Στο Νέο Δελχί, οι αρχές αποφάσισαν να απαγορεύσουν την πώληση βενζίνης και ντίζελ σε παλαιά οχήματα: πετρελαιοκίνητα άνω των 10 ετών και βενζινοκίνητα άνω των 15 ετών. Η εφαρμογή του μέτρου, που θα ξεκινήσει την 1η Νοεμβρίου 2025, θα γίνεται μέσω του συστήματος ANPR (Automatic Number Plate Recognition) – το οποίο θα αναγνωρίζει τις πινακίδες και θα μπλοκάρει την τροφοδότηση στα πρατήρια.

Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι πρόκειται για αναγκαία απόφαση, καθώς η ατμοσφαιρική ρύπανση στο Δελχί έχει φτάσει σε δραματικά επίπεδα: τα αιωρούμενα σωματίδια PM2.5 ξεπερνούν έως και 15 φορές τα όρια του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Το παράδειγμα της Ινδίας ανοίγει τη συζήτηση και στην Ελλάδα, όπου η μέση ηλικία των αυτοκινήτων αγγίζει τα 17,5 έτη, έναν από τους υψηλότερους δείκτες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Χιλιάδες παλαιά οχήματα συνεχίζουν να κυκλοφορούν χωρίς σύγχρονα συστήματα ασφάλειας, εκπέμποντας πολλαπλάσιους ρύπους και αυξάνοντας το κόστος συντήρησης.

Αν και το ινδικό μέτρο θεωρείται από πολλούς ακραίο, αναδεικνύει την ανάγκη ουσιαστικής ανανέωσης του στόλου και στη χώρα μας. Οποιαδήποτε πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση, ωστόσο, θα πρέπει να συνοδεύεται από χρηματοδοτικά κίνητρα και κοινωνική μέριμνα, ώστε να μη βρεθούν οι πολίτες προ τετελεσμένων.

Η ανανέωση των οχημάτων δεν είναι απλώς περιβαλλοντικό ζήτημα – είναι θέμα ζωής, ασφάλειας και δημόσιας υγείας.