ΕΕ: Οι νέοι κανόνες για τους εταιρικούς στόλους 2030 και 2035
Το νέο πακέτο αυτοκινήτου της Κομισιόν θέτει υποχρεωτικούς στόχους πράσινων στόλων προς έγκριση
Newsroom | email: info@pronews.gr
Χαλάρωση για τους κατασκευαστές, αυστηροποίηση για τους εταιρικούς στόλους. Στις χθεσινές της συστάσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί τις μεγάλες επιχειρήσεις των κρατών-μελών να επιμείνουν στην πράσινη μετάβαση.
Η πρόταση εισάγει δεσμευτικούς εθνικούς στόχους που αφορούν το ποσοστό οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων στις νέες ταξινομήσεις εταιρικών στόλων. «Από το 2030, τα κράτη-μέλη θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι ένα ελάχιστο ποσοστό των νέων εταιρικών επιβατικών αυτοκινήτων και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων που ταξινομούνται από μεγάλες επιχειρήσεις είναι μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών», αναφέρει η Επιτροπή. Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις δεν εμπίπτουν σε αυτές τις υποχρεώσεις.
Οι στόχοι που τίθενται για το 2030 και το 2035 διαφέρουν από χώρα σε χώρα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λαμβάνοντας υπόψη μεταξύ άλλων το κατά κεφαλήν ΑΕΠ και τις εθνικές συνθήκες της αγοράς. Για κάθε κράτος-μέλος, το κείμενο προβλέπει αφενός ένα ελάχιστο ποσοστό αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών και αφετέρου ένα συνδυαστικό ποσοστό που περιλαμβάνει τόσο αυτοκίνητα μηδενικών όσο και χαμηλών εκπομπών.
Για το ορόσημο του 2035, ορισμένα κράτη όπως η Γερμανία, η Ολλανδία και η Γαλλία υπόκεινται σε στόχους που μπορούν να φτάσουν έως και το 95% οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών στους στόλους των μεγάλων επιχειρήσεων. Αντίθετα, η Βουλγαρία, η Κροατία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Σλοβακία και η Ουγγαρία θα πρέπει να επιβάλλουν ποσοστό 48% -το χαμηλότερο στην ΕΕ- «καθαρών» οχημάτων στις μεγάλες επιχειρήσεις τους.
Η Ελλάδα βρίσκεται κι αυτή χαμηλά στις υποχρεώσεις, στις τελευταίες θέσεις ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη, μαζί με τις χώρες του πρώην Ανατολικού Μπλοκ. Με την υποχρέωση, όπως μπορείτε να δείτε στον πίνακα, από το 2030 το 48% των στόλων να απαρτίζεται από αυτοκίνητα μηδενικών και χαμηλών ρύπων, με μίνιμουμ 31% μηδενικών. Και από το 2035, το ποσοστό ανεβαίνει στο 67% για τον συνδυασμό με μίνιμουμ ποσοστό ηλεκτρικών το 56%.
Παράλληλα, τα κράτη-μέλη οφείλουν να συλλέγουν και να διαβιβάζουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετήσια στοιχεία για τις ταξινομήσεις εταιρικών αυτοκινήτων, έτσι ώστε να αποτυπώνεται με ακρίβεια το μερίδιο των μηδενικών και χαμηλών εκπομπών.
Με στόχο την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, τα κράτη-μέλη θα μπορούν να χορηγούν οικονομικά κίνητρα -αγοράς, μίσθωσης, leasing ή χρήσης- μόνο για εταιρικά οχήματα μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών που κατασκευάζονται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Χωρίς να γίνεται ρητή αναφορά στην καθιέρωση ενός σήματος «Made in EU» για τα αυτοκίνητα που παράγονται και πωλούνται στη Γηραιά Ήπειρο, ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο ζήτημα στο οποίο κατασκευαστές και προμηθευτές δυσκολεύονται να συμφωνήσουν. Σύμφωνα με ορισμένες πολιτικές διεργασίες, η Ευρώπη ενδέχεται να τοποθετηθεί επί του θέματος έως τα τέλη Ιανουαρίου.
Η πρόταση που παρουσιάστηκε στις 16 Δεκεμβρίου 2025 αποτελεί το αρχικό νομοθετικό κείμενο, το οποίο μπορεί να τροποποιηθεί πριν από την οριστική του έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο.