Στόχος της Ευρώπης είναι η δημιουργία μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ευρωπαϊκής κατασκευής με τιμή κάτω από €15.000, με την ονομασία E-car.
Η ιδέα είναι εμπνευσμένη από τα ιαπωνικά kei car, που για δεκαετίες αποτελούν δημοφιλή λύση στην ασιατική αγορά χάρη στον συνδυασμό χαμηλού κόστους, μικρών διαστάσεων και πρακτικότητας. Τα kei cars (keijidōsha) εμφανίστηκαν στην Ιαπωνία το 1949 και αποτελούν μια ιδιαίτερη κατηγορία αυτοκινήτων με αυστηρά όρια: Μήκος έως 3,4 m, πλάτος έως 1,48 m, ύψος έως δύο μέτρα, ισχύς έως 64 ίππους και χωρητικότητα κινητήρα έως 660 κυβικά εκατοστά. Τα περισσότερα ζυγίζουν κάτω από 1.000 κιλά.
Προσφέρουν χαμηλό κόστος αγοράς και χρήσης, σημαντικά φορολογικά κίνητρα και είναι ιδανικά για το αστικό περιβάλλον. Παρότι μοιάζουν «ταπεινά» σε επιδόσεις, οι Ιάπωνες κατασκευαστές έχουν καταφέρει να τα εξελίξουν σε ιδιαίτερα αποτελεσματικά μοντέλα για τις καθημερινές ανάγκες. Το αποτέλεσμα; Τα kei car κατέχουν πλέον το 40% της ιαπωνικής αγοράς.
Η πρωτοβουλία δεν είναι θεωρητική. Ήδη η Κομισιόν ξεκίνησε διάλογο με τους κατασκευαστές, με την πρόεδρο Ursula von der Leyen να δηλώνει σε ομιλία της στις 10 Σεπτεμβρίου ότι «θα προτείνουμε να εργαστούμε με την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία πάνω σε μια νέα πρωτοβουλία για προσιτά και μικρά αυτοκίνητα».
Με αυτόν τον τρόπο, η ΕΕ θέλει να επαναφέρει τη χαμένη δυναμική των μίνι, εκεί όπου παραδοσιακά κυριαρχούσαν μοντέλα όπως το Renault Twingo και το Peugeot 108, τα οποία όμως εξαφανίστηκαν λόγω του υψηλού κόστους συμμόρφωσης με τους κανονισμούς ρύπων και ασφάλειας.
Η αγορά βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση. Όπως παραδέχθηκε ο Jean-Philippe Imparato, επικεφαλής των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων του Ομίλου Stellantis, «πριν από τους κανονισμούς του 2018 ταξινομούνταν 1.000.0000 εκατομμύριο μίνι με τιμή κάτω από τις €15.000. Σήμερα είμαστε στις 90.000».
Κι όλα αυτά ενώ Ευρώπη έχει αποφασίσει την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035. Παράλληλα, οι κινεζικές εταιρείες μπαίνουν δυναμικά στην αγορά με προσιτά μοντέλα, εκμεταλλευόμενες κρατικές επιδοτήσεις που η ΕΕ θεωρεί ασύμβατες με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Διαβάστε τη συνέχεια στο drive.gr