
Η Ελλάδα μπαίνει σε νέα εποχή οδικής ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας με το επαναστατικό πρόγραμμα απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων.
Στόχος είναι η εξάλειψη επικίνδυνων οχημάτων και ο εκσυγχρονισμός του στόλου, που με μέσο όρο ηλικίας άνω των 17 ετών βρίσκεται πολύ πίσω από τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Το νέο σύστημα καθορίζει αυστηρά κριτήρια: οχήματα που παραμένουν ακινητοποιημένα για μεγάλα διαστήματα, αυτοκίνητα χωρίς έγκυρο ΚΤΕΟ για πάνω από 24 μήνες και οχήματα με αποτυχημένους τεχνικούς ελέγχους ή σοβαρές μηχανικές βλάβες εντάσσονται υποχρεωτικά στο πρόγραμμα.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε περιπτώσεις όπου το κόστος επισκευής υπερβαίνει την εμπορική αξία του αυτοκινήτου.
Η απόσυρση θα ακολουθήσει το ευρωπαϊκό χρονοδιάγραμμα εκπομπών: Euro 1 το 2026, Euro 2 το 2030, Euro 3 το 2034, Euro 4 το 2039, Euro 5 το 2043 και Euro 6 το 2050.
Η σταδιακή εφαρμογή επιτρέπει την ομαλή μετάβαση σε σύγχρονα, φιλικότερα προς το περιβάλλον οχήματα.
Η αντίδραση ιδιοκτητών παλαιών οχημάτων και επαγγελματιών επισκευών οδήγησε σε τροποποιήσεις: όσοι μπορούν να παρουσιάσουν σχέδιο επισκευής και να αποδείξουν οικονομική δυνατότητα διατηρούν το δικαίωμα διατήρησης των οχημάτων τους.
Παράλληλα, η ανακύκλωση και η επαναχρησιμοποίηση κρίσιμων εξαρτημάτων γίνονται υποχρεωτική για τους κατασκευαστές.
Σημαντικό στοιχείο είναι η νέα ψηφιακή πλατφόρμα που συνδέει ΚΤΕΟ, ασφαλιστικές εταιρείες και εφορία, αποκλείοντας την κυκλοφορία μη ασφαλών ή πλαστών οχημάτων.
Ιδιοκτήτες αυτοκινήτων χωρίς έγκυρο ΚΤΕΟ ή με σοβαρές βλάβες καλούνται να δράσουν άμεσα, προλαμβάνοντας την υποχρεωτική ένταξη στην απόσυρση.
Με τον ελληνικό στόλο να υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ηλικίας, η μετάβαση σε ασφαλέστερα και πιο φιλικά στο περιβάλλον οχήματα γίνεται επείγουσα ανάγκη, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τους δρόμους της χώρας.