Η Ελλάδα μπαίνει σε νέα εποχή οδικής ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας με το επαναστατικό πρόγραμμα απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων.

Στόχος είναι η εξάλειψη επικίνδυνων οχημάτων και ο εκσυγχρονισμός του στόλου, που με μέσο όρο ηλικίας άνω των 17 ετών βρίσκεται πολύ πίσω από τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Το νέο σύστημα καθορίζει αυστηρά κριτήρια: οχήματα που παραμένουν ακινητοποιημένα για μεγάλα διαστήματα, αυτοκίνητα χωρίς έγκυρο ΚΤΕΟ για πάνω από 24 μήνες και οχήματα με αποτυχημένους τεχνικούς ελέγχους ή σοβαρές μηχανικές βλάβες εντάσσονται υποχρεωτικά στο πρόγραμμα.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε περιπτώσεις όπου το κόστος επισκευής υπερβαίνει την εμπορική αξία του αυτοκινήτου.

Η απόσυρση θα ακολουθήσει το ευρωπαϊκό χρονοδιάγραμμα εκπομπών: Euro 1 το 2026, Euro 2 το 2030, Euro 3 το 2034, Euro 4 το 2039, Euro 5 το 2043 και Euro 6 το 2050.

Η σταδιακή εφαρμογή επιτρέπει την ομαλή μετάβαση σε σύγχρονα, φιλικότερα προς το περιβάλλον οχήματα.

Η αντίδραση ιδιοκτητών παλαιών οχημάτων και επαγγελματιών επισκευών οδήγησε σε τροποποιήσεις: όσοι μπορούν να παρουσιάσουν σχέδιο επισκευής και να αποδείξουν οικονομική δυνατότητα διατηρούν το δικαίωμα διατήρησης των οχημάτων τους.

Παράλληλα, η ανακύκλωση και η επαναχρησιμοποίηση κρίσιμων εξαρτημάτων γίνονται υποχρεωτική για τους κατασκευαστές.

Σημαντικό στοιχείο είναι η νέα ψηφιακή πλατφόρμα που συνδέει ΚΤΕΟ, ασφαλιστικές εταιρείες και εφορία, αποκλείοντας την κυκλοφορία μη ασφαλών ή πλαστών οχημάτων.

Ιδιοκτήτες αυτοκινήτων χωρίς έγκυρο ΚΤΕΟ ή με σοβαρές βλάβες καλούνται να δράσουν άμεσα, προλαμβάνοντας την υποχρεωτική ένταξη στην απόσυρση.

Με τον ελληνικό στόλο να υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ηλικίας, η μετάβαση σε ασφαλέστερα και πιο φιλικά στο περιβάλλον οχήματα γίνεται επείγουσα ανάγκη, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τους δρόμους της χώρας.