Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε νέο κανονισμό που θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο παραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Οι κατασκευαστές θα είναι πλέον υποχρεωμένοι να ενσωματώνουν αυξανόμενα ποσοστά ανακυκλωμένου πλαστικού στα νέα αυτοκίνητα. Το μέτρο στοχεύει στη μείωση της κατανάλωσης πρώτων υλών και στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, καθώς ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας ευθύνεται για το 10% της συνολικής κατανάλωσης πλαστικού στην ΕΕ.
Σύμφωνα με τη συμφωνία των 27 κρατών–μελών που εγκρίθηκε στις 17 Ιουνίου 2025, ο κανονισμός προβλέπει σταδιακή εφαρμογή:
– 15% ανακυκλωμένου πλαστικού σε κάθε νέο αυτοκίνητα έως την έκτη χρονιά από την έναρξη ισχύος
– 20% έως την όγδοη χρονιά
– 25% έως τη δέκατη χρονιά, με το 25% αυτού να προέρχεται υποχρεωτικά από αυτοκίνητα στο τέλος κύκλου ζωής τους (ELV)
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι ο νέος κανονισμός θα έχει πολλαπλά περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη έως το 2035:
– 12,8 εκατ. τόνοι CO₂ λιγότεροι
– 5,4 εκατ. τόνοι υλικών που θα ανακυκλώνονται
– 22.000 νέες θέσεις εργασίας στον τομέα της διαχείρισης αυτοκινήτων
– Μικρή επιβάρυνση κόστους έως €70 ανά νέο αυτοκίνητο
Παρόλα αυτά, εκφράστηκαν επιφυλάξεις από φορείς αλλά και διάσταση απόψεων σχετικά με τους στόχους. Αν και η πρωτοβουλία χαιρετίστηκε από περιβαλλοντικές οργανώσεις και ενώσεις ανακύκλωσης, όπως η EuRIC, οι κατασκευαστές μέσω της ACEA εκφράζουν προβληματισμούς για την τεχνική υλοποίηση, ειδικά λόγω της χρήσης σύνθετων υλικών (π.χ. ανθρακονημάτων) και της ανάγκης για χημική ανακύκλωση.
Το επόμενο βήμα είναι η διαπραγμάτευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο είχε ήδη προτείνει ελαφρώς διαφορετικούς στόχους: 20% ανακυκλωμένου πλαστικού, με ευελιξία στη χρήση βιοπλαστικών και υποπροϊόντων βιομηχανικής χρήσης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διατηρεί επίσης τη δυνατότητα παροχής προσωρινών εξαιρέσεων, σε περίπτωση έλλειψης ανακυκλωμένου πλαστικού ή σημαντικής αύξησης του κόστους.