Θυροκολλήθηκε κατά το πάγιο τυπικό, λίγο μετά τις 20:00 το βράδυ του Σαββάτου 22 Απριλίου, το Προεδρικό Διάταγμα που ανακοινώνει ουσιαστικά την διάλυση της Βουλής.

Το προεδρικό διάταγμα, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων  την ημερομηνία συγκρότησης της νέας Βουλής που θα προκύψει μετά τις εκλογές της 21ης Μαΐου.

Δείτε εδώ το ΦΕΚ με το Προεδρικό Διάταγμα για τη διάλυση της Βουλής

Σύμφωνα με όσα αναφέρει το ΦΕΚ η σύγκλιση της νέας Βουλής θα πραγματοποιηθεί την 1η Ιουνίου και ώρα 11:00.

Υπενθυμίζεται πως μέχρι τις 2 Μαΐου θα πρέπει να έχουν υποβληθεί στον Άρειο Πάγο όλες οι υποψηφιότητες, για πρώτη φορά ηλεκτρονικά, ενώ δύο ημέρες πριν θα πρέπει να έχουν καταθέσει όλα τα πολιτικά κόμματα το όνομα και το σήμα τους

Το πρωί ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου όπου παρέδωσε τον μπλε φάκελο που είχε τις υπογραφές του υπουργικού συμβουλίου και ζήτησε να προκηρυχθούν εκλογές. Κατά τη συζήτηση του με την Πρόεδρο, σημείωσε ότι η κυβέρνηση έχει ολοκληρώσει την θητεία της και τόνισε πως οι εκλογές είναι «γιορτή της δημοκρατίας».

Από την πλευρά της η Κατερίνα Σακελλαροπούλου ευχήθηκε «να έχουμε μια ήρεμη και γόνιμη προεκλογική περίοδο για το καλό της χώρας».

Τα επόμενα βήματα

Πλέον, τίθενται σε ισχύ μία σειρά από συνταγματικές διαδικασίες που θα πρέπει να ολοκληρωθούν σε συγκεκριμένες προθεσμίες, με την -απερχόμενη- κυβέρνηση Μητσοτάκη να έχει ανακοινώσει ήδη τις αλλαγές που είναι υποχρεωτικές, εκ του Συντάγματος, να γίνουν, δηλαδή τον νέο κυβερνητικό εκπρόσωπο, που είναι ο Άκης Σκέρτσος, αλλά και η νέα υπουργός Εσωτερικών, Καλλιόπη Σπανού, στη θέση του Μάκη Βορίδη.

Η κα Σπανού είναι εκείνη που θα παραδώσει τα επίσημα αποτελέσματα των εκλογών στον Πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος, με τη σειρά του, θα επισκεφθεί σχετικώς την Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Οσον αφορά τα υπόλοιπα μέλη της κυβέρνησης, παραμένουν στα υπουργεία τους μέχρι τις εκλογές.

Σε 10 ημέρες από σήμερα θα γίνει η ανακήρυξη των υποψηφίων από τα αρμόδια δικαστήρια και δύο ημέρες αργότερα θα λήξει η προθεσμία επίδοσης στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου των δηλώσεων για την κατάρτιση των συνδυασμών. Στις 5 Μαΐου θα γνωρίζουμε, δηλαδή, ποια κόμματα και υποψήφιοι θα πάρουν μέρος στις εκλογές και ποια θα «κοπούν». Η κρίσιμη συνεδρίαση της Ολομέλειας του Α’ τμήματος του Αρείου Πάγου θα δώσει και την τελική απάντηση για το αν θα επιτραπεί στο κόμμα Κασιδιάρη να πάρει μέρος στις εκλογές.

Τη 14η ημέρα από την έναρξη της προεκλογικής περιόδου γίνεται η ανακήρυξη των συνδυασμών από το Α’ Τμήμα του Άρειου Πάγου, ενώ την 15η μέρα λήγει η προθεσμία για την κλήρωση ή τον διορισμό από τα αρμόδια δικαστήρια των μελών των εφορευτικών επιτροπών και των αναπληρωματικών.

Στα επόμενα βήματα μετά την επίσημη διάλυση της Βουλής, περιλαμβάνεται και η συνεδρίαση της Διακομματικής Επιτροπής, η οποία θα ορίσει τους κανόνες του εκλογικού «παιχνιδιού». Τα κόμματα θα ορίσουν εκπρόσωπο, ο οποίος θα μετάσχει στις διαβουλεύσεις για την κατανομή του τηλεοπτικού χρόνου με βάση τα τελευταία ποσοστά του κάθε πολιτικού σχηματισμού, καθώς και οι περιορισμοί στις εμφανίσεις των υποψηφίων στα ΜΜΕ.

Τι ισχύει για εμφανίσεις των υποψηφίων βουλευτών

Σύμφωνα με το άρθρο 12, για τις απαγορεύσεις των υποψηφίων βουλευτών, οι εμφανίσεις υποψήφιων βουλευτών σε πάσης φύσεως εκπομπές δημόσιων ή ιδιωτικών ραδιοφωνικών ή τηλεοπτικών σταθμών ελεύθερης λήψης, καθώς και σε φορείς παροχής κάθε μορφής συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, υπό οποιαδήποτε μορφή, επιτρέπεται, ως εξής:

Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό εθνικής εμβέλειας, επιτρέπεται η εμφάνιση του υποψήφιου βουλευτή, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, μόνο μία φορά. […]

Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό τοπικής ή περιφερειακής εμβέλειας, επιτρέπεται η εμφάνιση του υποψήφιου βουλευτή, κατά τη διάρκεια της πιο πάνω περιόδου, μέχρι δύο φορές

Ως εμφανίσεις, θεωρούνται οι προσωπικές συνεντεύξεις των υποψηφίων, η συμμετοχή τους σε οργανωμένες συζητήσεις, περιλαμβανομένων και εκείνων που αφορούν τα δελτία ειδήσεων, καθώς και η κάλυψη, κατόπιν αιτήματος του υποψήφιου βουλευτή και υποψήφιου μέλους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της προεκλογικής του δραστηριότητας.

Από τους περιορισμούς της προηγούμενης παραγράφου εξαιρούνται οι Πρόεδροι ή Αρχηγοί κομμάτων και οι υποψήφιοι βουλευτές επικρατείας.

Σχετικά με τον επιτρεπόμενο αριθμό χρήσης πολιτικών γραφείων των υποψηφίων κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, ορίζεται ότι αυτός, ανεξαρτήτως του τόπου εγκατάστασής τους, δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία (3).

Στον περιορισμό δεν συνυπολογίζεται ένα (1) επιπλέον πολιτικό γραφείο, εφόσον αυτό βρίσκεται εκτός των γεωγραφικών ορίων της εκλογικής περιφέρειας του υποψηφίου βουλευτού, όπως αυτό που παραχωρείται στην Αθήνα από την Βουλή στους βουλευτές της περιφέρειας.

Επίσης, απαγορεύεται η λειτουργία εκλογικών κέντρων από υποψήφιους ή από τρίτους για χάρη των υποψηφίων, ενώ αποσαφηνίζεται ότι δεν περιλαμβάνονται στην έννοια του εκλογικού κέντρου τα πολιτικά γραφεία των υποψήφιων βουλευτών, εφόσον δεν είναι εγκατεστημένα σε ισόγειους χώρους.

Εξαιρούνται της απαγόρευσης εγκατάστασης, σε ισόγειους χώρους, πολιτικά γραφεία βουλευτών, τα οποία λειτουργούν, συνεχώς από την 31η Δεκεμβρίου 2000 μέχρι και την ημερομηνία διενέργειας των εκλογών.

Περιορισμοί και απαγορεύσεις

Με τη διάλυση της Βουλής, αρχίζουν, πλέον, να ισχύουν και διάφοροι περιορισμοί και απαγορεύσεις για του υποψήφιους βουλευτές.

Απαγορεύεται η χρήση μεγαφωνικών εγκαταστάσεων, με εξαίρεση την ύπαρξη πινακίδας με τα αναγκαία προσδιοριστικά στοιχεία του υποψηφίου βουλευτή, ενώ η παραχώρηση της χρήσης ή η μίσθωση υπαίθριων ή στεγαζόμενων χώρων, από και προς τρίτους, για τη λειτουργία εκλογικών κέντρων και εντευκτηρίων κάθε μορφής, σε σχέση με την προβολή υποψηφιότητας βουλευτή, συνιστά ποινικό αδίκημα για τους κύριους των ακινήτων, τους εκμισθωτές και τους μισθωτές τούτων, το οποίο τιμωρείται με φυλάκιση, τουλάχιστον ενός (1) έτους.

Επίσης, προβλέπεται η τιμολόγηση των εξόδων και η παροχή ποσοστού έκπτωσης από της επιχειρήσεις Τύπου, να είναι διαφοροποιημένη μεταξύ των υποψηφίων. Για τους υποψηφίους βουλευτές απαγορεύεται κατά την προεκλογική περίοδο η ανάρτηση ή επικόλληση σε εξωτερικούς, δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους, καθώς και σε κάθε μορφής αυτοκινούμενα μέσα, αεροπανό, πανό, γιγαντοαφισών, αφισών, φωτογραφιών και κάθε άλλου είδους υλικού προβολής, η εγκατάσταση πρόσκαιρων κατασκευών οποιασδήποτε μορφής για την προσωπική τους προβολή, καθώς και η χρήση χρωστικών ουσιών και η αναγραφή συνθημάτων σε οποιονδήποτε εξωτερικό χώρο.

Επίσης, προβλέπεται ότι οι δήμαρχοι και οι πρόεδροι κοινοτήτων υποχρεούνται για την άμεση καθαίρεση των αεροπανό και πανό, την αποκόλληση των γιγαντοαφισών, αφισών, φωτογραφιών κ.λπ., την αποσυναρμολόγηση των πρόσκαιρων κατασκευών και τον καθαρισμό από χρωστικές ουσίες των εξωτερικών χώρων.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

">