Οι επιθεωρητές της ΡΑΣ είχαν κρούσει τον «κώδωνα του κινδύνου» για το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας με αφορμή το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης όπου τέσσερα άτομα έχασαν τη ζωή τους όταν τρένο εκτροχιάστηκε λόγω υπερβολικής ταχύτητας και προσέκρουσε σε σπίτι, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και με υπουργό Μεταφορών τον Χρήστο Σπίρτζη.

Στην ειδική Έκθεση της ΡΑΣ, με τίτλο «Σύστημα Καταγραφής και Παρακολούθησης Συμβάντων στο Εθνικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο», του 2018, αναφερόταν ότι το δυστύχημα τον Μάιο του 2017 -κατά το οποίο είχαν χάσει τη ζωή τους τέσσερις άνθρωποι και είχαν τραυματιστεί δέκα, όταν αμαξοστοιχία Intercity εκτροχιάστηκε και σφηνώθηκε σε ένα μικρό οίκημα- «πιθανόν να είχε αποφευχθεί αν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης» (!).

Ενδεικτικό είναι ότι τα στελέχη της ΡΑΣ εντόπιζαν συγκεκριμένες ελλείψεις στο δίκτυο, που, δυστυχώς, δεν διορθώθηκαν, με συνέπεια την πρόσφατη τραγωδία στα Τέμπη.

Ως εκ τούτου, δεν υπήρξε άσκηση ποινικών διώξεων και η υπόθεση έκλεισε εξωδικαστικά. Το δικαστήριο έκρινε αθώο τον μηχανοδηγό (εκτελούσε καθήκοντα β’ μηχανοδηγού, δηλαδή βοηθού), λόγω αμφιβολιών, για τις πράξεις της ανθρωποκτονίας και της τέλεσης σωματικών βλαβών, αμφότερες εξ αμελείας και κατά συρροή, κάνοντας δεκτή την προηγούμενη απαλλακτική εισαγγελική πρόταση.

Οι προειδοποιήσεις της ΡΑΣ

Η ΡΑΣ τότε είχε λάβει μέτρα, όπως αναφερόταν στην έκθεσή της, όπως η πραγματοποίηση επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων στα γραφεία ελέγχου τήρησης ταχυτήτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη.

Παράλληλα, λάμβανε από την εταιρεία έκθεση μηνιαίου ελέγχου καταγραφής ταχυτήτων των αμαξοστοιχιών με δείγμα από Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Αν και η υψηλή ταχύτητα ήταν η αιτία του ατυχήματος, ωστόσο, σύμφωνα με τη ΡΑΣ και τους ειδικούς, τονιζόταν επί λέξει (σ.σ. υπενθυμίζουμε το 2018): «Αναμένεται ότι με την ολοκλήρωση των έργων στη γραμμή υψηλών ταχυτήτων Πάτρας-Αθήνας-Θεσσαλονίκης-Ειδομένης και τη θέση σε λειτουργία των συστημάτων τηλεδιοίκησης και προστασίας και ελέγχου συρμών (ETCS), παρόμοια δυστυχήματα θα προλαμβάνονται».

Οι επιθεωρητές ζητούσαν, μεταξύ άλλων, τη λήψη επιπρόσθετων μέτρων αποτροπής παραβίασης των ορίων ταχύτητας, όπως: συστηματικό έλεγχο ταχυτήτων από τις σιδηροδρομικές εταιρείες μέσω ελέγχου ταινιών ταχογράφου, επιβολή αυστηρών ποινών σε μηχανοδηγούς που παραβιάζουν τα όρια, ειδικά όταν αυτό γίνεται κατ’ επανάληψη και ενημέρωση και επανεκπαίδευση μηχανοδηγών σε θέματα ασφαλούς κυκλοφορίας.

Μέχρι τότε είναι απαραίτητη η τοποθέτηση επί τόπου προσωπικού διαχείρισης κυκλοφορίας (σταθμάρχη και κλειδούχο), οι οποίοι θα διευθετούν χειροκίνητα τις αλλαγές».

Σε ανάλογες διαπιστώσεις, σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, προχώρησαν τα στελέχη της ΡΑΣ και στην ετήσια έκθεση του 2019 και στη μετέπειτα αλληλογραφία που αντάλλασσαν με τους υπεύθυνους των σιδηροδρομικών εταιρειών.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!