Η πολιτική διαφήμιση στην Ελλάδα αλλάζει ριζικά. Με νέο νομοσχέδιο, η κυβέρνηση επιδιώκει πλήρη διαφάνεια σε όλα τα μέσα — από τηλεοπτικά σποτ έως social media — και περιορίζει τη στοχευμένη ψηφιακή προπαγάνδα, βάζοντας φρένο σε αλγοριθμικές καμπάνιες που επηρεάζουν τον δημόσιο διάλογο χωρίς να γνωρίζει ο πολίτης ποιος τις χρηματοδοτεί.

Η μεταρρύθμιση ενσωματώνει στην ελληνική νομοθεσία τον κανονισμό 2024/900 της ΕΕ, με στόχο οι πολιτικές διαφημίσεις να γίνουν πλήρως ελέγξιμες και ιχνηλάσιμες.

Κάθε μήνυμα θα πρέπει να συνοδεύεται από στοιχεία για τον χορηγό, το ποσό που δαπανήθηκε, το κοινό στόχο και τα κριτήρια επιλογής του.

Όλες οι πληροφορίες θα καταχωρούνται σε δημόσιο ηλεκτρονικό αρχείο, προσβάσιμο από πολίτες, δημοσιογράφους και Αρχές, ώστε να παύσουν οι «σκοτεινές» καμπάνιες που εμφανίζονταν μόνο σε επιλεγμένους χρήστες και εξαφανίζονταν αμέσως.

Απαγορεύεται η χρήση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων για εξατομίκευση μηνυμάτων, όπως πολιτικές πεποιθήσεις, θρησκεία, καταγωγή ή σεξουαλικός προσανατολισμός.

Σε άλλες περιπτώσεις, η στοχευμένη διαφήμιση θα απαιτεί ρητή συγκατάθεση από τον χρήστη.

Σημαντικό μέτρο αποτελεί η απαγόρευση χρηματοδότησης πολιτικών διαφημίσεων από τρίτες χώρες τους τρεις τελευταίους μήνες πριν από εκλογές ή δημοψηφίσματα.

Μόνο φορείς και πρόσωπα από την ΕΕ θα μπορούν να χορηγούν τέτοιες διαφημίσεις, με τους παρόχους να είναι υποχρεωμένοι να επαληθεύουν την ταυτότητα των πελατών και να παρέχουν στοιχεία στις αρμόδιες Αρχές εντός 48 ωρών.

Το στοίχημα, όπως σημειώνουν κυβερνητικοί κύκλοι, είναι η σωστή εφαρμογή των κανόνων, η εποπτεία των πλατφορμών και η διασφάλιση ότι η πολιτική αντιπαράθεση θα παραμείνει στα χέρια των πολιτών και όχι αόρατων κέντρων επιρροής.

Η Ελλάδα επιχειρεί έτσι να θωρακίσει τη δημοκρατική διαδικασία απέναντι στη σύγχρονη ψηφιακή προπαγάνδα.