Παρά την επιχείρηση διάχυσης ευθυνών που επιδιώκει η κυβέρνηση για το έγκλημα στα Τέμπη ο ΣΥΡΙΖΑ θα συνεχίσει να πορεύεται με «σοβαρότητα και ψυχραιμία», όπως ξεκαθαρίζουν κομματικές πηγές, με τα ερωτήματα γύρω από την τραγική υπόθεση της 28ης Φεβρουαρίου να είναι αμείλικτα και να ζητούν μετ’ επιτάσεως ξεκάθαρες απαντήσεις.

Άλλωστε, και ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας κατά τη συνάντησή του με τους εργαζόμενους των σιδηροδρόμων σημείωσε ότι η κοινωνία ζητά απόδοση ευθυνών με κεντρικά αιτήματα την αλήθεια και τη δικαιοσύνη.

Την ίδια ώρα, υπάρχει η εκτίμηση ότι η κοινωνική έκρηξη, που αποτυπώνεται με τη μαζική συμμετοχή των πολιτών στις συγκεντρώσεις, θέτει όρια και αμφισβητεί επί της ουσίας την κυβερνητική πολιτική εν συνόλω.

Με σφραγίδα Μητσοτάκη η απαξίωση των δημόσιων υποδομών

Στην Κουμουνδούρου θεωρούν πως το κυβερνητικό αφήγημα βρίσκεται υπό κατάρρευση, ενώ οι δηλώσεις του πρωθυπουργού αποτυπώνουν μία θατσερικού τύπου στρατηγική.

Όπως υποστηρίζει κορυφαίο κομματικό στέλεχος, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιχείρησε, από τη μία πλευρά, να κρύψει τις ευθύνες της κυβέρνησής του με το χαρακτηριστικό «όλοι φταίμε».

Από την άλλη, επιχειρηματολόγησε γύρω από τις ευθύνες, κάνοντας ουσιαστικά επίθεση στις διεκδικήσεις των εργαζομένων μέσω της απαξίωσης του συνδικαλισμού.

Σημειωτέον, όπως έχει αναφέρει κατ’ επανάληψη ο Κ.Γενιδούνιας, πρόεδρος των μηχανοδηγών, οι εργαζόμενοι είχαν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για το ενδεχόμενο δυστυχήματος, καθώς τα προβλήματα λειτουργίας και ασφάλειας στο δίκτυο ήταν γνωστά εδώ και καιρό τόσο στην εταιρεία όσο και στο υπουργείο.

Οι απεργίες τους δε κρίνονταν ως παράνομες και καταχρηστικές. Χαρακτηριστικό είναι επίσης το γεγονός ότι ο υπουργός Μεταφορών συναντήθηκε για πρώτη φορά μαζί τους μετά το τραγικό συμβάν στα Τέμπη και μετά από σχεδόν τέσσερα χρόνια διακυβέρνησης.

Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι ο Κ.Μητσοτάκης επέλεξε μέσω της τοποθέτησής του «να ανοίξει μία συνολική πολιτική συζήτηση», αντιστρέφοντας κατά μία έννοια τη λαϊκή παρομοίωση «δεν είναι στραβός ο γιαλός, εμείς στραβά αρμενίζουμε».

Στην προκειμένη, λένε στον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., ο πρωθυπουργός προσπάθησε τεχνηέντως να πει ότι οι (διάχυτες) ευθύνες σε κυβερνήσεις, νοοτροπίες, εργαζομένους έχουν τη ρίζα τους στο γεγονός ότι ως κυβέρνηση δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν το σχέδιό τους.

Ερμηνεύτηκε, δηλαδή, ως αντιστροφή της πραγματικότητας, όταν ο ίδιος ο Κ. Μητσοτάκης κυβερνά από το 2019 και το κόμμα του τα μισά χρόνια της Μεταπολίτευσης. «Η απαξίωση των δημόσιων υποδομών έχει τη σφραγίδα του πρωθυπουργού» αναφέρουν.

Πρόκειται δε για μια πολιτική γραμμή που «περπατά» παράλληλα με επικοινωνιολόγους και δημοσκόπους της κυβερνητικής αρεσκείας.

Στο μεταξύ, κύκλοι της Κουμουνδούρου σχολίασαν με καυστικό τρόπο τις χαρακτηριστικές -«ελεγχόμενες», όπως ανέφεραν- φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν από το υπουργικό συμβούλιο, οι οποίες υπενθυμίζουν ότι έγιναν αντικείμενο έντονης κριτικής από τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Υπάρχει, λοιπόν, η εκτίμηση ότι η κυβέρνηση «βρίσκεται πλέον στα όρια της κατάρρευσης», κάτι το οποίο αποτυπώνεται και σε αρκετά δημοσκοπικά ευρήματα, τα οποία καταγράφουν μεγάλη πτώση για το κυβερνών κόμμα.

Μπροστά σε αυτά δεδομένα και υπό την έκφραση της διάχυτης κοινωνικής οργής, που διεκδικεί στους δρόμους και στις πλατείες της χώρας συγκεκριμένες απαντήσεις, οι παροικούντες την Κουμουνδούρου τονίζουν ότι ο Κ. Μητσοτάκης μπροστά «στην αιφνίδια κατάρρευσή του επιχειρεί να τραβήξει προς τα κάτω και τους πολιτικούς του αντιπάλους, επενδύοντας σε αντι-πολιτικά αντανακλαστικά μέσω της διάχυσης ευθυνών». Η «συνταγή», λένε, είναι γνωστή: «Όλοι φταίμε, όλοι μαζί τα φάγαμε, όλοι ίδιοι είναι».

Τα ερωτήματα του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.

Στην αξιωματική αντιπολίτευση ξεκαθαρίζουν ότι δεν πρόκειται να επιδοθούν «σε καμία λογική τυμβωρυχίας», προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να δέχεται σφοδρή κριτική.

«Θα ειπωθούν όλα για τις ευθύνες που υπάρχουν την τετραετία Μητσοτάκη» ανέφερε κοινοβουλευτική πηγή και, όπως έχει διαπιστωθεί, τα ερωτήματα από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. θα τίθενται «ζυγισμένα αλλά ξεκάθαρα», ενώ παράλληλα θα δίνονται και συγκεκριμένες απαντήσεις για την περίοδο 2015-2019.

Η κυβέρνηση, όμως, πρέπει να απαντήσει για ποιον λόγο έπαψε να λειτουργεί το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου στην οδό Καρόλου. Όπως οφείλει να απαντήσει και για το γεγονός ότι δεν λειτουργούσε το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα. Επιπλέον, γιατί αγνόησε τις εξώδικες διαμαρτυρίες των εργαζομένων; Δίπλα στα πολλά «γιατί» προστίθεται και η «διαρκής απαξίωση του ΟΣΕ με μείωση προσωπικού».

Παράλληλα, απαντήσεις ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και για το γεγονός ότι παραιτήθηκε τον Απρίλιο του 2022 ο πρόεδρος της Επιτροπής για το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου ETCS, αλλά και για τη μη λειτουργία του συστήματος GSM-R. Το εν λόγω σύστημα επιτρέπει ομαδικές κλήσεις σε ομάδα αποδεκτών όλων των σταθμαρχών των σιδηροδρομικών σταθμών και όλων των μηχανοδηγών των συρμών που βρίσκονται στην περιοχή αναφοράς.

Οι κοινωνικές αντιδράσεις

Αναφορικά με τη μαζική συμμετοχή του κόσμου στις διαδηλώσεις ανά την Ελλάδα, με ετερογενείς αφετηρίες κοινωνικές και ιδεολογικές, υπάρχει η εκτίμηση ότι η εθνική τραγωδία των Τεμπών ήταν «η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι».

Μετά μία τετραετία με πανδημία, εγκλεισμό, φυσικές καταστροφές που επισκιάστηκαν από την κρατική αμέλεια και ανεπάρκεια, σκάνδαλα, υποκλοπές, ακρίβεια, τη στοχοποίηση της νέας γενιάς σε πλατείες και πανεπιστήμια, το δυστύχημα στα Τέμπη λειτουργεί ως «σημείο καμπής».

Η κοινωνική δυσαρέσκεια είναι πλέον κάτι περισσότερο από ορατή.

Τα στελέχη του κόμματος, πάντως, διαμηνύουν ότι δεν πρέπει να υπάρξουν σε καμία περίπτωση «μικροηγεμονισμοί» και λογικές «καπελώματος». Η αυθόρμητη αντίδραση του κόσμου μπροστά σε ένα αστάθμητο γεγονός όπως αυτό του τραγικού δυστυχήματος, πέρα από το ότι ήταν αποτέλεσμα μιας σωρευτικής συνθήκης, αποτυπώνει και την αγωνία των πολιτών για το σύνολο της καθημερινότητάς τους.

Ειδικότερα όταν η κυβέρνηση «επένδυσε» στρατηγικά εδώ και πολλά χρόνια στην έννοια της ασφάλειας, η οποία, όπως φάνηκε, «δεν αποτέλεσε προτεραιότητά της».

Αυτό αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη της ηγεσίας, τονίζοντας βέβαια ότι «δεν πρέπει να υπάρξουν βιαστικές εκτιμήσεις και εύκολες εκλογικές προβολές», προσθέτοντας ότι κάτι τέτοιο «θα θύμωνε δικαιολογημένα περισσότερο τους πολίτες και δεν θα βοηθούσε τη συζήτηση σε μία δύσκολη κοινωνικά και πολιτικά στιγμή».

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να υπάρξει δημόσια παρέμβαση από τον Αλ. Τσίπρα με σκοπό να τεθούν όλα τα φλέγοντα ζητήματα επί τάπητος, ενώ θα υπάρξει και μία συνολική προγραμματική πρόταση ανασυγκρότησης των σιδηροδρόμων. Επίσης, θα κατατεθούν προτάσεις για την άμεση και ασφαλή λειτουργία των τρένων.