
Ο όρος «Μαυρογιαλούρος» αποτελεί ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά σύμβολα της ελληνικής πολιτικής κουλτούρας, αναφερόμενος σε πολιτικούς ή δημόσιους λειτουργούς που αξιοποιούν τη θέση τους για προσωπικό ή κομματικό όφελος, συχνά εις βάρος του δημόσιου συμφέροντος.
Η έννοια αυτή συνδέθηκε κυρίως με τον «επαγγελματία πολιτικό» που ενδιαφέρεται περισσότερο για τη διατήρηση της εξουσίας και των προσωπικών προνομίων παρά για την υλοποίηση πολιτικών προς όφελος της κοινωνίας.
Η λέξη έγινε δημοφιλής με το μυθιστόρημα «Ο Μαυρογιαλούρος» που κυκλοφόρησε το 1948, έργο του θεατρικού συγγραφέα Θεόδωρου Κολοκοτρώνη.
Στο έργο αυτό, ο ήρωας προσωποποιεί όλα τα χαρακτηριστικά του πολιτικού που λειτουργεί με σκοπό την ιδιοτελή προώθηση των συμφερόντων του, μέσα από διαπλοκές, παζάρια και εύκαμπτες ηθικές αρχές. Η επιτυχία της παράστασης και η ευρεία διάδοσή της κατέστησαν τον όρο καθημερινό λεξιλόγιο για να περιγράψει την «πολιτική συναλλαγή» και την κομματική πελατειακή διαχείριση.
Ιστορικά, ο Μαυρογιαλούρος δεν ήταν απλώς ένας λογοτεχνικός χαρακτήρας. Η ελληνική πολιτική, ιδιαίτερα κατά τις δεκαετίες του 1950 και του 1960, ήταν έντονα επηρεασμένη από πελατειακές σχέσεις, με πολιτικούς που εξασφάλιζαν υποστήριξη μέσω προσωπικών ή τοπικών ωφελημάτων.
Οι «μαυρογιαλούροι» ήταν αυτοί που μεσολαβούσαν για διορισμούς, έργα, ή προνόμια, δημιουργώντας ένα δίκτυο εξάρτησης που διατηρούσε την πολιτική ισχύ τους.
Ο όρος διατηρεί τη δυναμική του ακόμη και στον σύγχρονο δημόσιο λόγο. Σήμερα χρησιμοποιείται για να επισημάνει την αδιαφάνεια, τη διαπλοκή και την ιδιοτελή λειτουργία πολιτικών και δημόσιων υπαλλήλων, ενώ η έννοιά του παραμένει αναγνωρίσιμη για τους πολίτες, ως σύμβολο μιας παγιωμένης συμπεριφοράς που πλήττει τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη στο κράτος.
Συνολικά, ο «Μαυρογιαλούρος» είναι περισσότερο από ένα λογοτεχνικό δημιούργημα. Αποτελεί μια κοινωνική και πολιτική μεταφορά, που παραμένει επίκαιρη ως σύμβολο των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ελληνική πολιτική ζωή, ειδικά σε ό,τι αφορά την ακεραιότητα, τη λογοδοσία και το δημόσιο συμφέρον.