Μια μεγάλη διεθνής μελέτη δείχνει ότι τα παιδιά που παίρνουν κινητό πριν γίνουν 13 ετών, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας αργότερα στη ζωή τους. Όσο πιο μικρά αποκτούν το πρώτο τους smartphone, τόσο πιο δύσκολα νιώθουν ψυχικά ως ενήλικες.

Τα παιδιά που πήραν κινητό στα 5 τους χρόνια είχαν πολύ χειρότερη ψυχική κατάσταση από όσα το έλαβαν στα 13. Υπάρχουν περισσότερες σκέψεις αυτοκτονίας, θυμός, απομάκρυνση από την πραγματικότητα και άλλα σοβαρά προβλήματα. Τα κορίτσια νιώθουν λιγότερη αυτοπεποίθηση και ανθεκτικότητα, ενώ τα αγόρια είναι πιο ανήσυχα και λιγότερο συναισθηματικά σταθερά.

Αυτό το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: το κινητό δεν είναι παιχνίδι για πολύ μικρά παιδιά.

Το 40 % της επιβάρυνσης αποδίδεται στην πρόσβαση σε social media, ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης η ηλεκτρονική παρενόχληση cyberbullying (10 %), ο διαταραγμένος ύπνος (12 %) και οι προβληματικές οικογενειακές σχέσεις (13 %). Η μελέτη υπογραμμίζει ότι τα συμπτώματα αυτά συχνά δεν καταγράφονται από παραδοσιακά εργαλεία διάγνωσης

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη νευροεπιστήμονα Tara Thiagarajan, καλούν για έκτακτα μέτρα πολιτικής προστασίας: Περιορισμούς στην πρόσβαση σε smartphones για παιδιά κάτω των 13 ετών. Επίσης, χρειάζεται υποχρεωτική εκπαίδευση σε ψηφιακό εγγραμματισμό, και επίσης νομοθετικό πλαίσιο που να προστατεύει τους νέους, ανάλογο με αυτό που ισχύει για το αλκοόλ και το κάπνισμα.

Η μελέτη ευθυγραμμίζεται με αυξανόμενες τάσεις για απαγορεύσεις χρήσης κινητών συσκευών σε σχολεία σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ολλανδία, η Ιταλία και η Αυστραλία Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην πολιτεία Κουίνσλαντ της Αυστραλίας, φαίνεται ότι η απαγόρευση κινητών κατά τη διάρκεια των σχολικών ωρών έχει οδηγήσει σε θετικά εκπαιδευτικά αποτελέσματα και μείωση του cyberbullying

Οι ερευνητές τονίζουν ότι τα ευρήματα μπορεί να μην αποδείχνουν απευθείας αιτιότητα, ωστόσο το μέγεθος και η συστηματικότητα των συσχετίσεων καθιστούν τον παραδειγματισμό προληπτικής παρέμβασης αναγκαίο.

Ταυτόχρονα, τονίζεται η ανάγκη συντονισμένης δράσης από γονείς, εκπαιδευτικούς και νομοθέτες για την προστασία του αναπτυσσόμενου νου στον ψηφιακό κόσμο.