Η Κατερίνα Καραβάτου αποκάλυψε τα χρηματικά ποσά που λαμβάνουν οι influencers για κάθε ποστάρισμα στα social media. 

Την ίδια ώρα βρίσκονται στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ για πιθανή φοροδιαφυγή. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έχει δημιουργήσει ειδική ομάδα με σκοπό να εντοπίζει τις ύποπτες ροές «μαύρου» χρήματος στα social media.

Έχουν παρατηρηθεί πολλές περιπτώσεις επιχειρήσεων «μαϊμού», ενώ celebrities και influencers δηλώνουν εισόδημα που δεν συνάδει με τον πολυτελέστατο τρόπο ζωής τους.

Καλεσμένη στην εκπομπή ήταν η φοροτεχνικός Σάντρα Γεραγγέλου, η οποία εξήγησε πώς η ΑΑΔΕ εντοπίζει influencers που φοροδιαφεύγουν.

«Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερα φυσικά πρόσωπα αποκτούν εισόδημα μέσω των social media. Αυτό που αγνοούν –είτε εσκεμμένα είτε από λάθος– είναι ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα θεωρείται επιχειρηματική και άρα απαιτείται έκδοση τιμολογίων. Το σχετικό εισόδημα πρέπει να δηλώνεται και να φορολογείται κανονικά. Η ΑΑΔΕ τα τελευταία δύο χρόνια έχει ξεκινήσει στοχευμένους ελέγχους σε τέτοιες κατηγορίες εσόδων. Έχει συγκροτηθεί ομάδα 8–9 ατόμων που σκανάρουν προφίλ influencers, συγκρίνοντας με ψηφιακά εργαλεία και τεχνητή νοημοσύνη το lifestyle που προβάλλουν και τα ποσά που δηλώνουν στην εφορία».

Πρόσθεσε πως «το 2024 έγιναν έλεγχοι σε 3,8 εκατομμύρια ΑΦΜ, από τα οποία τα 20 αντιστοιχούσαν σε influencers».

Η φοροτεχνικός εξήγησε επίσης ότι η κατηγοριοποίηση των influencers σε nano, micro, mid-tier κλπ., χρησιμοποιείται άτυπα ακόμη και από την ίδια την ΑΑΔΕ, ώστε να διαμορφώνεται μια στοιχειώδης εικόνα για τα δυνητικά εισοδήματά τους.

Τέλος, η Σάντρα Γεραγγέλου συμπλήρωσε ότι υπάρχουν αρκετοί influencers που έχουν εντοπιστεί να φοροδιαφεύγουν και έχουν ήδη κληθεί να πληρώσουν τα αντίστοιχα πρόστιμα, μετά από σχετικούς ελέγχους της ΑΑΔΕ.

Πρέπει να τονιστεί βέβαια ότι ποσά που παρουσιάζονται είναι ενδεικτικά και βασίζονται σε μέσους όρους που χρησιμοποιούνται από την αγορά αλλά και από τις φορολογικές αρχές ως εργαλεία εκτίμησης. Τα πραγματικά έσοδα κάθε influencer εξαρτώνται από πληθώρα παραγόντων, όπως το είδος της καμπάνιας, το engagement, η δημοφιλία, ο κλάδος δραστηριότητας και η διαπραγματευτική του ικανότητα.

Η ΑΑΔΕ, από την πλευρά της, δεν στοχοποιεί τυχαία όσους δραστηριοποιούνται στα social media. Οι έλεγχοι επικεντρώνονται κυρίως σε περιπτώσεις σημαντικής απόκλισης μεταξύ δηλωθέντων εισοδημάτων και τρόπου ζωής.

Αν κάποιος δηλώνει 20.000 ευρώ τον χρόνο, αλλά μέσα από τις δημόσιες αναρτήσεις του προκύπτει κόστος ζωής της τάξης των 300.000 ευρώ, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι φοροδιαφεύγει, αλλά αποτελεί βάσιμη ένδειξη για περαιτέρω διερεύνηση.

Οι έλεγχοι έχουν ως στόχο τη διαφάνεια και τη φορολογική δικαιοσύνη για όλους.