Η Μπρυζ, η μαγευτική μεσαιωνική πόλη του Βελγίου, απευθύνει αυστηρή έκκληση στους επισκέπτες της να σταματήσουν να αφαιρούν πέτρες από τους ιστορικούς λιθόστρωτους δρόμους της.

Αυτοί οι δρόμοι, που είναι μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς και προστατεύονται από την UNESCO, αποτελούν ζωντανό κομμάτι της ταυτότητας της πόλης.

Ωστόσο, πολλοί τουρίστες φαίνεται να τους αντιμετωπίζουν σαν… σουβενίρ για το σπίτι τους. Οι τοπικές αρχές προειδοποιούν πως αυτή η πρακτική όχι μόνο αλλοιώνει την αυθεντικότητα του τοπίου, αλλά προκαλεί και σοβαρές φθορές που είναι δύσκολο να διορθωθούν.

Kάθε μήνα εξαφανίζονται περίπου 50 έως 70 πέτρες από τους δρόμους

Σύμφωνα με τον τοπικό αξιωματούχο Φράνκι Ντίμον, κάθε μήνα εξαφανίζονται περίπου 50 έως 70 πέτρες από τους δρόμους – και ο αριθμός αυξάνεται σημαντικά κατά τις περιόδους υψηλής επισκεψιμότητας. Η αποκατάσταση της ζημιάς κοστίζει περίπου 200 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ποσό που επιβαρύνει συνεχώς τον δημοτικό προϋπολογισμό.

«Για κάποιους αυτό μπορεί να μοιάζει αθώο, αλλά οι συνέπειες είναι σοβαρές», δηλώνει ο Ντίμον στο CNN.

«Όταν λείπουν πέτρες ή δεν είναι σταθερές, υπάρχει κίνδυνος για ατυχήματα – τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους τουρίστες. Τα συνεργεία του δήμου καλούνται συνεχώς να κάνουν διορθώσεις.»

Ένα λουλούδι στη θέση της πέτρας

Σε μία περίπτωση, κάποιος αντικατέστησε την κλεμμένη πέτρα με… ένα φυτό. «Μπορεί να φαίνεται χαριτωμένο, αλλά στην πραγματικότητα δείχνει έλλειψη σεβασμού προς την κοινή κληρονομιά μας», σχολιάζει ο Ντίμον. «Δεν ζητάμε πολλά – απλώς σεβασμό. Οι επισκέπτες της Μπρυζ περπατούν πάνω σε αιώνες ιστορίας. Αυτά τα καλντερίμια δεν είναι απλά πέτρες. Είναι μέρος της ταυτότητας της πόλης μας. Θέλουμε να συνεχίσουν να τα θαυμάζουν και οι επόμενες γενιές.»

Η πρόκληση του υπερτουρισμού

Όπως πολλές ιστορικές ευρωπαϊκές πόλεις – από τη Βενετία μέχρι τη Βαρκελώνη – η Μπρυζ καλείται να αντιμετωπίσει τις αρνητικές επιπτώσεις του υπερτουρισμού. Ήδη από το 2019, οι τοπικές αρχές έχουν θέσει περιορισμούς στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι Zeebrugge και έχουν σταματήσει τις διαφημιστικές καμπάνιες σε κοντινές πόλεις, όπως το Παρίσι, για να περιορίσουν τους επισκέπτες που έρχονται για λίγες μόνο ώρες.