
Στην Τουρκία μεταβαίνει ο προκαθήμενος της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, Λέων ο ΙΔ’, για τα 1700 χρόνια από τη Σύνοδο της Νίκαιας.
Σημειώνεται πως αυτή είναι η δεύτερη συνάντηση των ηγετών των δύο Εκκλησιών, με την πρώτη να λαμβάνει χώρα στο Βατικανό, τον περασμένο Μάιο.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται να συζητηθεί και το ενδεχόμενο εορτασμού του Πάσχα, από κοινού για τις δύο Εκκλησίες, κάτι που το pronews.gr, είχε αναφέρει από τον Οκτώβριο του 2024.
«Η Σύνοδος της Νίκαιας δεν είναι απλώς ένα γεγονός του παρελθόντος, αλλά ένας πυξίδας που πρέπει να συνεχίσει να μας καθοδηγεί προς την πλήρη ορατή ενότητα όλων των χριστιανών», είπε ο Πάπας Λέων XIV στο Συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε στις 4-7 Ιουνίου, στο Παπικό Πανεπιστήμιο του Αγίου Θωμά Ακινάτη στη Ρώμη.
Ο Πάπας είπε ότι τα τρία θέματα του συμποσίου – η πίστη της Νικαίας, η συνοδικότητα και η ημερομηνία του Πάσχα – είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την οικουμενική πορεία των χριστιανών.
Σχετικά με την πίστη της Νίκαιας, επανέλαβε ότι αυτή η επέτειος αποτελεί «μια πολύτιμη ευκαιρία να τονίσουμε ότι αυτό που έχουμε κοινό είναι πολύ ισχυρότερο, ποσοτικά και ποιοτικά, από αυτό που μας χωρίζει».
«Μαζί», είπε ο Πάπας Λέων, «πιστεύουμε στον Τριαδικό Θεό, στον Χριστό ως αληθινά άνθρωπο και αληθινά Θεό, και στη σωτηρία μέσω του Ιησού Χριστού, σύμφωνα με τις Γραφές που διαβάζονται στην Εκκλησία και υπό την καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος», καθώς και «στην Εκκλησία, στο βάπτισμα, στην ανάσταση των νεκρών και στην αιώνια ζωή».
«Είμαι πεπεισμένος ότι επιστρέφοντας στη Σύνοδο της Νικαίας και αντλώντας από αυτή την κοινή πηγή», είπε, «θα μπορέσουμε να δούμε με διαφορετικό μάτι τα σημεία που μας χωρίζουν ακόμα.
Μέσω του θεολογικού διαλόγου και με τη βοήθεια του Θεού, θα κατανοήσουμε καλύτερα το μυστήριο που μας ενώνει».
Ο Πάπας Λέων τόνισε επίσης ότι με την κοινή γιορτή αυτής της Νικαίας πίστης και με την κοινή διακήρυξή της, οι Χριστιανοί θα προχωρήσουν μαζί προς «την αποκατάσταση της πλήρους κοινωνίας»
Ωστόσο πολύ μεγάλο κομμάτι των Ορθοδόξων Χριστιανών -και στην Ελλάδα- βλέπουν με σκεπτικισμό τις δηλώσεις αυτές.
Ορθοδόξους και Ρωμαιοκαθολικούς χωρίζουν σοβαρές δογματικές διαφορές, όπως για παράδειγμα το «Filioque», που στα λατινικά σημαίνει «και από τον Υιό» στο Σύμβολο της Πίστεως.
Άλλωστε, αποτέλεσε το φυτίλι σε μια διαμάχη που «αποτέλεσε την αιτία ή την αφορμή για τόσες πολλές διαφωνίες και διαιρέσεις μεταξύ της Εκκλησίας της Ανατολής και της Εκκλησίας της Δύσης», σύμφωνα με τον ποντίφικα.
Επιστρέφοντας στο δεύτερο θέμα του Συμποσίου του Ιουνίου, τη συνοδικότητα, ο Πάπας Λέων το Σάββατο παρατήρησε ότι η Σύνοδος της Νίκαιας «εγκαινίασε μια συνοδική πορεία που πρέπει να ακολουθήσει η Εκκλησία για την αντιμετώπιση θεολογικών και κανονικών ζητημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο».
Υπενθυμίζοντας ότι η ημερομηνία του Πάσχα είναι το τρίτο θέμα του Συμποσίου, ο Πάπας υπενθύμισε ότι ένας από τους στόχους της Συνόδου της Νίκαιας ήταν να καθοριστεί μια κοινή ημερομηνία για το Πάσχα.
«Δυστυχώς, οι διαφορές στα ημερολόγιά τους δεν επιτρέπουν πλέον στους χριστιανούς να γιορτάζουν μαζί την πιο σημαντική γιορτή του λειτουργικού έτους, προκαλώντας ποιμαντικά προβλήματα εντός των κοινοτήτων, διαιρώντας οικογένειες και αποδυναμώνοντας την αξιοπιστία της μαρτυρίας μας για το Ευαγγέλιο», σημείωσε.
Ο Πάπας επεσήμανε ότι έχουν προταθεί διάφορες συγκεκριμένες λύσεις, οι οποίες, ενώ σέβονται την αρχή της Νίκαιας, θα επιτρέπουν στους χριστιανούς να γιορτάζουν μαζί «τη γιορτή των γιορτών».
Εκφράζοντας την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι φέτος όλοι οι Χριστιανοί μπόρεσαν να γιορτάσουν το Πάσχα την ίδια μέρα, ο Πάπας Λέων υπογράμμισε:
«Θα ήθελα να επιβεβαιώσω την ανοιχτή στάση της Καθολικής Εκκλησίας στην αναζήτηση μιας οικουμενικής λύσης που θα ευνοεί την κοινή γιορτή της Ανάστασης του Κυρίου και θα δώσει έτσι μεγαλύτερη ιεραποστολική δύναμη στο κήρυγμά μας για το όνομα του Ιησού και τη σωτηρία που γεννήθηκε από την πίστη στην σωτηριακή αλήθεια του Ευαγγελίου».