Προ ημερών η Αθήνα συμπεριλήφθηκε στις πρωτεύουσες με τη μεγαλύτερη θνησιμότητα λόγω έλλειψης πρασίνου, ενώ το κυκλοφοριακό της πρόβλημα κινδυνεύει να δημιουργήσει ακόμα σοβαρότερα θέματα.

Μιλώντας για την καθημερινή «οδύσσεια» στις μετακινήσεις στην ελληνική πρωτεύουσα, ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος – πολεοδόμος, Θάνος Βλαστός, προειδοποίησε ότι η κατάσταση είναι αδιέξοδη και μάλιστα θα επιδεινωθεί.

«Η Αθήνα, στην οποία έχει επενδύσει κάποιος αγοράζοντας ένα σπίτι, πεθαίνει και το σπίτι αυτό σε λίγα χρόνια θα έχει τη μισή αξία. Αυτό που συμβαίνει σήμερα θα μας ταλαιπωρεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τα επόμενο χρόνια» ανέφερε στον ρ/σ Πρώτο Πρόγραμμα.

Ο καθηγητής χτύπησε «καμπανάκι» για τα παιδιά, τους ηλικιωμένους και τους ανήμπορους, ζητώντας από την Πολιτεία και τους κατοίκους να ακολουθήσουν το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών πόλεων που προσπαθούν να περιορίσουν τη χρήση αυτοκινήτων και να αυξήσουν πεζοδρόμους και ποδηλατόδρομους.

Οι ειδικοί αναφέρουν ότι η κίνηση στους δρόμους έχει επιστρέψει σε επίπεδα προ πανδημίας.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο συγκοινωνιολόγος και υποψήφιος διδάκτωρ στο ΕΜΠ, Παναγιώτης Τζούρας, σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2020:

  • Η αύξηση του φόρτου στον Κηφισό είναι 10-15%. Οι καθυστερήσεις κατά τις πρωινές ώρες αιχμής ξεπερνούν τα 25 με 30 λεπτά.
  • Στην Κηφισίας, η αύξηση του φόρτου ξεπερνά το 30%.
  • Στην Αττική Οδό οι καθυστερήσεις φτάνουν τα 10 με 15 λεπτά.
  • Καθυστερήσεις καταγράφονται και στον Περιφερειακό Υμηττού.

Με τη σειρά του, ο κ. Κεπαπτσόγλου προσθέτει: «Πιστεύω ότι είμαστε λίγο χειρότερα από το 2019 στις ώρες αιχμής. Ενώ είχαμε αυξημένη κίνηση 08.00 π.μ – 09.00 π.μ., τώρα έχουμε 09.00 π.μ – 10.00 π.μ και 10.00 π.μ- 11.00 π.μ. Το ποτάμι είναι μπλοκαρισμένο και στις 13.00 στο ρεύμα προς Πειραιά».

Μειώθηκε η χρήση των ΜΜΜ κατά την πανδημία

Ταυτόχρονα, ο μεγάλος «χαμένος» από την πανδημία ήταν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς οι επικυρώσεις εισιτηρίων βρίσκονται περίπου στα 3/4 σε σχέση με το 2019. Έχουμε δηλαδή το 1/4 των καθημερινών επικυρώσεων, που λογικά έχει πάει στο αυτοκίνητο.

Την ίδια ώρα, τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών δείχνουν ότι το 94% των δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών έχει πληρότητα κάτω του 50% και μόνο στο 2% η πληρότητα ξεπερνά το 65%.

«Υπάρχει όμως μια διαφοροποίηση κατά τις ώρες αιχμής. Δηλαδή, τα λεωφορεία περνούν πολύ γεμάτα κατά τις ώρες αιχμής και είναι σχεδόν άδεια τις υπόλοιπες ώρες. Η κινητικότητα δεν έχει μόνο χωρική διάσταση, αλλά και χρονική», επισήμανε ο κ. Τζούρας.

Οι Έλληνες συγκοινωνιολόγοι επισημαίνει ότι τα ΜΜΜ είναι το «μεγάλο μας όπλο», ωστόσο πρέπει να εξασφαλιστεί ισότιμη και ανθρώπινη πρόσβαση σε όλους.

«Δεν πρόκειται από τη μια ημέρα στην άλλη ούτε να εξαφανίσουμε τα αυτοκίνητα από τους δρόμους των πόλεων, ούτε στις ώρες αιχμής να ζούμε στον “παράδεισο”. Υπάρχουν λύσεις και η βασικότερη είναι να μπορέσουμε να στρέψουμε τον κόσμο στις αστικές συγκοινωνίες, κάτι που δεν είναι καθόλου εύκολο», επισήμανε από την πλευρά του, ο αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου.

Από την άλλη, πρέπει να βελτιωθεί και το περιφερειακό οδικό δίκτυο, ειδικά όσον αφορά στη σηματοδότηση και με την επιτήρηση της στάθμευσης, καθώς και την αναπροσαρμογή του ωραρίου τροφοδοσίας.

«Ο σκοπός είναι να μειωθεί η ανάγκη για αυτοκίνητο ώστε να μην πιάνουν τόσο χώρο στους δρόμους και αυτός ο χώρος να αποδοθεί στους πεζούς, στα ποδήλατα και στα μέσα μαζικής μεταφοράς» σημειώνει ο συγκοινωνιολόγος μηχανικός, Κωνσταντίνος Κουρέτας.

Εν τω μεταξύ, με την επαναφορά του δακτυλίου από τις 25 Οκτωβρίου, υπάρχει έντονος προβληματισμός σχετικά με το πώς θα επηρεαστεί η κίνηση στα περιφερειακά οδικά δίκτυα.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

«Κάποια μορφή δακτυλίου είναι δύσκολο να αποφύγουμε. Το πρόβλημα είναι ότι έχουμε μείνει πολύ πίσω, στο εξωτερικό οι προτεραιότητες έχουν να κάνει με το περιβάλλον και άλλους περιορισμούς, ενώ εδώ έχουμε μείνει στο μονά- ζυγά» επισημαίνει ο κ. Κουρέτας.