«Τέλος εποχής» για τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία, ένα πρόγραμμα που η κυβέρνηση είχε παρουσιάσει ως «λύση» στο χρόνιο πρόβλημα των τεράστιων λιστών αναμονής στα δημόσια νοσοκομεία.

Με την ολοκλήρωση της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, το πρόγραμμα σταματά, αφήνοντας πίσω του έναν απολογισμό πολύ μικρότερο από αυτόν που είχε αρχικά ανακοινωθεί.

Παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες για χιλιάδες δωρεάν επεμβάσεις που θα αποσυμφόριζαν το ΕΣΥ, μέχρι τον περασμένο μήνα είχαν πραγματοποιηθεί περίπου 19.800 χειρουργεία, όταν ο αρχικός σχεδιασμός έκανε λόγο για περίπου 37.000 επεμβάσεις.

Έτσι, ένα μέτρο που παρουσιάστηκε ως μεγάλη μεταρρύθμιση για τη δημόσια υγεία ολοκληρώνεται χωρίς να έχει δώσει την πολυπόθητη λύση στο πρόβλημα των αναμονών.

Οι ασθενείς δεν εμπιστεύτηκαν το μοντέλο

Ένα από τα βασικά προβλήματα του προγράμματος ήταν η μεταφορά ασθενών σε ιδιωτικές κλινικές μέσω voucher, καθώς πολλοί πολίτες εμφανίστηκαν απρόθυμοι να εγκαταλείψουν τον γιατρό που ήδη τους παρακολουθούσε στο δημόσιο νοσοκομείο.

Ασθενείς που περίμεναν μήνες ή και χρόνια για μια επέμβαση βρέθηκαν μπροστά στο δίλημμα να χειρουργηθούν άμεσα από διαφορετική ιατρική ομάδα σε ιδιωτική μονάδα ή να συνεχίσουν να περιμένουν τον γιατρό που είχαν επιλέξει.

Η έλλειψη εμπιστοσύνης σε αυτό το μοντέλο φαίνεται πως περιόρισε σημαντικά τη συμμετοχή, παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να παρουσιάσει το πρόγραμμα ως επιτυχημένη παρέμβαση.

Το ΕΣΥ παραμένει με τις ίδιες παθογένειες

Την ίδια ώρα, τα απογευματινά χειρουργεία μέσα στα δημόσια νοσοκομεία δεν κατάφεραν επίσης να αναπτυχθούν στον βαθμό που είχε σχεδιαστεί.

Οι εργαζόμενοι στο ΕΣΥ κάνουν λόγο για εξουθενωτικά ωράρια, ελλείψεις προσωπικού και ανεπαρκή κίνητρα, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι δυνατόν να αυξηθούν οι χειρουργικές πράξεις χωρίς ενίσχυση των νοσοκομείων.

Οι γιατροί επισημαίνουν ότι το πρόβλημα δεν λύνεται μόνο με την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας, αλλά απαιτεί προσλήψεις, καλύτερες συνθήκες εργασίας και ουσιαστική στήριξη του δημόσιου συστήματος υγείας.

Ένα πρόγραμμα που ολοκληρώνεται με ερωτήματα

Οι ιδιωτικές κλινικές θα αποζημιωθούν για όσους ασθενείς έχουν χειρουργηθεί και πάρει εξιτήριο έως τις 30 Ιουνίου, όμως μετά το τέλος της χρηματοδότησης το πρόγραμμα οδηγείται σε διακοπή.

Η κυβέρνηση είχε επενδύσει επικοινωνιακά στα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία, παρουσιάζοντάς τα ως σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του ΕΣΥ.

Ωστόσο, η πραγματικότητα των αριθμών δείχνει ότι το μέτρο δεν κατάφερε να καλύψει τις ανάγκες που είχαν δημιουργήσει οι μεγάλες λίστες αναμονής.