Οι αναπτυξιακοί σταθμοί ή ορόσημα ενός παιδιού  επιτρέπουν στους γονείς και στους ιατρούς να ελέγχουν τη μάθηση, τη συμπεριφορά, και την ανάπτυξή του.

Οι σταθμοί αυτοί -που παρουσιάζονται στη συνέχεια- , είναι κατά προσέγγιση όπως και τα ηλικιακά όρια τα οποία δεν ισχύουν απόλυτα για όλα τα παιδιά, διότι κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο.

Επικοινωνία- γλωσσική ανάπτυξη

Γέννηση-8 μηνών:

• Κλαίει για να δείξει ότι πονάει ή ανησυχεί για κάτι.

• Χαμογελάει ή βγάζει ήχους για ν ΄ αρχίσει την κοινωνική επαφή.

• Ανταποκρίνεται στην ανθρώπινη φωνή. Κοιτάζει επίμονα τα πρόσωπα των άλλων γύρω του.

• Χρησιμοποιεί φωνητικούς και μη φωνητικούς τρόπους για να εκφράσει το ενδιαφέρον του και να τραβήξει την προσοχή.

• Ψελλίζει χρησιμοποιώντας όλων των ειδών τους ήχους, Μιλάει στον εαυτό του, όταν είναι μόνο του.

• Συνδυάζει ήχους. Καταλαβαίνει ονόματα γνωστών προσώπων και αντικειμένων. Γελάει κι ακούει συζητήσεις.

8-18 μηνών:

• Καταλαβαίνει πολύ περισσότερες λέξεις απ ΄ αυτές που μπορεί να πει.

• Κοιτάζει περίπου είκοσι αντικείμενα, όταν κάποιος τα ονοματίζει.

• Φτιάχνει μακριές προτάσεις με βαβισμό.

• Κουνάει το κεφάλι για να πει «όχι». Λέει μερικές λέξεις καθαρά.

• Κοιτάζει με ενδιαφέρον τα εικονογραφημένα βιβλία και δείχνει τα διάφορα αντικείμενα.

• Χρησιμοποιεί και άλλους ήχους, πέρα από το κλάμα, για να βοηθηθεί.

• Αρχίζει να χρησιμοποιεί λέξεις όπως εγώ, εμένα, εσύ.

18 μηνών-3 χρόνων:

• Συνδυάζει λέξεις.

• Παρακολουθεί μια ιστορία ή ένα παραμύθι για λίγη ώρα.

• Χρησιμοποιεί ένα λεξιλόγιο που μπορεί να φτάσει τις 200 λέξεις.

• Έχει φαντασία στη γλώσσα. Αρχίζει να παίζει συμβολικά παιχνίδια.

• Γνωρίζει τη χρήση πολλών συσκευών στο σπίτι.

• Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις.

• Χρησιμοποιεί επίθετα και επιρρήματα. Διηγείται τα γεγονότα της ημέρας

Κινητικότητα και συντονισμός χεριού-ματιού

Γέννηση-8 μηνών:

• Το μικρό βρέφος χρησιμοποιεί πολλά σύνθετα αντανακλαστική: ψάχνει κάτι για να πιπιλίσει, κρατιέται όταν πάει να πέσει, γυρνάει το κεφάλι όταν δεν αναπνέει ελεύθερα. Αποφεύγει το έντονο φως, τις έντονες οσμές και τον πόνο.

• Βάζει το χέρι ή άλλα αντικείμενα στο στόμα. Αρχίζει να πιάνει τα αντικείμενα που το ενδιαφέρουν.

• Πιάνει, αφήνει και μετά ξαναπιάνει και ξαναφήνει τα αντικείμενα.

• Σηκώνει και κρατάει το κεφάλι ψηλά. Κάθεται χωρίς στήριγμα. Κουλουριάζεται. Μεταφέρει και ψάχνει τα αντικείμενα με τα χέρια. Μπουσουλάει.

8-18 μηνών:

• Κάθεται άνετα στην καρέκλα.

• Ανασηκώνεται και κρατιέται από τα έπιπλα.

• Περπατάει όταν το κρατούν. Αρχίζει και περπατάει μόνο του.

• Πετάει αντικείμενα.

• Σκαρφαλώνει στις σκάλες.

• Σκύβει, χοροπηδάει, κάνει μερικά βήματα.

18 μηνών-3 χρόνων:

• Κάνει γραμμές με το μαρκαδόρο ή τις ξυλομπογιές.

• Ανεβοκατεβαίνει τις σκάλες. Μπορεί να παραλείψει ένα σκαλοπάτι.

• Κλωτσάει μια μπάλα.

• Στέκεται στο ένα πόδι.

• Περνάει χάντρες σε μια κλωστή.

• Ζωγραφίζει έναν κύκλο.

• Στέκεται και περπατάει στην άκρη των δαχτύλων.

• Ανεβαίνει ένα ένα τα σκαλιά εναλλάξ.

• Μεταχειρίζεται το ψαλίδι.

• Μπορεί να τραβήξει μια ευθεία γραμμή με τις ξυλομπογιές.

*Σημείωση: Πολλές από τις συμπεριφορές που υποδεικνύονται εδώ μπορεί να εμφανιστούν νωρίτερα ή αργότερα σε κάθε παιδί.

Μαρία Σινάνη

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Πηγή; mothersblog.gr