Οι αναπτυξιακοί σταθμοί ή ορόσημα ενός παιδιού επιτρέπουν στους γονείς και στους ιατρούς να ελέγχουν τη μάθηση, τη συμπεριφορά, και την ανάπτυξή του.
Οι σταθμοί αυτοί -που παρουσιάζονται στη συνέχεια- , είναι κατά προσέγγιση όπως και τα ηλικιακά όρια τα οποία δεν ισχύουν απόλυτα για όλα τα παιδιά, διότι κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο.
Επικοινωνία- γλωσσική ανάπτυξη
Γέννηση-8 μηνών:
• Κλαίει για να δείξει ότι πονάει ή ανησυχεί για κάτι.
• Χαμογελάει ή βγάζει ήχους για ν ΄ αρχίσει την κοινωνική επαφή.
• Ανταποκρίνεται στην ανθρώπινη φωνή. Κοιτάζει επίμονα τα πρόσωπα των άλλων γύρω του.
• Χρησιμοποιεί φωνητικούς και μη φωνητικούς τρόπους για να εκφράσει το ενδιαφέρον του και να τραβήξει την προσοχή.
• Ψελλίζει χρησιμοποιώντας όλων των ειδών τους ήχους, Μιλάει στον εαυτό του, όταν είναι μόνο του.
• Συνδυάζει ήχους. Καταλαβαίνει ονόματα γνωστών προσώπων και αντικειμένων. Γελάει κι ακούει συζητήσεις.
8-18 μηνών:
• Καταλαβαίνει πολύ περισσότερες λέξεις απ ΄ αυτές που μπορεί να πει.
• Κοιτάζει περίπου είκοσι αντικείμενα, όταν κάποιος τα ονοματίζει.
• Φτιάχνει μακριές προτάσεις με βαβισμό.
• Κουνάει το κεφάλι για να πει «όχι». Λέει μερικές λέξεις καθαρά.
• Κοιτάζει με ενδιαφέρον τα εικονογραφημένα βιβλία και δείχνει τα διάφορα αντικείμενα.
• Χρησιμοποιεί και άλλους ήχους, πέρα από το κλάμα, για να βοηθηθεί.
• Αρχίζει να χρησιμοποιεί λέξεις όπως εγώ, εμένα, εσύ.
18 μηνών-3 χρόνων:
• Συνδυάζει λέξεις.
• Παρακολουθεί μια ιστορία ή ένα παραμύθι για λίγη ώρα.
• Χρησιμοποιεί ένα λεξιλόγιο που μπορεί να φτάσει τις 200 λέξεις.
• Έχει φαντασία στη γλώσσα. Αρχίζει να παίζει συμβολικά παιχνίδια.
• Γνωρίζει τη χρήση πολλών συσκευών στο σπίτι.
• Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις.
• Χρησιμοποιεί επίθετα και επιρρήματα. Διηγείται τα γεγονότα της ημέρας
Κινητικότητα και συντονισμός χεριού-ματιού
Γέννηση-8 μηνών:
• Το μικρό βρέφος χρησιμοποιεί πολλά σύνθετα αντανακλαστική: ψάχνει κάτι για να πιπιλίσει, κρατιέται όταν πάει να πέσει, γυρνάει το κεφάλι όταν δεν αναπνέει ελεύθερα. Αποφεύγει το έντονο φως, τις έντονες οσμές και τον πόνο.
• Βάζει το χέρι ή άλλα αντικείμενα στο στόμα. Αρχίζει να πιάνει τα αντικείμενα που το ενδιαφέρουν.
• Πιάνει, αφήνει και μετά ξαναπιάνει και ξαναφήνει τα αντικείμενα.
• Σηκώνει και κρατάει το κεφάλι ψηλά. Κάθεται χωρίς στήριγμα. Κουλουριάζεται. Μεταφέρει και ψάχνει τα αντικείμενα με τα χέρια. Μπουσουλάει.
8-18 μηνών:
• Κάθεται άνετα στην καρέκλα.
• Ανασηκώνεται και κρατιέται από τα έπιπλα.
• Περπατάει όταν το κρατούν. Αρχίζει και περπατάει μόνο του.
• Πετάει αντικείμενα.
• Σκαρφαλώνει στις σκάλες.
• Σκύβει, χοροπηδάει, κάνει μερικά βήματα.
18 μηνών-3 χρόνων:
• Κάνει γραμμές με το μαρκαδόρο ή τις ξυλομπογιές.
• Ανεβοκατεβαίνει τις σκάλες. Μπορεί να παραλείψει ένα σκαλοπάτι.
• Κλωτσάει μια μπάλα.
• Στέκεται στο ένα πόδι.
• Περνάει χάντρες σε μια κλωστή.
• Ζωγραφίζει έναν κύκλο.
• Στέκεται και περπατάει στην άκρη των δαχτύλων.
• Ανεβαίνει ένα ένα τα σκαλιά εναλλάξ.
• Μεταχειρίζεται το ψαλίδι.
• Μπορεί να τραβήξει μια ευθεία γραμμή με τις ξυλομπογιές.
*Σημείωση: Πολλές από τις συμπεριφορές που υποδεικνύονται εδώ μπορεί να εμφανιστούν νωρίτερα ή αργότερα σε κάθε παιδί.
Μαρία Σινάνη
Πηγή; mothersblog.gr