Ολοκληρώθηκε το έργο «Εργασίες καθαρισμού της κοίτης του ποταμού Αράχθου και προστασίας της παλαιάς Γέφυρας Άρτας» που υλοποίησε η Περιφέρεια Ηπείρου και η Περιφερειακή Ενότητα Άρτας με σκοπό τον καθαρισμό της κοίτης του ποταμού και την προστασία του ιστορικού γεφυριού.

Το πέτρινο γεφύρι της Άρτας, είναι το πιο ξακουστό στην Ελλάδα και αυτό βέβαια το οφείλει στο θρύλο για τη θυσία της γυναίκας του πρωτομάστορα.Η αρχική κατασκευή του γεφυριού τοποθετείται στα χρόνια της κλασικής Αμβρακίας επί βασιλέως Πύρρου Α. Αυτό είναι φυσικό, δεδομένου ότι σε αυτά τα μέρη αναπτύχθηκε αξιόλογος πολιτισμός από τα προχριστιανικά ακόμη χρόνια. Συνεπώς, οι αρχαίοι Αμβρακιώτες είχαν ανάγκη να κατασκευάσουν στο σημείο αυτό κάποιο πέρασμα, γεφύρι, έργο που ασφαλώς θα βελτιώθηκε στα Ελληνιστικά χρόνια, όταν ο βασιλιάς Πύρρος Α’ έκανε την Αμβρακία πρωτεύουσα του κράτους του, κι ακόμη αργότερα – στα ρωμαϊκά χρόνια – με την άνθηση της διπλανής Νικόπολης και την αύξηση της εμπορικής κίνησης.

Τη σημερινή του μορφή, το Γεφύρι της Άρτας απέκτησε τα έτη 1602-1606 μΧ. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τη χρηματοδότηση της κατασκευής του Γεφυριού της Άρτας έγινε από έναν Αρτινό παντοπώλη, τον Ιωάννη Θιακογιάννη ή Γυφτοφάγο, ο οποίος προφανώς είχε εμπορικές δραστηριότητες και είχε ενδιαφέρον για τη διάβαση του Αράχθου ποταμού από τα μουλάρια με τα φορτία του. Δυστυχώς τα στοιχεία που μας παρέχουν οι αρχαίες πηγές είναι ελάχιστα.

Το έργο είχε συνολικό προϋπολογισμό 700 χιλιάδων ευρώ. Στην πρώτη φάση έγινε διαπλάτυνση και εξομάλυνση της κοίτης του Αράχθου για την αποφυγή πλημμυρικών φαινομένων. Κατασκευάστηκε ανάχωμα μήκους περίπου 1200 μέτρων. Κατόπιν έγιναν εργασίες με σκοπό την προστασία και η θωράκιση των βάθρων του Ιστορικού Γεφυριού.

Σύμφωνα με την Περιφερειακή Ενότητα Άρτας, στο σημείο του Ιστορικού Γεφυριού αυξάνεται η ορμητικότητα του νερού σε μεγάλες παροχές με αποτέλεσμα την υποσκαφή του πυθμένα της κοίτης και την απογύμνωση των βάθρων του Γεφυριού.

Κατά τη διάρκεια των καταστροφικών πλημμυρών του 2015 διαπιστώθηκε η μετατόπιση των λιθοπλήρωτων συρματοκιβωτίων (σαρζανέτ) που βρίσκονταν στα βάθρα του Γεφυριού και κατόπιν μελέτης που συντάχθηκε, αντικαταστάθηκαν με νέα. Έτσι κατασκευάστηκαν λιθοπλήρωτα συρματοκιβώτια στην κοίτη του ποταμού καθ΄ όλο το πλάτος και σε μήκος τρία μέτρα ανάντη των βάθρων της γέφυρας και 50 μέτρων κατάντη αυτών και για πλάτος περίπου 100 μέτρων.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Σε ανακοίνωσή της η Περιφερειακή Ενότητα Άρτας χαρακτηρίζει το έργο «ιδιαίτερα σημαντικό» και τονίζει ότι αποτέλεσε προτεραιότητα ειδικά μετά τις καταστροφικές πλημμύρες που προκάλεσαν βλάβες και στο Γεφύρι.