Το ΝΑΤΟ παρέλαβε στις 21 Νοεμβρίου 2006 το πρώτο αεροσκάφος έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου τύπου Ε-3Α AWACS που αναβαθμίστηκε από την EADS Defence & Security Systems στις εγκαταστάσεις του Manching κοντά στο Μόναχο.

Το πρώτο από τα 17 αεροσκάφη του τύπου αυτού που επιχειρούν από την αεροπορική βάση του Γκαϊλενκίρχεν στη Γερμανία, αναβαθμίστηκε στο πλαίσιο προγράμματος ύψους 1,32 δις δολαρίων, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί το τέλος του 2008 με την παράδοση όλων των αεροσκαφών. Στο πλαίσιο του προγράμματος η αμερικανική Boeing έχει αναλάβει την αναβάθμιση των δύο συστημάτων προσομοίωσης αποστολών του αεροσκάφους, οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι στη Γερμανία και χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση των ελεγκτών αεράμυνας και του προσωπικού άλλων ειδικοτήτων που επανδρώνουν τους σταθμούς εργασίας των αεροσκαφών αυτών. Η Boeing και η EADS ήταν οι δύο κύριοι ανάδοχοι του προγράμματος αναβάθμισης του εξοπλισμού των Ε-3Α και ανέλαβαν από κοινού τη σχεδίαση των τροποποιήσεων και της αντικατάστασης συστημάτων στα αεροσκάφη, καθώς και τις εργασίες εγκατάστασης των νέων οθονών, των νέων υπολογιστών, των νέων συστημάτων επικοινωνιών, ναυτιλίας και ταυτοποίησης στόχων σε αυτά. Ο νέος αναβαθμισμένος εξοπλισμός των αεροσκαφών παρέχει σημαντικά πιο ολοκληρωμένη εικόνα του εναέριου χώρου πολλά μίλια μακριά από αυτά, ενώ παράλληλα εξασφαλίζει τη ροή περισσότερων πληροφοριών προς τους σταθμούς εργασίας, μέσα από τη χρήση ενός σχετικά μεγάλου αριθμού αισθητήρων. Ο αριθμός των στόχων που μπορούν να διαχειριστούν πλέον οι ελεγκτές αεράμυνας και οι συντονιστές αποστολής του αεροσκάφους είναι σημαντικά μεγαλύτερος και μπορεί να αναγνωριστεί και να ταυτοποιηθεί σε χρόνο πολύ μικρότερο από ότι παλαιότερα. Από εκεί και πέρα υπάρχει η δυνατότητα λήψης ή μετάδοσης εντολών και δεδομένων μέσω ασφαλών δορυφορικών δικτύων από και προς οποιοδήποτε σχεδόν σημείο του πλανήτη, ενώ ο εξοπλισμός επικοινωνιών έχει αλλάξει και έχει γίνει εξ ολοκλήρου ψηφιακός, επιτρέποντας παράλληλα ασφαλείς επικοινωνίες πέραν του ορίζοντα. Το πρόγραμμα της αναβάθμισης του εξοπλισμού αποστολής των 17 αεροσκαφών Ε-3Α Sentry του ΝΑΤΟ ξεκίνησε πρακτικά το 1994. Τη χρονιά εκείνη παγιώθηκαν οι προδιαγραφές από τους εκπροσώπους του συμβουλίου των 12 (τότε) χωρών-μελών της συμμαχίας και ξεκίνησε η διαδικασία επιλογής των συστημάτων και σχεδιασμού των απαιτούμενων τροποποιήσεων.