Ο οικονομολόγος Στιούαρτ Τσέις έλεγε ότι ο πρωταρχικός νόμος της διαφήμισης είναι να αποφεύγεις τη συγκεκριμένη υπόσχεση και να καλλιεργείς το θελκτικά ασαφές.

Στις προεκλογικές διαφημίσεις, που χάριν συντομίας αποκαλούνται πλέον “σποτ”, υπάρχουν κάποιες διαφοροποιήσεις από τον παραπάνω κανόνα, ο οποίος ασφαλώς και ισχύει και με το παραπάνω στις πολιτικές δοαφημίσεις. Οι πολίτες άλλωστε έχουν πικρή εμπειρία από τι του υπόσχονται στα σποτ μέχρι του τι τελικά πραγματοποιούν. Η στρατηγική χρήση του λόγου και της εικόνας μέσα σε 30-40 δευτερόλεπτα έχουν μοναδικό στόχο να πείσουν τον ψηφοφόρο να ψηφίσει το διαφημιζόμενο κόμμα, καταφέρνοντας παράλληλα να αποδομήσει το αντίπαλο κόμμα. Θετική και αρνητική διαφήμιση δύο σε ένα, δηλαδή. Στις ΗΠΑ ήταν που αντιλήφθηκαν πρώτοι τη δύναμη της πολιτικής διαφήμισης.

Είναι ενδεικτικό ότι οι δαπάνες για προεκλογικά σποτ πενταπλασιάστηκαν από 140 εκατ. δολάρια το 1952 σε 2 δισ. δολάρια το 1982.

Σύμφωνα με τους διαφημιστές τα πολιτικά σποτ χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες: τα σποτ που παρουσιάζουν τον πολιτικό ως σταρ-σωτήρα, τα σποτ των διακυβευμάτων όπου οι θέσεις παρουσιάζονται με συγκινησιακό τρόπο και τα αρνητικά σποτ που στοχεύουν στο να πλήξουν τον αντίπαλο.

Για τις ευρωεκλογές του Μαΐου, μέχρι στιγμής έχουμε δει τα παρακάτω σποτ:

Πετσίτης και δικτάτορας Μεταξάς στο προεκλογικό σποτ του ΣΥΡΙΖΑ

Πέρασμα και από το πρώτο προεκλογικό σποτ του ΣΥΡΙΖΑ για τις ευρωεκλογές της 26ης Μαΐου, κάνει ο γνωστός πλέον, Μανώλης Πετσίτης. Ο πρώην στενός συνεργάτης και φίλος του Νίκου Παππά, που βρέθηκε από την Αρχή για το Ξέπλυμα Mαύρου Xρήματος να διαθέτει χρήματα σε τραπεζικούς λογαριασμούς που δεν δικαιολογούνται, εμφανίζεται καθαρά στο βίντεο, με τίτλο «Η δύναμη των Ελλήνων», στο 36ο δευτερόλεπτο, πίσω και αριστερά από τον Αλέξη Τσίπρα, κατά την επίσκεψή του στην Καισαριανή.

Εκτός όμως από τον Μανώλη Πετσίτη, στο ίδιο σποτ, συμπεριλαμβάνεται ως ….σπουδαία προσωπικότητα και ο δικτάτορας Ιωάννης Μεταξάς. Ο διώκτης των Αριστερών της εποχής, έχει τοποθετηθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ, ανάμεσα στις σπουδαίες προσωπικότητες της Ελλάδας, και σε ηγέτες όπως ο Ελευθέριος Βενιζέλος ή μεγάλους λογοτέχνες όπως ο Κώστας Βάρναλης.

Το σποτ με τους Πετσίτη και Μεταξά, που κλείνει με τον Αλέξη Τσίπρα και στο οποίο «παρελαύνουν», μεταξύ άλλων, οι Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Ιωάννης Καποδίστριας, Γιάννης Ρίτσος και Κώστας Καρυωτάκης, έγινε αντιληπτό περίπου μετά από 20 λεπτά και κατέβηκε από το επίσημο κανάλι του ΣΥΡΙΖΑ, αν και πρόλαβε να παίξει τουλάχιστον δύο φορές στην ΕΡΤ.

">

ΝΔ: «Ως εδώ. Αξίζουμε καλύτερα»

Με κεντρικό σύνθημα «Ως εδώ. Αξίζουμε καλύτερα» η Νέα Δημοκρατία δημοσίευσε ένα βίντεο 42 δευτερολέπτων, στο οποίο πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ο Αλέξης Τσίπρας και οι δηλώσεις που έχει κάνει για διάφορα ζητήματα.

Στο σποτ γίνεται εκτενής αναφορά στη Συμφωνία των Πρεσπών και στην καθημερινότητα των Ελλήνων. Ο πρωταγωνιστής του βίντεο -ένας απλός πολίτης που παρακολουθεί τον πρωθυπουργό στην τηλεόρασή του- αποφασίζει να σηκώσει το τηλεκοντρόλ και να κλείσει την τηλεοπτική του συσκευή δηλώνοντας: «Ως εδώ».

Το σποτ ολοκληρώνεται με την φράση: «Ως εδώ. Αξίζουμε καλύτερα και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη».