
Η Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης και Πιστοποίησης (HellasCert), την ώρα που η προθεσμία για την υποχρεωτική καταχώριση των ανελκυστήρων στα μητρώα των δήμων «εκπνέει» στις 30 Ιουνίου, απευθύνει αυστηρές προειδοποιήσεις προς όλους.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση, στη χώρα μας δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τον ακριβή αριθμό των ανελκυστήρων που είναι εγκατεστημένοι και λειτουργούν, είτε αυτοί βρίσκονται σε κατοικίες είτε σε δημόσια κτήρια.
Η απουσία μητρώου και η μη πιστοποίηση σημαντικού αριθμού ανελκυστήρων καθιστά την κατάσταση ιδιαίτερα ανησυχητική.
Η εκτίμηση είναι ότι από τους 500.000 έως 700.000 ανελκυστήρες που έχουν τοποθετηθεί, μόλις οι 250.000 με 300.000 διαθέτουν πιστοποίηση και καταχώριση, όπως επιβάλλει η νομοθεσία εδώ και χρόνια.
Υποχρεώσεις και νομοθετικό πλαίσιο
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, κάθε ανελκυστήρας οφείλει πριν τεθεί σε λειτουργία να έχει:
Η επανεπιθεώρηση είναι υποχρεωτική ανά:
Σήμερα στη χώρα δραστηριοποιούνται 17 ιδιωτικοί διαπιστευμένοι φορείς, υπό την εποπτεία του Ε.ΣΥ.Δ., που πραγματοποιούν τους απαραίτητους ελέγχους.
Ευθύνες συντηρητών και κρατικής εποπτείας
Από την πλευρά της HellasCert, διατυπώνεται έντονος προβληματισμός για την παγιωμένη πρακτική όπου πολλοί ανελκυστήρες συντηρούνται κανονικά χωρίς να διαθέτουν πιστοποιητικό ή να έχουν καταχωριστεί, παρά το γεγονός ότι αυτό αντίκειται στη νομοθεσία.
Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις οι ίδιοι οι συντηρητές προχωρούν σε αιτήματα πιστοποίησης προς τους φορείς, αναλαμβάνοντας ρόλο που κανονικά ανήκει στον ιδιοκτήτη ή διαχειριστή του κτηρίου.
Παράλληλα, η απουσία ουσιαστικής κρατικής εποπτείας έχει ως αποτέλεσμα να μην επιβάλλονται πρόστιμα ή άλλες κυρώσεις, ενώ προβλέπονται εδώ και χρόνια από τη σχετική νομοθεσία.
Τεχνικά και οικονομικά εμπόδια
Η HellasCert επισημαίνει ότι ο έλεγχος και η πιστοποίηση των παλαιών ανελκυστήρων συχνά συνοδεύεται από τεχνικές δυσκολίες και οικονομικές επιβαρύνσεις, γεγονός που αποθαρρύνει πολλούς ιδιοκτήτες από το να προχωρήσουν στις απαιτούμενες ενέργειες. Τα ευρήματα των ελέγχων αποκαλύπτουν συχνά σοβαρές αποκλίσεις από τα πρότυπα ασφαλείας.
Αδύνατη η ολοκλήρωση έως το 2025
Η Ένωση κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, τονίζοντας ότι είναι πρακτικά αδύνατο να ολοκληρωθεί η διαδικασία καταχώρισης όλων των ανελκυστήρων έως τις 30 Ιουνίου 2025, ακόμα και αν υπήρχε άμεση κινητοποίηση.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.