Μετά την απόφαση για την μετακίνηση του ΤΕΣΑΦ (Τάγμα Ειδικής Συνθέσης Αφγανιστάν) από την περιοχή της Καμπούλ στην περιοχή της Χεράτ, το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ), με επείγον σήμα του προς τους Έλληνες Ακολούθους Άμυνας (ΑΚΑΜ) σε διάφορες χώρες ανά τον κόσμο γνωστοποίησε …

Μετά την απόφαση για την μετακίνηση του ΤΕΣΑΦ (Τάγμα Ειδικής Συνθέσης Αφγανιστάν) από την περιοχή της Καμπούλ στην περιοχή της Χεράτ, το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ), με επείγον σήμα του προς τους Έλληνες Ακολούθους Άμυνας (ΑΚΑΜ) σε διάφορες χώρες ανά τον κόσμο γνωστοποίησε την απαίτησή του για την προμήθεια 10 μεταχειρισμένων τεθωρακισμένων οχημάτων 6Χ6 ή 8Χ8 από τα αποθέματα των στρατών συμμαχικών χωρών.

Τα οχήματα αυτά πρόκειται να καλύψουν τις απαιτήσεις μεταφορών του ΤΕΣΑΦ στις οποίες έχει διαπιστωθεί και ένα σημαντικό επιχειρησιακό κενό, ειδικά στον τομέα της ασφάλειας. Υπενθυμίζεται πως το ελληνικό τμήμα στο Αφγανιστάν διαθέτει μόνο ελαφρά τεθωρακισμένα οχήματα αναγνώρισης VBL και ελαφρά οχήματα γενικής χρήσης Mercedes-Benz MB-240GD, τα οποία δεν παρέχουν καμία προστασία στους επιβαίνοντες.

Για την προμήθεια των συγκεκριμένων οχημάτων διατίθενται πιστώσεις ύψους 300.000 ευρώ, ποσό το οποίο χαρακτηρίζεται ως πολύ χαμηλό για τέτοιου είδους οχήματα, τα οποία λόγω των υψηλών τους επιδόσεων, ειδικά στον τομέα της προστασίας του προσωπικού, και της μεγάλης τους κινητικότητας έχουν σηματικά υψηλότερο κόστος. Επιπροσθέτως, τα οχήματα αυτά βρίσκονται σε έλλειψη αφού πολλές χώρες τα χρησιμοποιούν με τις δυνάμεις τους στην περιοχή του Αφγανιστάν.

Πάντως, σε κάθε περίπτωση, το όχημα το οποίο θα εξευρεθεί θα πρέπει να υποστηρίζεται λογιστικά και τεχνικά στο Αφγανιστάν, καθότι η δημιουργία, εκ του μηδενός, της αντίστοιχης δυνατότητας θα είναι μία επιλογή υψηλού κόστους αφού πρόκειται για τόσο μικρό αριθμό οχημάτων. Έτσι, εκτιμάται, πως η επιλογή ενός οχήματος θα πρέπει να περιοριστεί στους τύπους οι οποίοι επιχειρούν αυτή την στιγμή στο Αφγανιστάν έτσι ώστε η ελληνική πλευρά στα πλαίσια μίας σύμφωνίας να υποστηρίζει τα οχήματά της από την χώρα η οποία τα διαθέτει ήδη στην περιοχή.

Για παράδειγμα η Γαλλία διαθέτει στην περιοχή τα VBL, με ειδική πρόσθετη θωράκιση, οχήματα μεταφοράς προσωπικού VAB (4X4), καθώς και οχήματα PVP (από την Στρατοχωροφυλακή η οποία έχει αναπτύξει τις απαραίτητες υποδομές). Η φsΑυστραλία και η Ολλανδία διαθέτουν το Bushmaster ενώ η Γερμανία χρησιμοποιεί το Fuchs (4X4) και το Dingo 2 (4X4). Ας σημειωθεί πως η Γαλλία απάντησε ήδη πως δεν διαθέτει οχήματα 6Χ6 ή 8Χ8 τα οποία θα μπορούσαν να δοθούν στην χώρα μας.

Είναι σαφές λοιπόν πως η ελληνική απαίτηση εμπεριέχει κάποιες αντιφάσεις:

1. Τεθωρακισμένα οχήματα 6X6 και 8Χ8, έστω και 10 από αυτά, απλά δεν μπορούν να βρεθούν, και να είναι κατάλληλα για το απαιτητικό περιβάλλον του Αφγανιστάν, με … 300.000 ευρώ!

2. Τα μόνα οχήματα τα οποία θα μπορούσαν, ίσως, να βρεθούν σε λογικές τιμές είναι τα διάφορα οχήματα 4Χ4 με τα οποία επιχειρούν οι διάφορες συμμαχικές χώρες αλλά και αυτά είναι τόσο δυσεύρετα ώστε να είναι απίθανο κάποιο κράτος να προμηθεύσει με μεταχειρισμένα οχήματα την χώρα μας (το defencenet.gr κατά καιρούς παρουσιάζει το πρόβλημα αριθμών των συγκεκριμένων οχημάτων το οποίο αναγκάζει τις χώρες να αποκτούν όλο και περισσόρερα οχήματα με τις συγκεκριμένες προδιαγραφές).

3. Είναι σαφές πως για να μιλάμε με ορθολογισμό είτε θα πρέπει το ΓΕΣ να προμηθευτεί καινούργια 4Χ4 οχήματα, όπως κάνουν όλες οι άλλες χώρες, είτε να συνδυάσει την απαίτησή του για οχήματα 6Χ6 ή 8Χ8 με το πρόγραμμα απόκτησης 84 νέων οχημάτων ΤΟΜΑ (8Χ8), για τον εξοπλισμό δύο ταγμάτων, αξίας 430 εκ. ευρώ, αγορά η οποία θα μπορούσε να επιτρέψει στο ΓΕΣ να απαιτήσει την άμεση παράδωση και εξασφάλιση υποστήριξης 10 οχημάτων από τα αποθέματα της χώρας από την οποία θα επιλέξει να προμηθευτεί το όχημα.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr