Δημοκρατία έχουμε, ότι θέλουμε λέμε, έτσι Αλέξη;

Citroën LN και LNA: Γιουσουφάκι 1976-1986 (βίντεο)

Δύο ονομασίες για ένα και το αυτό μοντέλο που πέρασε όλη την καριέρα του στη σκιά άλλων αυτοκινήτων

Citroën LN και LNA: Γιουσουφάκι 1976-1986 (βίντεο)

Σε πείσμα φίλων του αυτοκινήτου γενικότερα, τότε και τώρα, το μικρό Citroën LN/LNA ήταν πολύ πιο ενδιαφέρον απ’ όσο δείχνει με την πρώτη ματιά. 

Περισσότερο όμως με τη φιλοσοφία του, καθώς αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο στρατηγική του Quai de Javel εκείνα τα πρώιμα χρόνια υπό την ομπρέλα του Sochaux.

Η Citroën ήταν πάντα μια φίρμα που επί της ουσίας απευθυνόταν σε ειδικό κοινό. Και μια εταιρεία που πρωτοστατούσε στην επικοινωνία με ευφάνταστους τρόπους, διότι έβλεπε πάντα πως τα κουκιά με ειδικό κοινό δεν βγαίνουν. Η επωδός της λοιπόν σε κάθε αναποδιά -κι ήταν πολλές αυτές- ήταν «η γκάμα!» Αυτό που αναζητούσε διακαώς ήταν μια σύνθεση μοντέλων που να μπορεί να απευθυνθεί σε ένα ευρύ από κοινωνιολογικής -ταξικής, αν θέλετε- άποψης κοινό.

Το πραγματικό πρόβλημα όμως στις αρχές του ’70 ήταν πως τα μικρά Citroën ήταν ήδη γέρικα. Παρότι πουλούσαν ακόμη αρκετά καλά στη γαλλική επαρχία, στις πόλεις ο ανταγωνισμός ήταν πολύ πιο σκληρός. Με αυτοκίνητα πιο μοντέρνα, πιο δυνατά και πιο ελκυστικά. Γνωστά ονόματα σε εθνικό επίπεδο, όπως το Renault 5 και το Peugeot 104 κι από την άλλη πλευρά οι Ιταλοί, με τα FIAT 127 και Autobianchi A112.

Μεταξύ ’68 και ’73, η Michelin, ιδιοκτήτρια της Citroën που αντιμετώπιζε δυσκολίες, επιχείρησε συγχώνευση με τη FIAT προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα και να συνάψει τεχνικές και εμπορικές συμφωνίες. Ωστόσο, η γαλλική κυβέρνηση άσκησε βέτο στην πώληση της εταιρείας στη FIAT και ενθάρρυνε την οικογένεια Peugeot να απορροφήσει τη Citroën τον Δεκέμβριο του 1974.

Κατά τη διάρκεια της περιόδου προσέγγισης με τη FIAT, η Citroën επιχείρησε να προσαρμόσει το νεοσύστατο FIAT 127 στα μέτρα της με το πρότζεκτ «RA». Ελλείψει συμφωνίας για το κόστος, η ιδέα απέτυχε. Ταυτόχρονα, το 1972, οι μηχανικοί της Citroën ξεκίνησαν το πρότζεκτ «Y»: Μια μικρή 5θυρη μπερλίνα βασισμένη στην πλατφόρμα του FIAT 128. Για μοτέρ είχαν επιλέξει είτε μια εκδοχή του αερόψυκτου δικύλινδρου του 2CV ή τον 4κύλινδρο κινητήρα της GS -και ανάρτηση με ράβδους στρέψης.

Ύστερα από την εξαγορά της Citroën από την Peugeot, ο όμιλος αποφάσισε να εγκαταλείψει και το πρότζεκτ «Y», παρά την ολοκλήρωσή του που είχε προγραμματιστεί για το 1976: Θεωρήθηκε ανεπαρκές τεχνολογικά, έχοντας ήδη κοστίσει ακριβά στον Citroën.  Για την Ιστορία να αναφέρουμε ότι το πρότζεκτ «ανακυκλώθηκε» στη Ρουμανία με την επωνυμία Oltcit κι επέστρεψε το ’81 σε κάποιες ευρωπαϊκές αγορές ως Axel. Με μια περιπετειώδη διαδικασία που θα την πούμε σε άλλο αφιέρωμα.

Για να βάλουμε όμως τα πράγματα σε μία τάξη, να επισημάνουμε ότι μέχρι να γίνει επίσημη η συγχώνευση το ’76 και να προκύψει η εταιρεία χαρτοφυλακίου PSA, η Peugeot κλήθηκε να νοικοκυρέψει τη Citroën, όπου ο προγραμματισμός, το μάνατζμεντ και τα θνησιγενή πρότζεκτ αποτελούσαν σπαζοκεφαλιά. Έτσι, το Sochaux χρειάστηκε να βάλει τέλος στην παραγωγή του προβληματικού Comotor και του κινητήρα με περιστροφικό έμβολο… Να σταματήσει την παραγωγή της αναξιόπιστης SM… Να αποχωρήσει από τη Maserati… Να κλείσει οριστικά το δυσλειτουργικό εργοστάσιο της Javel… Να σταματήσει της παραγωγή της «αρχαίας» DS για να ανοίξει ο δρόμος για τη CX… Να εξελίξει τη GS σε GSA… Και κυρίως να καταρτίσει ένα νέο σχέδιο προϊόντων.

Ωστόσο, η ανάγκη για ένα μικρό καινούργιο μοντέλο και μάλιστα άμεσα παρέμενε. Έτσι, η Peugeot έβαλε εμπρός ένα σχέδιο μέγιστης αξιοποίησης της υφιστάμενης παραγωγής, επιβάλλοντας το πρότζεκτ «RB». Μια πηγή γρήγορου κέρδους με την αντιγραφή του Peugeot 104 Z (της 3θυρης έκδοσης που εμφανίστηκε το 1973), χωρίς σημαντικές τροποποιήσεις και με τα σήματα της Citroën: Έτσι γεννήθηκε το μικρό LN, κλώνος του 104 σχεδόν από κάθε άποψη, εκτός από το μοτέρ που ήταν του Ami 8.
Δες το βίντεο και διάβασε όλο το κείμενο για όλες τις λεπτομέρειες στο drive.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.