
(Ανανέωση από αρχική δημοσίευση: 08:28): Στο πλαίσιο εφαρμογής του νέου δρακόντειου ΚΟΚ που ψήφισε πριν λίγους μήνες η κυβέρνηση ετοιμάζεται τώρα η εγκατάσταση των ραντάρ μέσης ωριαίας ταχύτητας, γνωστών διεθνώς ως section control ή average speed cameras!
Σε αντίθεση με τα κλασικά ραντάρ στιγμιαίας μέτρησης, τα οποία μπορούν να παρακαμφθούν αν ο οδηγός μειώσει ταχύτητα λίγο πριν από το σημείο ελέγχου, τα ραντάρ μέσης ταχύτητας υπολογίζουν τον χρόνο διαδρομής και προκύπτει η μέση ταχύτητα.
Αν αυτή υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο, καταγράφεται η παράβαση!
Η διαφορά είναι ουσιαστική: Ο οδηγός υποχρεώνεται να κινείται «βραδέως» σε ολόκληρη τη διαδρομή και όχι μόνο σε μεμονωμένα σημεία.
Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι είναι ένα λογικό μέτρο αλλά στην Ελλάδα όπως θα εφαρμοστεί δεν είναι.
Για να υπάρξει σωστή υλοποίηση θα πρέπει να τεθούν και ρεαλιστικά όρια ταχύτητας.
Δεν μπορεί σε νέους και καλοφτιαγμένους αυτοκινητόδρομους το όριο να είναι το πολύ 120 χλμ./ώρα ενώ θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 150 (και παραπάνω).
Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι κατασκευάζονται για δύο λόγους: Για την εξασφάλιση ασφαλούς μεταφοράς από μία περιοχή σε μία άλλη και για να πραγματοποιηθεί αυτή σε μικρότερο χρονικό διάστημα.
Αυτό σημαίνει επιπλέον «γκάζι». Συνεπώς, ας αλλάξουν πρώτα τα όρια ταχύτητας και μετά ας σκεφτούν πως θα αναγκάσουν τους πολίτες να τα εφαρμόσουν.
Γιατί εύκολα έτσι η μισή Ελλάδα θα κάνει δύο παραβάσεις χωρίς καν να το αντιληφθεί και με βάση το νέο ΚΟΚ θα της αφαιρεθεί ισοβίως το… δίπλωμα!
Για να πείσουν για την αναγκαιότητα των νέων συσκευών θέτουν ως παράδειγμα χώρες όπως η Ολλανδία όπου τα λεγόμενα trajectcontrole λειτουργούν εδώ και χρόνια σε κεντρικούς αυτοκινητόδρομους αλλά και σε δευτερεύοντες άξονες με αυξημένο δείκτη ατυχημάτων.
Οι έρευνες δείχνουν ότι μετά την εγκατάστασή τους οι παραβάσεις μειώθηκαν δραστικά, σε ορισμένες περιπτώσεις κάτω από το 1 %, ενώ τα θανατηφόρα ατυχήματα περιορίστηκαν έως και κατά 60 %.
Ανάλογη εμπειρία υπάρχει και στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου τα average speed cameras χρησιμοποιούνται τόσο σε αυτοκινητόδρομους όσο και σε ζώνες έργων, συμβάλλοντας στη μείωση των ατυχημάτων σε ποσοστά που αγγίζουν το 30 %.
Στην Ιταλία, το σύστημα Tutor εφαρμόζεται από το 2005 στην Α1 Autostrada del Sole, με αποτελέσματα που οδήγησαν σε θεαματική μείωση των τροχαίων.
Στην Αυστρία, η χρήση τους σε τούνελ θεωρείται καθοριστική για την ασφάλεια, καθώς περιορίζει τα φαινόμενα υπερβολικής ταχύτητας σε χώρους υψηλού κινδύνου.
Δεκτά και θεμιτά όλα αυτά αλλά αφού πρώτα αποκτήσει η χώρα ρεαλιστικά όρια ταχύτητας και όχι μόνο στους αυτοκινητόδρομους.
Στην Ελλάδα, οι συζητήσεις για την εισαγωγή των ραντάρ μέσης ταχύτητας βρίσκονται ακόμη σε αρχικό στάδιο.
Το κράτος έχει ήδη ανακοινώσει την τοποθέτηση εκατοντάδων καμερών τα επόμενα χρόνια για την καταγραφή παραβάσεων όπως το κόκκινο φανάρι και η υπέρβαση ταχύτητας, ενώ η νέα αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει αυστηρότερα πρόστιμα και ζώνες χαμηλών ορίων, όπως τα 30 χλμ/ώρα σε περιοχές κατοικίας.
Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχει επιβεβαιωθεί η λειτουργία συστημάτων μέσης ταχύτητας σε ευρεία κλίμακα.
Ένα σενάριο που θα μπορούσε να αποτελέσει πιλοτική εφαρμογή είναι η εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων σε τμήματα της Αθηνών – Κορίνθου, όπως ανάμεσα στην Ελευσίνα και τα Μέγαρα, σε μήκος περίπου 18 χιλιομέτρων, όπου συχνά παρατηρούνται αυτοκίνητα να κινούνται με 150 ή και 170 χλμ/ώρα αντί για το επιτρεπόμενο όριο των 120.
Αντίστοιχα, και στον άξονα Μαλακάσα – Σχηματάρι στην Αθηνών – Λαμίας, όπου τα μεγάλα ευθύγραμμα τμήματα ενθαρρύνουν την ανάπτυξη ταχύτητας (σφού υποτίθεται ότι ο αυτοκινητόδρομος είναι ασφαλής).
Το ίδιο θα ίσχυε και σε επιλεγμένα κομμάτια της Εγνατίας Οδού, όπου το μήκος και η μορφολογία των δρόμων δημιουργούν συνθήκες αυξημένου κινδύνου.
Οι προκλήσεις για κάτι τέτοιο αφορούν το κόστος εγκατάστασης, τη διασύνδεση με ψηφιακές υποδομές, την προστασία των προσωπικών δεδομένων και, βέβαια, την κοινωνική αποδοχή.
Πάντως για να γίνει ο νέος ΚΟΚ πιο δίκαιος θα πρέπει να προβλέπει πρόστιμα και για αυτούς που πηγαίνουν σαν «χελώνες» στις αριστερές λωρίδες κυκλοφορίας και εμποδίζουν άλλους που θέλουν να πάνε στις δουλειές τους.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.