ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Κύπρος, Ίμια, Oruc Reis, Κάσος. Εθνική συνήθεια έγινε η υποχώρηση...

Τεστ αίματος υπόσχεται να εντοπίζει τους επικίνδυνους λόγω αϋπνίας οδηγούς

«Διαγιγνώσκει» αϋπνία άνω των 24 ωρών με απόλυτη σχεδόν ακρίβεια

Τεστ αίματος υπόσχεται να εντοπίζει τους επικίνδυνους λόγω αϋπνίας οδηγούς

Αιματολογικό τεστ που ανέπτυξαν ειδικοί από τα Πανεπιστήμια Monash στην Αυστραλία και του Μπέρμιγχαμ στο Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να εντοπίσει τους επικίνδυνους ξενύχτηδες οδηγούς.

Σύμφωνα με τη δημοσίευσή τους στο Science Advances, το τεστ, που «διαγιγνώσκει» αϋπνία άνω των 24 ωρών με απόλυτη σχεδόν ακρίβεια, μπορεί να γίνει χρήσιμο εργαλείο για ιατροδικαστικές υπηρεσίες και τροχαία, καθώς οι δρόμοι και τα εργασιακά περιβάλλοντα αυξημένου κινδύνου γίνονται συχνότερα «μάρτυρες» σοβαρών έως θανατηφόρων ατυχημάτων.

Βάση του τεστ αποτελεί ένας βιοδείκτης που συνέθεσαν οι ερευνητές συνδυάζοντας διάφορους αιματολογικούς δείκτες από εθελοντές χωρίς στέρηση ύπνου.

Ο συνδυασμός αυτών των δεικτών μπορούσε να προβλέψει με ακρίβεια πότε οι εθελοντές της μελέτης είχαν να κοιμηθούν πάνω από 24 ώρες υπό ελεγχόμενες συνθήκες εργαστηρίου.

Η ακρίβεια του τεστ άγγιξε το 99,2% όταν τα αποτελέσματα συγκρίθηκα με δείγμα που είχαν δώσει οι εθελοντές μετά από πλήρη ξεκούραση.

Χωρίς τη σύγκριση, όπως δηλαδή συμβαίνει με τις συνήθεις διαγνωστικές αιματολογικές εξετάσεις, το ποσοστό αυτό μειώθηκε στο 89,1%, ένα επίπεδο αρκετά υψηλό ωστόσο.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, το τεστ θα μπορούσε μελλοντικά να συμβάλει στον γρήγορο και εύκολο εντοπισμό των άυπνων οδηγών, αιτία για ένα σχεδόν στα πέντε (20%) τροχαία παγκοσμίως, να προβλέψει όμως και τις καταστροφικές συνέπειες που μπορεί να έχει η στέρηση ύπνου και σε άλλες περιστάσεις, όπως τα επικίνδυνα επαγγέλματα.

«Πρόκειται για μια πραγματικά συναρπαστική ανακάλυψη για τους ερευνητές του ύπνου, η οποία θα μπορούσε να αλλάξει δραματικά τον τρόπο διαχείρισης της υγείας και ασφάλειας σε σχέση με ανεπαρκή ύπνο.

Αν και απαιτείται περισσότερη δουλειά, ένα πολλά υποσχόμενο πρώτο βήμα» σχολίασε η επικεφαλής της μελέτης, Clare Anderson, καθηγήτρια στη Σχολή Ψυχολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Monash και στο Ινστιτούτο Εγκεφάλου και Ψυχικής Υγείας “Turner” κατά τη διεξαγωγή της μελέτης.

Σήμερα, είναι καθηγήτρια ύπνου και επιστήμης κιρκάδιου ρυθμού στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ στο Ηνωμένο Βασίλειο.

«Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι λιγότερες από πέντε ώρες ύπνου συνδέονται με μη ασφαλή οδήγηση· 24 ώρες αϋπνίας ωστόσο, όπως αυτή που εντοπίσαμε εδώ, θα μπορούσε να αντιστοιχεί στο υπερδιπλάσιο τουλάχιστον του νόμιμου ορίου αλκοόλ στην Αυστραλία, με βάση τις τα αποτελέσματα» πρόσθεσε.

Η Δρ Katy Jeppe από την Πλατφόρμα Πρωτεομικής και Μεταβολομικής του Monash, πρώην καθηγήτρια στη Σχολή Ψυχολογικών Σπουδών και πρώτη συγγραφέας της μελέτης, χαρακτήρισε δύσκολο να εκτιμηθεί ο αναγκαίος χρόνος για ανάπτυξη τεστ προς χρήση μετά από τροχαία.

«Σε δεύτερο χρόνο πρέπει να ελεγχθεί σε λιγότερο ελεγχόμενο περιβάλλον και ίσως πιο ρεαλιστικές συνθήκες, ιδίως εάν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως αποδεικτικό στοιχείο για ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται οδηγοί που αποκοιμήθηκαν στο τιμόνι» σχολίασε η Δρ Jeppe και συμπλήρωσε ότι, στο μέλλον, θα μπορούσε να ελεγχθεί αν οι ειδικοί μεταβολίτες και κατ’ επέκταση ο βιοδείκτης μπορούν να εντοπιστούν και εκτός του αίματος, στο σάλιο ή στην αναπνοή.

Το λιγότερο 18 ώρες

Ο βιοδείκτης του τεστ μπορεί να ανιχνεύσει το λιγότερο 18 ώρες αϋπνίας. Για τον έλεγχο μικρότερων διαστημάτων χωρίς ύπνο θα πρέπει να γίνει περαιτέρω έρευνα, σχολίασε η ερευνητική ομάδα.

«Θα χρειαζόταν πολλή παραπάνω εργασία εάν οι νόμοι άλλαζαν και προέβλεπαν την εισαγωγή ενός τεστ αϋπνίας στους δρόμους ή στους χώρους εργασίας.

Αυτό θα περιλάμβανε περαιτέρω επικύρωση των βιοδεικτών, καθώς και τον καθορισμό ασφαλών επιπέδων ύπνου για την πρόληψη και την αποκατάσταση της κόπωσης, για να μην αναφέρουμε την εκτεταμένη νομική διαδικασία» ανέφερε η Δρ Jeppe.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Όπως το αλκοτέστ, ένα τεστ ανίχνευσης της στέρησης ύπνους θα μπορούσε να φέρει τη μεγάλη αλλαγή στην αποτροπή δυστυχημάτων και σοβαρών ατυχημάτων στην άσφαλτο, κατέληξαν οι ερευνητές.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.