Σημειώστε μια ημερομηνία: Μάρτιος 2027...

Σε ανοδική τροχιά ανάπτυξης τα μίνι-σούπερ μάρκετ: Ο καταναλωτής επιστρέφει στις γειτονιές

Ενα σημαντικό μέρος της «πίτας» στο οργανωμένο λιανεμπόριο της Ελλάδας κατακτούν τα τελευταία χρόνια τα μικρά καταστήματα γειτονιάς. Ο κλάδος των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε μια περίοδο δυναμικών αλλαγών, επικεντρώνοντας στη δυναμική του σε καταστήματα μικρότερου μεγέθους. Η τάση που θέλει οι καταναλωτές να στρέφονται πλέον σε μικρά σημεία λιανικής πώλησης είναι αξιοσημείωτη. Με διαδοχικές επενδύσεις οι μεγάλες αλυσίδες, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα My market, η Μασούτης, αλλά και νέοι παίκτες όπως η Core Innovations, που αναπτύσσονται κυρίως στα μικρά σημεία λιανικής πώλησης έχουν κάνει βήματα επέκτασης δημιουργώντας δίκτυα με την αξιοποίηση της μεθόδου ανάπτυξης του franchise. Αν στο παρελθόν οι επιχειρήσεις έδιναν προτεραιότητα στα μεγάλα υπερκαταστήματα, σήμερα αναζητούν περισσότερο να αναπτύξουν πιο φιλόξενα, ευέλικτα μαγαζιά σε γειτονιές και τουριστικές περιοχές. Τα στοιχεία της NielsenIQ δείχνουν ότι το εννεάμηνο του 2025 οι «superettes», δηλαδή τα καταστήματα κάτω των 400 τ.μ., αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 9,4%, ενώ τα μικρά σουπερμάρκετ άνω των 400 τ.μ. και έως 2.499 τ.μ., είχαν ανάπτυξη 9,3%. Μάλιστα η τάση που θέλει οι καταναλωτές να στρέφονται πλέον σε μικρά καταστήματα είναι διεθνής και θέλει τα μικρά μαγαζιά τύπου λιανεμπορίου με πιο διευρυμένο ωράριο να αναπτύσσονται με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6,29% έως και το 2027. Οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν αντιληφθεί την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς και επενδύουν σε αυτό. Οι κινήσεις παλαιών και νέων παικτών στη λεγόμενη «μικρή λιανική» δεν είναι τυχαίες, αφού η συγκεκριμένη αγορά συγκεντρώνει πωλήσεις πάνω από 5 δισ. ευρώ, δηλαδή το 1/3 του τζίρου στον κλάδο των σουπερμάρκετ φθάνει σχεδόν τα 15 δισ. ευρώ αριθμώντας 3.800 σημεία πώλησης.

«Βράζει» η Κ.Ο. της ΝΔ για το αυτογκόλ με τα ΕΛΤΑ

Πλήρη γνώση είχε το Μέγαρο Μαξιμου αναφορικά με το κλείσιμο 204 υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ σε ολόκληρτη τη χώρα και ιδιαίτερα στην επαρχία με την προοπτική τη μεταβίβαση του έργου τους στις ιδιωτικές εταιρείες courier. Στο κλείσιμο εκτός διά του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη συναίνεσε και ο ΥΠΟΙΚ Κυριάκος Πιερακάκης, κάνοντας λόγο για «αναγκαίο κακό». Και κάπως έτσι έκλεισε το deal ή νόμιζαν στο Μαξίμου ότι έκλεισε λογαριάζοντας χωρίς τον ξενοδόχο, όπου ξενοδόχος είναι η εκλογική βάση του κόμματος, η επαρχία και φυσικά η Κοινοβουλευτική ομάδα της ΝΔ. Το καμπανάκι χτύπησε και ήταν ηχηρό. Η εκλογική βάση της ΝΔ βράζει κυριολεκτικά λόγω του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ και των αγροτικών επιδοτήσεων και της ευλογιάς των προβάτων και τους ακατανόητους χειρισμούς του αρμόδιου υπουργού Κώστα Τσιάρα, γνωστού και ως «παραιτούμε δεν παραιτούμε…». Ας μη ξεχνά κανείς ότι τα ΕΛΤΑ στην επαρχία χρησιμοποιούν οι ηλικιωμένοι πολίτες, όπου παραδοσιακά η ΝΔ προηγείται με μεγάλη διαφορά. Την ίδια ώρα εσπευσμένα επιστρατεύεται ο γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ, Μάξιμος Χαρακόπουλος να κάνει δηλώσεις περί υποτιθέμενου «πλάνου Πλάνο εξυγίανσης των ΕΛΤΑ με έγνοια για ηλικιωμένους συνταξιούχους», αλλά η ζημιά έχει γίνει και το αμείλικτο ερώτημα είναι: Τι θα κάνει η κυβέρνηση που τα έκανε κυριολεκτικά θάλασσα  όταν περάσει η τρίμηνη παράταση που έχει δώσει για το κλείσιμο των καταστημάτων στην επαρχία.

Λογοκρισία στους υπαλλήλους του υπουργείου Πολιτισμού στα social media: «Σας παρακολουθούμε συστηματικά»

Σε μια εποχή που η ελευθερία της έκφρασης τίθεται υπό αμφισβήτηση συνεχώς και απο την ίδια την ΕΕ η οποία περιορισμούς στα social media το υπουργείο Πολιτισμού φαίνεται να προχωρά ένα βήμα παραπέρα, «θεσμοθετώντας» ουσιαστικά την παρακολούθηση των προσωπικών λογαριασμών των εργαζομένων του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μια εγκύκλιος με τον μανδύα της «κυβερνοασφάλειας» καθώς όλες οι απαγοερεύσεις έχουν ως βασική δικαιολογία την «ασφάλεια» έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων, με διατυπώσεις που θυμίζουν περισσότερο λογοκρισία παρά υπηρεσιακό καθήκον. Οδηγία που διανεμήθηκε πρόσφατα, με την υπογραφή του γενικού γραμματέα του ΥΠΠΟ, και αφορά την «κυβερνοασφάλεια» περιλαμβάνει σαφείς συστάσεις προς τους υπαλλήλους σχετικά με τη συμπεριφορά τους στα προσωπικά τους προφίλ στα κοινωνικά δίκτυα. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «το Υπουργείο Πολιτισμού παρέχει κατευθύνσεις στους υπαλλήλους αναφορικά με την αποδεκτή συμπεριφορά τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», ενώ σε άλλο σημείο επισημαίνεται ότι «η διαδικτυακή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρακολουθείται συστηματικά, ώστε να εντοπίζεται και να αντιμετωπίζεται εγκαίρως δημοσιευμένο υλικό που θα μπορούσε να έχει αρνητικό αντίκτυπο στο Υπουργείο Πολιτισμού». Η εγκύκλιος ζητά επίσης από τους υπαλλήλους να «διασφαλίζουν ότι οι ιδιωτικές τους δραστηριότητες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν αντιτίθενται στις δεσμεύσεις τους έναντι του Υπουργείου», υπονοώντας ότι ακόμη και στον προσωπικό τους λογαριασμό, «εκπροσωπούν δημοσίως τον οργανισμό».