Σημειώστε μια ημερομηνία: Μάρτιος 2027...

Συσκέψεις για το βιομηχανικό ρεύμα μετά την δήλωση του προέδρου του ΣΕΒ ότι δύο εργοστάσια πάνε για κλείσιμο

Μια ακόμη σύσκεψη έγινε χθες στην Αντιπροεδρία της κυβέρνησης υπό τον Χατζηδάκη ως follow up της σύσκεψης που έγινε στο Μαξίμου με τον ΣΕΒ για το θέμα των ενεργοβόρων επιχειρήσεων και για το κόστος ρεύματος στη βιομηχανία. Από κυβέρνηση παρόντες ήταν Πιερρακάκης, Παπασταύρου, Θεοδωρικάκος, Τσάφος και Πετραλιάς, από τον ΣΕΒ ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος και η πρόεδρος του ΣΒΕ Λουκία Σαράντη. Βέβαια θα πει κάποιος πως σκέφτηκαν στην κυβέρνηση να κάνουμε τώρα μία σύσκεψη για ένα ζήτημα το οποίο έχει ξεκινήσει από το 2022 με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. Γιατί πολύ απλά έχει φτάσει «ο κόμπος στο χτένι». Ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, πριν μερικές μέρες και κατά τη διάρκεια δηλώσεών του στη Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Βιομηχανιών Στερεάς Ελλάδας αναφέρθηκε στην ζημιά που έχει υποστεί η ελληνική οικονομία λόγω του υψηλού ενεργειακού κόστους το οποίο φυσικά οφείλεται στον πόλεμο στην Ουκρανία. Το ενεργειακό κόστος αυξήθηκε κατακόρυφα καθώς η ΕΕ έχει αντικαταστήσει το φθηνό ρωσικό αέριο με άλλες κατά πολύ ακριβότερες εναλλακτικές ενεργειακές πηγές. Μίλησε ακόμα και για τον κίνδυνο «επικείμενου λουκέτου» σε εργοστάσια της βαριάς βιομηχανίας στην Ελλάδα εξαιτίας της ακριβής ενέργειας. «Οι σημερινές ανάγκες της ελληνικής βιομηχανίας είναι τεράστιες. Έχουμε επιχειρήσεις που το κόστος ενέργειας είναι τεράστιο. Φτάνει το 60% του συνολικού κόστους. Για κάθε επιχείρηση και για τη βαριά βιομηχανία και για τις μικρότερες, το θέμα της ενέργειας είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή. Δυστυχώς έχουμε μεγάλη διαφορά από τους ανταγωνιστές μας, είτε ανταγωνιστές γείτονες όπως η Τουρκία, είτε ανταγωνιστές από την κεντρική Ευρώπη. Δεν σας κρύβω πως στο ΣΕΒ υπάρχουν ήδη δύο εταιρείες που αντιλαμβάνομαι ότι μελετούν το ενδεχόμενο να κλείσουν δύο μεγάλα εργοστάσια στην Ελλάδα εάν δεν δοθεί σύντομα κάποια λύση. Πρόκειται για εταιρείες της βαριάς βιομηχανίας. Θα πονέσει η ελληνική οικονομία εάν τις χάσουμε. Δεν είναι ανταγωνιστικές οι εταιρείες μας. Έχουν καταστεί μη ανταγωνιστικές οι μονάδες τους (σ.σ. εξαιτίας του ενεργειακού κόστους)». Μόνο που στην κυβέρνηση αργά κατάλαβαν ότι η επιλογή της σωστής πλευράς της ιστορίας έχει πολύ πόνο.

Η σκληρή πραγματικότητα για τον τουρισμό: Τα ακριβά ξενοδοχεία θα πλουτίσουν τα φθηνά θα εξαφανιστούν

Η μελέτη της Bank of America αποκαλύπτει ότι δεν εξαφανίζεται από τον πλανήτη μόνο η ελληνική μεσαία τάξη αλλά λίγο πολύ όλες οι δυτικές μεσαίες τάξεις. Σε παγκόσμιο επίπεδο τα πολυτελή ξενοδοχεία σπάνε ρεκόρ πληρότητας. Αντιθέτως, οι ξενοδοχειακές αλυσίδες χαμηλού κόστους παλεύουν να διατηρήσουν την λειτουργία τους. Η BofA μιλά για μια «ανάκαμψη σε σχήμα Κ», όπου οι οικονομικές τύχες χωρίζονται απότομα. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: Οι δαπάνες για διαμονή από καταναλωτές χαμηλού εισοδήματος έχουν μειωθεί κατά -2% από το 2023, την ίδια στιγμή που οι συνολικές καταναλωτικές δαπάνες αυξήθηκαν κατά +1%. Αυτό σημαίνει ότι ενώ κάποιοι ξοδεύουν περισσότερα, άλλοι περιορίζονται δραστικά. Οι «θρύλοι» των ξενοδοχείων χαμηλού κόστους – Choice Hotels, Wyndham, Spirit Realty – που κάποτε θεωρούνταν «ασφαλή λιμάνια» σε περιόδους ύφεσης, βρίσκονται τώρα στο περιθώριο. Αυτό που θεωρούνταν «φθηνός ύπνος» αποδεικνύεται πολύ ακριβό για τους επενδυτές. Από την άλλη πλευρά, τα πολυτελή brands ανθίζουν. Η Accor σημείωσε αύξηση πωλήσεων πολυτελών δωματίων κατά περίπου +18% στο πρώτο τρίμηνο, ενώ η Hilton σχεδιάζει να εξαπλασιάσει το απόθεμα των ακριβών (high-end) καταλυμάτων της. Οι εύποροι καταναλωτές δεν ταξιδεύουν απλώς – επενδύουν σε εμπειρίες, άνεση και υπηρεσίες premium. Τα πολυτελή boutique hotels και τα πεντάστερα resorts γεμίζουν, ενώ τα οικονομικά καταλύματα αντιμετωπίζουν αυξημένο ανταγωνισμό με συμπίεση κερδών. Η μεσαία τάξη συρρικνώνεται, η καταναλωτική συμπεριφορά πολώνεται. Να το πούμε με πιο απλά λόγια; Στο άμεσο μέλλον ακόμα και οι ολιγοήμερες διακοπές θα είναι ένα είδος πολυτελείας που θα αφορά πολύ λίγους ανθρώπους. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία χρόνια ακούμε βαρύγδουπες εκφράσεις «περί πόλεων των 15 λεπτών». Ακόμα και ο τουρισμός δίπλα από το σπίτι θα γίνεται, γιατί εκεί το πάνε...

Αφού έκοψαν στον Έλληνα την δυνατότητα να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο τώρα του λένε να πάρει ένα με leasing!

Είναι ένα αίτημα του υπουργείου Μεταφορών προς το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό και Κλιματικό Ταμείο. Η ιδέα είναι, να δοθεί η δυνατότητα σε νέους εργαζόμενους, επαγγελματίες χαμηλών εισοδημάτων, να αποκτήσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο για να πηγαίνουν στη δουλειά τους (αφορά εργαζόμενους), με πάρα πολύ χαμηλό μηνιαίο μίσθωμα της τάξης των 50-100 ευρώ. Περίπου 11.000 ηλεκτρικά οχήματα θα ενταχθούν στο πρόγραμμα με το οποίο το Κράτος, θα επιδοτεί το μεγαλύτερο μέρος του κόστους μηνιαίας μίσθωσης. Υπάρχει ένα αρχικό σχέδιο 450 εκατ.€ (150 εκατ.€ για ιδιώτες, 300 εκατ. € για επαγγελματίες) αλλά όλα αυτά υπό την αίρεση ότι το πρόγραμμα θα εγκριθεί από το Κοινωνικό και Κλιματικό Ταμείο. Πάνω σ’ αυτή την υπόθεση έχει ξεκινήσει μια μεγάλη συζήτηση στο Χρηματιστήριο με το ποιες εταιρείες θα επωφεληθούν με πρώτες υποψήφιες την Auto Hellas του Ευτ. Βασιλάκη και τη Μοτοδυναμική του Πάρη Κυριακόπουλου. Όπως και να έχει για να θέλουν να προχωρήσουν σε μία τέτοια ενέργεια έχουν κατανοήσει ότι η δυνατότητα στον μέσο Έλληνα να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο έχει προ πολλού χαθεί! Οι τιμές των αυτοκινήτων είναι απλησίαστες και σίγουρα δεν μπορεί κάποιος να αγοράσει με μισθό 1000 €. Επίσης σίγουρα τα 11.000 αυτοκίνητα που θα επιδοτηθούν δεν αρκούν.

Το δημογραφικό βόμβα για την Ελλάδα: Στο 40% ο δείκτης εξάρτησης ηλικιωμένων

Η δημογραφική βόμβα, που απειλεί όλο και περισσότερο την Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αποτυπώνεται στα τελευταία στοιχεία της Eurostat για τον δείκτη εξάρτησης των ηλικιωμένων στην ΕΕ, δηλαδή την αναλογία των ατόμων ηλικίας 65 ετών και άνω σε σχέση με τον πληθυσμό σε ηλικία εργασίας, δηλαδή άτομα ηλικίας 20 έως 64 ετών. Την 1η Ιανουαρίου 2024, ο δείκτης αυτός διαμορφωνόταν στο 40%, δηλαδή για κάθε άτομο ηλικίας 65 ετών και άνω υπήρχαν λιγότερα από τρία άτομα σε ηλικία εργασίας, τα οποία με τις ασφαλιστικές εισφορές τους θα συμβάλλουν στην πληρωμή των συντάξεων των πρώτων. Ο δείκτης εξάρτησης ηλικιωμένων στην Ελλάδα είναι υψηλότερος από την Ευρωπαϊκή Ενωση (37%), όπου έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία είκοσι χρόνια (ήταν στο 26,8% το 2004). Η Ευρυτανία με τον τρίτο υψηλότερο δείκτη στην ΕΕ Μία παράκτια βελγική περιοχή, η Arrondissement of Veurneμ είχε τον υψηλότερο δείκτη εξάρτησης ηλικιωμένων (72,8%), με δεύτερη την πορτογαλική Alto Tâmega e Barroso και τρίτη την Ευρυτανία (71,1%). Αυτές οι τρεις περιοχές ήταν οι μόνες στην ΕΕ με δείκτη μεγαλύτερο από 70%. Στην Ελλάδα - όπως και την Ιταλία, την Πορτογαλία, τη Φινλανδία, την Ισπανία και τη Βουλγαρία - υπάρχουν αρκετές περιοχές με δείκτη εξάρτησης ηλικιωμένων υψηλότερο από το 50%.  Στην Ελλάδα είναι η Φωκίδα (59,9%), η Θεσπρωτία (57,3%), οι Σέρρες (54,7%), η Καρδίτσα και τα Τρίκαλα (53,8%) και η Φθιώτιδα (50,4%). Από την άλλη πλευρά, οι γαλλικές απομακρυσμένες περιοχές Mayotte (6,1%) και Guyane (13,8%) και η πρωτεύουσα Byen København στη Δανία (17,8%) είχαν τους χαμηλότερους δείκτες εξάρτησης ηλικιωμένων.

Τα μεγάλα έργα παραχωρήσεων στο επίκεντρο της στρατηγικής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τις ροές εσόδων

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «ποντάρει» στα μεγάλα έργα παραχωρήσεων για τη μελλοντική της ανάπτυξη, με την Εγνατία Οδό, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, καθώς και σημαντικά έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων και απορριμμάτων να αποτελούν τα επόμενα βήματα, που θα ενισχύσουν σταδιακά την κερδοφορία και θα διασφαλίσουν μακροπρόθεσμες ροές εσόδων. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας που καταγράφηκε στο πρώτο εξάμηνο του 2025 θεωρείται διατηρήσιμη, ακριβώς επειδή στηρίζεται στον στρατηγικό τομέα των παραχωρήσεων. Σύμφωνα με την οικονομική έκθεση, τα καθαρά κέρδη για τους μετόχους ανήλθαν σε 68,1 εκατ. ευρώ έναντι 49,8 εκατ. το 2024, με αύξηση 22,5% στα κέρδη ανά μετοχή, τα οποία διαμορφώθηκαν σε 0,68 ευρώ. Τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε 1,96 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 43,6%, ενώ η λειτουργική κερδοφορία κατέγραψε εκρηκτική αύξηση 84,4%, φτάνοντας τα 317,5 εκατ. ευρώ. Καθοριστικό ρόλο είχε η Αττική Οδός, που συνεισέφερε 89 εκατ. ευρώ στο EBITDA, με την κυκλοφορία στους αυτοκινητοδρόμους του Ομίλου να παραμένει αυξητική. Η δυναμική κερδοφορία ενίσχυσε τις λειτουργικές ταμειακές ροές, οι οποίες σχεδόν τριπλασιάστηκαν στα 219,3 εκατ. ευρώ, έναντι 93,3 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Στο τέλος Ιουνίου τα ελεύθερα ταμειακά διαθέσιμα έφτασαν τα 1,46 δισ. ευρώ, ενώ μετά και την επιτυχημένη έκδοση 7ετούς εταιρικού ομολόγου, η συνολική ρευστότητα του Ομίλου ανέρχεται σε περίπου 2 δισ. ευρώ. Ο καθαρός δανεισμός περιορίστηκε σε 117 εκατ. ευρώ, από 153 εκατ. στο τέλος του 2024. Στον κατασκευαστικό τομέα, το υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο ανήλθε σε 6,3 δισ. στο τέλος του εξαμήνου, ενώ μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου είχαν υπογραφεί νέες συμβάσεις ύψους 700 εκατ. Περίπου το 75% του συνόλου αφορά ιδιωτικά έργα και ίδιες επενδύσεις του Ομίλου.