Τον νέο ΚΟΚ θα τον πληρώσει ακριβά η κυβέρνηση. Ήδη δύο δημοσκοπήσεις είχαν κακά μαντάτα...

«Μπάσιμο» κοσοβάρικων supermarket στην Ελλάδα;

Με μεγάλο ενδιαφέρον παρακολουθεί ο κλάδος των σούπερ μάρκετ τις κινήσεις της κοσοβάρικης αλυσίδας Viva Fresh, η οποία έχει ξεκινήσει «ντεμαράζ» εξαγορών στα Βαλκάνια, με πληροφορίες να τη θέλουν να εξετάζει και την αγορά της Ελλάδας. Η εταίρα του Xhevdet Rexhepi διαθέτει ήδη πάνω από 100 καταστήματα στο Κόσοβο, ενώ έχει και δεκάδες στη Βόρεια Μακεδονία. Η Viva Fresh πρόσφατα εξαγόρασε τη δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Αλβανίας, την Spar Albania, έναντι 36,4 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η εξαγορά αυτή χρηματοδοτήθηκε με ευρωπαϊκά κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης. Πολλοί παράγοντες της αγοράς θεωρούν πιθανό η Viva Fresh να εκμεταλλευτεί τη μεγάλη ρευστότητα που παρατηρείται αυτή την περίοδο στην αγορά των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, προκειμένου να κάνει «μπάσιμο».

Ελλάδα, τέλος: 700.000 λιγότεροι 30αρηδες σε σχέση με το 2008

Το δημογραφικό «τέλος» της Ελλάδας ανακοίνωσε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), καθώς σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε, από το 2008 μέχρι σήμερα η ομάδα των 30άρηδων έχει μειωθεί κατά περίπου 700.000 άτομα, ενώ την ίδια περίοδο οι πολίτες άνω των 65 ετών αυξήθηκαν κατά 405.000. Συνολικά, τη περίοδο 2008-2025 η Ελλάδα απώλεσε πάνω από 720.000 κατοίκους (8,5% του πληθυσμού), με τις μεγαλύτερες απώλειες να καταγράφονται στις ηλικίες 30-44 ετών (μείωση 683.000 ατόμων) και 25-29 ετών (πτώση σχεδόν 30%). Δηλαδή στις πιο παραγωγικές ηλικίες. Η αναλογία μισθωτών προς συνταξιούχους έχει ήδη υποχωρήσει στο 1,7 προς 1, πολύ χαμηλότερα από το απαιτούμενο 4 προς 1 για βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα. Δηλαδή, για κάθε 100 άτομα σε ηλικία εργασίας (συνήθως 15–64 ετών), υπάρχουν 46 άτομα ηλικίας από 65 και πάνω, που θεωρούνται οικονομικά εξαρτώμενα. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;  Ότι τα «κουκιά» πολύ απλά «δεν βγαίνουν», ούτε στην οικονομία, ούτε στην Άμυνα ούτε πουθενά. Στα χρόνια της κρίσης η χώρα γνώρισε μία πληθυσμιακή συρρίκνωση, λόγω μετανάστευσης και υπογεννητικότητας η οποία συναντάται μόνο σε περιπτώσεις πολέμου, χάνοντας ουσιαστικά όλη την παραγωγική της βάση. Ό,τι κι αν λένε οι οικονομικοί δείκτες, η αλήθεια είναι πως δεν μπορεί να υπάρξει καμία ανάπτυξη αν μια χώρα δεν διαθέτει πληθυσμό ικανό να τη «σηκώσει». Και αυτό ακριβώς έχει συμβεί στην περίπτωση της χώρας μας: οι οικονομικοί δείκτες ανεβαίνουν απλώς γιατί πλέον υπάρχουν λιγότεροι άνθρωποι να μοιράζονται τα ψίχουλα που έχουν απομείνει και βασίζονται κυρίως σε ευρωπαϊκά χρήματα. Παρ’ όλα αυτά, η χώρα οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στην εξαφάνιση. Δυστυχώς,  η παθητική —για να μην πούμε κάτι χειρότερο— στάση που τήρησε το πολιτικό, μιντιακό και επιχειρηματικό σύστημα κατά τη διάρκεια της κρίσης, φυσικά στηριζόμενο από μια μεγάλη ομάδα «βολεμένων» ή και αφελών πολιτών οδήγησε τη χώρα στο οριστικό της «τέλος», με την ταφόπλακα να μπαίνει με την πολιτική «κωλοτούμπα» του Τσίπρα το 2015. Πλέον, εκτός αν συμβεί κάποιο θαύμα, η κατάσταση έχει γίνει μη αναστρέψιμη και πως η χώρα θα συνεχίσει να έχει την τύχη των υπόλοιπων βαλκανικών χωρών, όπως της Αλβανίας και της Βουλγαρίας, με έναν διαρκώς συρρικνωμένο πληθυσμό και έναν μόνιμο στασιμοπληθωρισμό, τροφοδοτούμενο από ευρωπαϊκά χρήματα. Σημασία έχει όμως ότι μείναμε στο ευρώ…

Στο πλευρό των Ελλήνων εφοπλιστών ο Ν.Τραμπ για την «κλιματική απάτη»

Σε μία πολύ σημαντική παρέμβαση προχώρησε προ ημερών η κυβέρνηση Τραμπ, συντασσόμενη με τους Έλληνες εφοπλιστές σχετικά με το απίθανο σχέδιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) δήθεν για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, το οποίο προβλέπει ουσιαστικά φόρο άνθρακα στις ναυτιλιακές εταιρείες, αν δεν χρησιμοποιούν πιο ακριβά «πράσινα» καύσιμα! Αυτό, αντιλαμβανόμαστε, πως θα οδηγήσει σε μία περαιτέρω αύξηση των τιμών των προϊόντων διεθνώς, αφού η πλειοψηφία τους μεταφέρεται με πλοία. Όμως, σε πρόσφατη κοινή ανακοίνωση κορυφαίων υπουργών των ΗΠΑ και συγκεκριμένα από τον υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, τον υπουργό Εμπορίου Χάουαρντ Λάτνικ, τον υπουργό Ενέργειας Κρις Ράιτ και τον υπουργό Μεταφορών Σον Ντάφι, υπογραμμίστηκε ότι η κυβέρνηση Τραμπ, δεν πρόκειται να δεχθεί «παγκόσμιο φόρο άνθρακα στους Αμερικανούς από έναν αναξιόπιστο οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών». Μάλιστα στην ανακοίνωση αναφέρεται πως οι ΗΠΑ θα εξετάσουν ακόμα και κυρώσεις για  τις χώρες που θα εγκρίνουν το νέο πλαίσιο, το οποίο αναμενόταν να ψηφισθεί τον Οκτώβριο!  «Η κυβέρνηση Τραμπ απορρίπτει κατηγορηματικά αυτήν την πρόταση ενώπιον του ΙΜΟ και δεν θα ανεχθεί καμία ενέργεια που αυξάνει το κόστος για τους πολίτες μας, τους παρόχους ενέργειας, τις ναυτιλιακές εταιρείες και τους πελάτες τους ή τους τουρίστες», ανέφερε η ανακοίνωση. «Τα μέλη του ΙΜΟ θα πρέπει να γνωρίζουν ότι θα ζητήσουμε την υποστήριξή τους κατά αυτής της ενέργειας και δεν θα διστάσουμε να αντιδράσουμε ή να διερευνήσουμε λύσεις για τους πολίτες μας σε περίπτωση που αυτή η προσπάθεια αποτύχει», αναφερόταν ακόμη. Το επίμαχο «νομοσχέδιο» του ΙΜΟ έχει σχολιάσει και η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού. Σε πρόσφατες δηλώσεις της, έκανε λόγο για έναν «ανέφικτο συμβιβασμό που είναι απίθανο να βοηθήσει την προστασία του περιβάλλοντος». Σύμφωνα με πληροφορίες, η βαρύνουσα παρέμβαση της Ουάσινγκτον ήδη έχει προκαλέσει «τριγμούς» στον ΙΜΟ, με το νομοσχέδιο να είναι πλέον «στον αέρα».

Με δάνεια από τον SAFE η 4η φρεγάτα FDI – Μόνο η Ελλάδα τις αγόρασε σε όλο τον πλανήτη – 5 δισ. «στην θάλασσα»!

Με δάνειο από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό SAFE, όπως όλα δείχνουν, θα αγοραστεί η τέταρτη ελληνική φρεγάτα FDI. Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση αναζητά δημοσιονομικό χώρο για το γενναιόδωρο πακέτο παροχών που θα ανακοινώσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ, το οποίο ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί, γιατί πολύ απλά «χώρος» δεν υπάρχει, ειδικά τώρα που τελειώνει το Ταμείο Ανάκαμψης. Μάλιστα, όπως μαθαίνει η στήλη έπεσε στο τραπέζι ακόμα και το ενδεχόμενο ακύρωσης της αγοράς, κάτι που τελικά δεν προχώρησε, για διάφορους λόγους. Έτσι, αποφασίστηκε η Ελλάδα να ενταχθεί στον μηχανισμό δανειοδότησης αμυντικών δαπανών SAFE, λαμβάνοντας ένα δάνειο 1,2 δισ. ευρώ για να μπορέσει να αγοράσει τη 4η FDI. Με αυτόν τον τρόπο, και παροχές θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ και… φρεγάτες θα έχουμε. Aπλά να σημειώσουμε -και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε- ότι σε μια εποχή που όλος ο πλανήτης αγοράζει όπλα σα να είμαστε παραμονές Γ'ΠΠ (μπορεί και να είμαστε...) και ειδικά οι ναυτικές δυνάμεις εξοπλίζονται μαζικά, δεν έχει πουληθεί ΟΥΤΕ ΜΙΑ (1) φρεγάτα FDI παρά την προσπάθεια της Γαλλίας, εκτός Ελλάδος! Μόνο τα ελληνικά «τσακάλια» επί ΣΥΡΙΖΑ (Π.Καμμένος) και ΝΔ (Ν.Παναγιωτόπουλος) ανακάλυψαν αυτό το σκάφος συνοδείας ως το μέλλον του ελληνικού ΠΝ και το «βάπτισαν» μάλιστα και... "Belharra" τρομάρα τους. Το σκάφος ΔΕΝ μπορεί να επιχειρήσει για πολλούς και διάφορους λόγους στην, κρίσιμη για τον Ελληνισμό. θαλάσσια ζώνη μεταξύ Κρήτης και Κύπρου και αυτό το ξέρουν όλοι στο ΓΕΝ. Γι αυτό τον λόγο και η εσπευσμένη προμήθεια των δύο μεταχειρισμένων ιταλικών FREMM. Αλλά τόσο κρίμα που επενδύθηκαν σχεδόν 5 δισ. ευρώ σε ακατάλληλα πλοία...

Παγώνουν όλα τα δημόσια έργα λόγω… Κοβέσι: Κανείς δεν τολμάει να βάλει την υπογραφή του!

Σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας έχει προκαλέσει η «βεντέτα» που έχει ανοίξει η Ευρωπαία Εισαγγελέας, Λάουρα Κοβέσι, με την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Οι συνεχείς έρευνες της Κοβέσι για έργα στην Ελλάδα που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια έχουν δημιουργήσει ένα σοβαρό πρόβλημα. Επειδή σχεδόν όλα τα δημόσια έργα χρηματοδοτούνται, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, από ευρωπαϊκά χρήματα, όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι που υπογράφουν οποιαδήποτε πτυχή ενός δημοσίου έργου γνωρίζουν ότι μπορεί αύριο ή μεθαύριο να βρεθούν υπό έρευνα ή κατηγορούμενοι, καθώς γνωρίζουν επίσης πως οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι, δηλαδή οι υπουργοί, απολαμβάνουν ασυλία. Έτσι κανείς ανώτατος δημόσιος υπάλληλος δεν παίρνει την ευθύνη να υπογράψει οτιδήποτε(!) με αποτέλεσμα δεκάδες έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και όχι μόνο των οποίων η χρηματοδότηση λήγει σύντομα να έχουν «παγώσει». Η κυβέρνηση, έτσι, έχει φτάσει στο σημείο να παρακαλάει γενικούς γραμματείς και διευθυντές υπουργείων και δημοσίων υπηρεσιών να βάλουν την υπογραφή τους, διαβεβαιώνοντας ότι όλα γίνονται νόμιμα και δεν υπάρχει καμία «σκιά». Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το μπόνους δύο μισθών που αποφάσισε να δώσει η κυβέρνηση σε όσους «τρέχουν» τα δημόσια έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, κάτι που αναμένεται να έχει περιορισμένα αποτελέσματα, αφού κανείς υψηλόβαθμος υπάλληλος δεν είναι διατεθειμένος να ρισκάρει φυλάκιση ή απόλυση για… δύο μισθούς.

Επίσημο: Το μοντέλο «εκκενώσεων» έχει αποτύχει!

Διαβάζοντας τα δυσάρεστα νέα για τις φωτιές, αγαπητοί αναγνώστες, έπεσα πάνω σε δύο,  ή μάλλον τρεις, πολύ ενδιαφέρουσες ειδήσεις, οι οποίες δείχνουν ότι το μοντέλο των εκκενώσεων με το 112, στο οποίο έχει βασιστεί η κυβέρνηση, έχει αποτύχει. Η πρώτη είδηση είναι ότι η Ελλάδα έχει δώσει σχεδόν μισό δισεκατομμύριο ευρώ την περίοδο 2020–2024 για τη μίσθωση εναέριων μέσων, ποσό τετραπλάσιο από την πενταετία 2015–2019, όπου δαπανήθηκαν περίπου 113 εκατομμύρια ευρώ. Το αποτέλεσμα; Το Copernicus EFFIS (Σύστημα Πληροφοριών για τις Δασικές Πυρκαγιές της Ευρώπης) δείχνει ότι τα καμένα στρέμματα στο διάστημα αυτό έχουν ξεπεράσει τα 3.700.000, σημειώνοντας αύξηση 331,20% σε σύγκριση με την περίοδο 2015–2020, όπου ήταν 861.000. Τι άλλαξε σε αυτή την περίοδο και γιατί έχουμε τόσα περισσότερα καμένα στρέμματα;Πολλοί θα μιλήσουν για την «κλιματική αλλαγή», αλλά αυτό δεν ισχύει, διότι το κλίμα δεν γίνεται να άλλαξε τόσο δραματικά μέσα σε λίγους μήνες. Στην πραγματικότητα αυτό που άλλαξε ήταν η εφαρμογή του συστήματος «εκκενώσεων» 112, το οποίο δίνει εντολές εκκένωσης για τους οικισμούς που απειλεί η φωτιά και τις οποίες εκτελεί η αστυνομία. Έτσι, οι κάτοικοι, αντί να συνδράμουν τους πυροσβέστες στην κατάσβεση, αναγκάζονται να παίζουν «κρυφτό» με την αστυνομία, προσπαθώντας να σώσουν τα σπίτια τους. Αυτό ήταν κάτι που σημείωσε αυτές τις ημέρες τόσο ο δήμαρχος της Πάτρας, Κώστας Πελετίδης, ο οποίος είπε πως όσοι αγνόησαν το 112 έσωσαν τις περιουσίες τους. Το ίδιο υποστήριξε και ο πυροσβέστης και εμπειρογνώμονας Βασίλης Κοκοτσάκης σε ανάρτησή του, γράφοντας χαρακτηριστικά:«Κανείς δεν θα υπερασπιστεί τον τόπο του σαν τον κάτοικο τη περιοχής». Η αλήθεια είναι πως μετά το σοκ στο Μάτι ήταν λογικό να δοθεί έμφαση στην ασφάλεια, ωστόσο δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι η φωτιά είναι μια μάχη και στη μάχη χρειάζεσαι όσο το δυνατόν περισσότερα χέρια. Άλλο είναι να ενημερώνεις τους πολίτες ότι η φωτιά κατευθύνεται προς το μέρος τους, και άλλο να τους αναγκάζεις να απομακρυνθούν με το ζόρι. Τα στοιχεία είναι αμείλικτα: Περισσότερα χρήματα και πυροσβεστικά μέσα αλλά και πολύ περισσότερα καμένα στρέμματα. Κάτι πρέπει να αλλάξει.