Αυτό με τον Λίβυο Αρχηγό ΓΕΕΘΑ πόσο τυχαίο ήταν άραγε;

Από τη γραμμή Μεταξά στη γραμμή… Δένδια – Κατασκευαστικό «οργασμό» φέρνουν οι εξαγγελίες του υπουργού

Σε αναστάτωση βρίσκονται οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας μετά τις εξαγγελίες του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια, για την αναδιάρθρωση των Ενόπλων Δυνάμεων. Κι αν οι εξαγγελίες για την –επιβεβλημένη- κατακόρυφη αύξηση του μισθού των στρατευμένων και τις αλλαγές στη θητεία στο Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία συγκέντρωσαν τη δημοσιότητα, το «ζουμί» βρίσκεται αλλού. Διότι ο Δένδιας προανήγγειλε την κατασκευή της νέας «γραμμής Μεταξά»: 500 οχυρωματικά έργα με ορίζοντα ολοκλήρωσης τριετίας. «Προωθούνται υπόγεια οχυρωματικά έργα, 207 στην ηπειρωτική και 315 στη νησιωτική Ελλάδα, με την ολοκλήρωσή τους να τοποθετείται σε ορίζοντα τριετίας», δήλωσε ο υπουργός. Ο προβλεπόμενος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 65 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το ποσό αυτό θα ξεπεραστεί κατά πολύ. Όπως μας είπε χαρακτηριστικά στέλεχος μεγάλης κατασκευαστικής εταιρείας με εμπειρία σε οχυρωματικών έργων (καταφύγια) σε αραβικές χώρες: «Τα 65 εκατομμύρια για 500 έργα δεν φτάνουν ούτε για τις… μακέτες». Το ενδιαφέρον με τις εξαγγελίες Δένδια είναι πως σχεδόν ταυτόχρονα, οι Τούρκοι αποκάλυψαν χθες τη νέα τους διατρητική βόμβα NEB HAYALET, ικανή να διαπεράσει επτά μέτρα ενισχυμένου σκυροδέματος. Οι Τούρκοι κατασκευάζουν πυραύλους και διατρητικές βόμβες, εμείς υπόγεια καταφύγια. Ας ελπίσουμε μόνο να μην έχουν την τύχη των καταφυγίων του Νασράλα και των Ιρανών…

«Πάτωσαν» (και) τον Ιούνιο τα ξενοδοχεία της Αθήνας

Μετά τα προβλήματα στην ακτοπλοΐα, τη στασιμότητα των Airbnb και την υποτονική εικόνα στα νησιά, και τα ξενοδοχεία της Αθήνας εμφανίζουν πλέον σαφή μείωση στην τουριστική κίνηση για τον Ιούνιο. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ), καταγράφηκε πτώση σε όλους τους βασικούς δείκτες απόδοσης: μέση πληρότητα, μέση τιμή δωματίου (ADR) και έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar). Συγκεκριμένα, η μέση πληρότητα για τον Ιούνιο 2025 διαμορφώθηκε στο 88,9%, έναντι 90,6% τον Ιούνιο του 2024, σημειώνοντας πτώση 2%. Η μέση τιμή δωματίου (ADR) υποχώρησε στα 228,50 ευρώ, από 237,18 ευρώ πέρυσι, δηλαδή μείωση 3,7%. Αντίστοιχα, το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) διαμορφώθηκε στα 203,04 ευρώ, έναντι 214,95 ευρώ τον περσινό Ιούνιο — πτώση της τάξης του 5,5%. Το πρόβλημα όμως είναι πολύ βαθύτερο απ’ ό,τι δείχνουν οι αριθμοί, διότι τα ξενοδοχεία κατέγραψαν χαμηλότερη πληρότητα παρόλο που προσέφεραν χαμηλότερες τιμές. Όπως σχολιάζουν άνθρωποι του κλάδου, αν οι τιμές είχαν παραμείνει στα περσινά επίπεδα, οι ξενοδόχοι της Αθήνας «δεν θα έβλεπαν στα ξενοδοχεία ούτε τους… ρεσεψιονίστ τους». Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι ότι ούτε για τον Ιούλιο διαφαίνεται ουσιαστική ανάκαμψη. Αν συνεχίσει η κατάσταση αυτή και τον Αύγουστο, καλό θα ήταν οι Έλληνες να προετοιμάζονται για χειμώνα «πείνας».      

Το ΦΠΑ στα εισιτήρια «τσακίζουν» την ακτοπλοΐα

Σε δύσκολη θέση έχει περιέλθει η ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς πολλά δρομολόγια παραμένουν άδεια, με τους παράγοντες του κλάδου να μεταφέρουν στη στήλη ότι ο υψηλός ΦΠΑ και οι αυστηροί «πράσινοι» κανονισμοί της ΕΕ την έχουν ουσιαστικά οδηγήσει σε αδιέξοδο. Για όσους δεν το γνωρίζουν, η Ελλάδα κατέχει την πανευρωπαϊκή πρωτιά στον ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: 13% για τους επιβάτες και 24% για τα οχήματα. Την ίδια στιγμή, σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με έντονο νησιωτικό χαρακτήρα, ο αντίστοιχος φόρος κυμαίνεται κάτω του 10%. Ταυτόχρονα, οι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη χρήση των πανάκριβων «πράσινων» καυσίμων, τα οποία τα πλοία θα πρέπει υποχρεωτικά να χρησιμοποιούν, έχουν εκτοξεύσει περαιτέρω το κόστος λειτουργίας, οδηγώντας σε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων. Οι τιμές πλέον θεωρούνται απλησίαστες για τον μέσο πολίτη, ο οποίος παραδοσιακά προτιμούσε το πλοίο έναντι των ακριβότερων αεροπορικών μεταφορών. Όμως πλέον τα πλοία έχουν χάσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητά τους έναντι του αεροπλάνου. Όπως μας αναφέρουν στελέχη του κλάδου, αυτό έχει σημαντική πτώση της επιβατικής κίνησης σχεδόν σε όλα τα δρομολόγια σε σύγκριση με πέρυσι, με μοναδική εξαίρεση τα νησιά του Αργοσαρωνικού, όπου παρατηρείται μια μικρή αύξηση.

Ξεκάθαρος ο Κ.Μητσοτάκης: Ή αλλαγή εκλογικού νόμου ή τριπλές εκλογές το 2027

Αποφασισμένος να εξασφαλίσει ισχυρή κυβερνητική πλειοψηφία και στις εκλογές του 2027 εμφανίζεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ξεκαθαρίσει στους στενούς του συνεργάτες ότι υπάρχουν δύο δρόμοι για να το πετύχει: Αλλαγή του εκλογικού νόμου, με αύξηση του κατώτατου ορίου εισόδου στη Βουλή στο 5%. Προσφυγή σε τριπλές εκλογές. Ο λόγος που ο Πρωθυπουργός θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο τριών διαδοχικών εκλογικών αναμετρήσεων είναι απλός: καμία δημοσκόπηση δεν τον δείχνει να ξεπερνά το 30%, ποσοστό που δεν επαρκεί για αυτοδυναμία με την ισχύουσα εκλογική νομοθεσία. Με δεδομένο ότι η αντιπολίτευση είναι «για γέλια», σκοπεύει να προτάξει το δίλημμα: «Ή εγώ, ή ακυβερνησία» και να προκαλέσει πολλαπλές εκλογικές αναμετρήσεις μέχρι να λάβει την πλειοψηφία. Για αυτόν τον λόγο, μάλιστα, φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να προκηρυχθεί η πρώτη εκλογική αναμέτρηση τον Μάρτιο του 2027, και όχι Απρίλιο ή Μάιο όπως αρχικά σχεδιαζόταν. Μάλιστα, η πιο πιθανή ημερομηνία είναι η πρώτη Κυριακή του Μαρτίου, δηλαδή στις 7 Μαρτίου, ενώ υπάρχει και το ενδεχόμενο της 28 Φεβρουαρίου, αφού ο Μητσοτάκης θέλει να έχει μεσολαβήσει όσο το δυνατόν μικρότερο χρονικό διάστημα από το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης τον Αύγουστο του 2026.

Τα μάθατε τα νέα; Η Euronet «απειλεί» να αποσύρει τα ΑΤΜ της από τα νησιά

Σε μία εξοργιστική δήλωση προχώρησε το ανώτατο διευθυντικό στέλεχος της Euronet Card Services, Ιωάννα Κρικελλή, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ «προειδοποίησε» πως η εταιρία θα αποσύρει τα ΑΤΜ της από τα νησιά και άλλες απομακρυσμένες περιοχές, λόγω του «πλαφόν» που σκοπεύει να επιβάλει η κυβέρνηση στις χρεώσεις τους. «Οποιαδήποτε παρέμβαση που δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα βιωσιμότητας. Μια εσφαλμένα σχεδιασμένη παρέμβαση θα οδηγήσει σε μαζική απόσυρση ΑΤΜ από νησιά και απομακρυσμένες περιοχές, θα περιορίσει την πρόσβαση σε μετρητά και θα επιφέρει πλήγμα στις τοπικές οικονομίες», δήλωσε η κ. Κρικελλή. «Είναι βέβαιο ότι ένα χαμηλό πλαφόν θα καταστήσει μη βιώσιμο το μεγαλύτερο ποσοστό όλων των ΑΤΜ στην ελληνική επικράτεια, με άμεσες αρνητικές συνέπειες τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες», πρόσθεσε — και μάλιστα επισήμανε πως η λειτουργία ενός ΑΤΜ σε απομακρυσμένο νησί συνεπάγεται «σημαντικό κόστος». Αλήθεια, με όλη τη ψυχραιμία που διαθέτουμε: η κ. Κρικελλή νομίζει ότι απευθύνεται σε «ιθαγενείς»; Τόσα χρόνια δηλαδή πώς οι τράπεζες λειτουργούσαν ΑΤΜ στα νησιά χωρίς κανένα πρόβλημα;Επίσης, να ενημερώσουμε τη συμπαθέστατη κ. Κρικελλή ότι όλες οι επιχειρήσεις έχουν έξοδα λειτουργίας, και η εταιρία της θα έπρεπε να τα έχει υπολογίσει όταν αποφάσισε να εγκαταστήσει τα ΑΤΜ της στα ελληνικά νησιά. Επιπλέον, υποτίθεται ότι τα ΑΤΜ τύπου Euronet απευθύνονται κυρίως σε αλλοδαπούς τουρίστες, στους οποίους δεν θα τεθεί κανένα πλαφόν. Άρα ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα;Ότι δεν θα μπορούν να χρεώνουν με μεγάλα ποσά τους Έλληνες καταναλωτές; Για τη στήλη, τα πράγματα είναι πολύ απλά: Αν η Euronet – και κάθε τέτοιου τύπου εταιρεία – δεν μπορεί να διατηρεί τα ΑΤΜ της στα νησιά, ας τα κλείσει. Θα επιστρέψουμε στο παλιό, δοκιμασμένο μοντέλο με τα ΑΤΜ των ελληνικών τραπεζών, το οποίο ήταν πιο συμφέρον για όλους: και για τους μόνιμους κατοίκους, και για τους τουρίστες. Σε κάθε περίπτωση , η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να κάνει ούτε εκατοστό πίσω.

«Ανταρσία» Ελλήνων εφοπλιστών κατά ΕΕ: «Θα συνεχίσουμε να μεταφέρουμε ρωσικό πετρέλαιο»

Αποφασισμένοι να συνεχίσουν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, παρά την απόφαση της ΕΕ για νέες κυρώσεις και περαιτέρω μείωση του πλαφόν, εμφανίζονται οι Έλληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με το Reuters, κάτι που επιβεβαίωσαν κορυφαία στελέχη του χώρου μιλώντας στη στήλη. Όπως μας είπε χαρακτηριστικά μέλος γνωστής ναυτιλιακής οικογένειας, σε κοινωνική εκδήλωση όπου παρευρεθήκαμε: «Ακόμα και στο 1 δολάριο να το ρίξει η ΕΕ, εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε, πάντα νόμιμα, για να προσφέρουμε φθηνό πετρέλαιο στους καταναλωτές.» Η ΕΕ ανακοίνωσε πρόσφατα το 18ο (!) πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας (αν κάποιος θυμάται τι ακριβώς κατάφεραν τα προηγούμενα 17, να μας το πει) όπου, μεταξύ άλλων, προβλέπεται νέα μείωση του πλαφόν τιμής του ρωσικού πετρελαίου στα 47,60 δολάρια το βαρέλι, με σαφή στόχο τους Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι συνεχίζουν να μεταφέρουν νομίμως ρωσικό πετρέλαιο στα 60 δολάρια μέσω διάφορων παραθύρων. Βέβαια αυτό που δεν έχει υπολογίσει η ΕΕ, είναι ότι μέχρι στιγμής οι ΗΠΑ δεν δείχνουν καμία διάθεση να συντονιστούν. Το ρωσικό πετρέλαιο πωλείται σε δολάρια, και είναι ιδιαίτερα επικερδές για τις αμερικανικές τράπεζες, οι οποίες είναι οι μόνες που στην πραγματικότητα μπορούν να σταματήσουν τις συναλλαγές. Και,  τι έκπληξη, δεν δείχνουν καμία διάθεση να το κάνουν.