Αυτό με τον Λίβυο Αρχηγό ΓΕΕΘΑ πόσο τυχαίο ήταν άραγε;

«Πράσινη» ενέργεια: Μόνο «πράσινη» δεν είναι τελικά

Χαμός στην αγορά ενέργειας καθώς το πεπαλαιωμένο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ σε συνδυασμό με την υπέρπροσφορά ρεύματος από τις ΑΠΕ οι οποίες έχουν αναπτυχθεί χωρίς κανένα έλεγχο δημιουργούν αρνητικές συνθήκες στην κατανάλωση ρεύματος. Αυτό σημαίνει ότι ο ΔΕΔΔΗΕ απορρίπτει την παραγωγή από τις ΑΠΕ σε σημαντικό ποσοστό, κάτι που σημαίνει με τη σειρά του ότι οι παραγωγοί απλά δεν πληρώνονται για το ρεύμα που παράγουν. https://youtu.be/ggAqNsDIVj8 Να σημειωθεί ότι σε πολλές περιοχές της χώρας το δίκτυο είναι κορεσμένο, δεν διαθέτει με άλλα λόγια μεγαλύτερη χωρητικότητα για να υποδεχθεί και να μεταφέρει περισσότερη ενέργεια. Ακόμη όμως και το δίκτυο να μπορούσε να μεταφέρει μεγαλύτερες ποσότητες η ζήτηση δεν δικαιολογεί τέτοια παραγωγή κατά συνέπεια ένα μεγάλο μέρος του προσφερόμενου ρεύματος καταλήγει στο… άπειρο. Βασική αιτία όμως του συνολικού προβλήματος δεν είναι ούτε το πεπαλαιωμένο σύστημα, ούτε η ζήτηση αλλά η αλόγιστη ανάπτυξη της αποκαλούμενης «πράσινης» ενέργειας την οποία η κυβέρνηση προώθησε εξαπολύοντας ένα τεράστιο κύμα προπαγάνδας κατά του λιγνίτη ως η ίδια η ύπαρξή μας να εξαρτάτο από αυτό. Αποτέλεσμα μεγάλες εκτάσεις καλλιεργήσιμων εκτάσεων να έχουν μετατραπεί σε «εργοστάσια» παραγωγής ρεύματος! Με άλλα λόγια παράγουμε ρεύμα αλλά όχι αγροτικά προϊόντα και αυτό το ρεύμα που παράγουμε πάρει στα αζήτητα! Είναι άγνωστο πόσες εκτάσεις έχουν μετατραπεί στην Ελλάδα σε φωτοβολταϊκά... «πάρκα» σύμφωνα όμως με πρόσφατα στοιχεία, στην Ελλάδα υπάρχουν χιλιάδες φωτοβολταϊκά «πάρκα», με την ισχύ τους να ξεπερνά τα 5 GW (γιγαβάτ). Αυτά τα πάρκα καταλαμβάνουν εκτάσεις που συχνά ήταν καλλιεργήσιμες. Οι περισσότερες αλλαγές χρήσης γης έχουν γίνει σε περιοχές όπως η Θεσσαλία, η Κεντρική Μακεδονία, και η Κρήτη, όπου υπάρχουν μεγάλες εκτάσεις καλλιεργήσιμης γης. Αν υποθέσουμε ότι υπάρχουν περίπου 5 GW (5.000 MW) φωτοβολταϊκών πάρκων στην Ελλάδα (που είναι μια λογική εκτίμηση για το 2025), και κάθε MW καταλαμβάνει 2,5 στρέμματα κατά μέσο όρο, τότε η συνολική έκταση μπορεί να φτάνει και τα 12.500 στρέμματα που το μεγαλύτερο ποσοστό ήταν καλλιεργήσιμη γη πριν. Μάλιστα Βουλγαρία και Ιταλία απαγόρευσαν πρόσφατα τη μετατροπή καλλιεργήσιμων εκτάσεων σε πάρκα ΑΠΕ. Από τη μια οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας που δε πληρώνονται από την άλλη τα δάνεια που έχουν πάρει από τις τράπεζες οι οποίες τα παρείχαν απλόχερα σε συνδυασμό με την μετατροπή καλλιεργήσιμων εκτάσεων σε «πάρκα» συνθέτουν ένα σκηνικό που όχι μόνο χρειάζεται  ρύθμιση αλλά και γενναίες περικοπές στην αποκαλούμενη «πράσινη» ενέργεια που μόνο πράσινη» δεν είναι.

Τι γύρευε ο Κώστας Καραμανλής στο ΥΠΟΙΚ; Η συνάντηση με Πιερρακάκη

Μία συνάντηση «χαμηλών τόνων» πραγματοποιήθηκε χθες στο Υπουργείο Οικονομικών μεταξύ του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή και του υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη. Σύμφωνα με πληροφορίες, η συνάντηση έγινε σε ιδιαίτερα καλό κλίμα και είχε καθαρά πρακτικό χαρακτήρα. Οι δύο άνδρες συζήτησαν ζητήματα που αφορούν την ιστορική συνεταιριστική καπνοβιομηχανία της Βόρειας Ελλάδας, ΣΕΚΕ, της οποίας πρόεδρος είναι ο Κώστας Καραμανλής. Ο πρώην πρωθυπουργός ενημέρωσε τον υπουργό ότι η ΣΕΚΕ αντιμετωπίζει προκλήσεις, λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής, της μείωσης των καλλιεργειών και των διεθνών πιέσεων που δέχεται συνολικά η βιομηχανία καπνού. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν οι δυνατότητες στήριξης της εταιρείας μέσω εθνικών και ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων, αλλά και τρόποι διασφάλισης της βιωσιμότητας ενός οργανισμού που επί δεκαετίες στηρίζει χιλιάδες καπνοπαραγωγούς, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα. Όπως μάθαμε, ο Κυριάκος Πιερρακάκης αναγνώρισε τη σημασία της ΣΕΚΕ και φέρεται να δεσμεύθηκε ότι το ζήτημα θα ενταχθεί στην ατζέντα του υπουργείου. Όσο για τις φήμες που συνδέουν τη συνάντηση με την ίδρυση του πατριωτικού φορέα των «91», ο οποίος έκανε την εμφάνισή του χθες στην ΕΣΗΕΑ, κύκλοι προσκείμενοι στον Κώστα Καραμανλή τις απορρίπτουν κατηγορηματικά, κάνοντας λόγο, μάλιστα, για... ανέκδοτο. Τώρα αν ως «ανέκδοτο» εννοούν τις φήμες ή τον φορέα, είναι κάτι που το άφησαν αδιευκρίνιστο.

Το κίνημα των «91» και οι άδειες καρέκλες

Χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η χθεσινή συνέντευξη Τύπου της «κίνησης των 91» στην ΕΣΗΕΑ, μιας ομάδας πολιτών με πατριωτικά χαρακτηριστικά, καθώς, όπως μαρτυρούν άνθρωποι που παρευρέθηκαν, η ανταπόκριση του κόσμου ήταν ελάχιστη. «91 δεν ήταν ούτε μέσα στην αίθουσα», σχολίασε σκωπτικά φίλος της στήλης. Όπως μάθαμε, ορισμένοι αποχώρησαν γρήγορα όταν διαπίστωσαν πως στην αίθουσα δεν παρευρισκόταν ο... Σαμαράς. Εκ των πρωταγωνιστών της πρωτοβουλίας είναι οι καθηγητές Γιάννης Μάζης και Μελέτης Μελετόπουλος οι οποίοι είχαν και κεντρικό ρόλο στη συνέντευξη Τύπου. Μάλιστα, η πρωτοβουλία των «91», εξέδωσε κι ένα 11σελιδο «μανιφέστο», που φέρει την υπογραφή αρκετών γνωστών προσωπικοτήτων. Στο μανιφέστο της η κίνηση ζητά «ηγετικές πολιτικές προσωπικότητες με κυβερνητική εμπειρία» να αναλάβουν την ανασύνταξη της χώρας. «Αυτές οι προσωπικότητες, ακόμη και εάν δεν υπήρχαν, θα έπρεπε να “εφευρεθούν”. Αλλά ευτυχώς υπάρχουν και πρέπει να επιστρατευθούν! Εμείς, οι ενεργοί και αγωνιζόμενοι πολίτες που υπογράφουμε αυτό το κείμενο, τους καλούμε να ενεργοποιηθούν, να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Η συγκυρία το επιβάλλει και η κοινωνία το χρειάζεται επειγόντως», αναφέρουν. Η στήλη πάντως αναρωτιέται, όταν λένε «ηγετικές πολιτικές προσωπικότητες με κυβερνητική εμπειρία» εννοούν και τον Τσίπρα; Σε κάθε περίπτωση, παραμένει εύλογο το ερώτημα: γιατί μία τέτοια προσωπικότητα να επιλέξει να ενταχθεί κάπου, αντί να δημιουργήσει από την αρχή ένα δικό της κόμμα, με δικές της θέσεις και πλήρη έλεγχο; Εν πάση περιπτώσει, ευχόμαστε καλή επιτυχία στο εγχείρημα, καθώς διατηρεί έναν πατριωτικό χαρακτήρα, αλλά επιτρέψτε μας να παραμείνουμε σκεπτικοί ως προς τις πιθανότητες επιτυχίας και μακροημέρευσης της πρωτοβουλίας. Δύσκολα μπορεί κανείς να φανταστεί ότι η κίνηση αυτή θα αποκτήσει ευρεία απήχηση, καθώς δείχνει να έχει περισσότερο τον χαρακτήρα think tank και όχι πολιτικού φορέα.

Έξαλλοι οι Έλληνες εφοπλιστές με τις Βρυξέλλες: «Που είναι η επιχείρηση ASPIDES?»

Μία από τις πιο «μαύρες» μέρες της ιστορίας της διανύει η ελληνική ναυτιλία, καθώς μέσα σε λίγες μόλις ώρες, δύο ελληνόκτητα πλοία, το Eternity C και το Magic Seas , επλήγησαν και στη συνέχεια βυθίστηκαν από επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, με τραγικό απολογισμό δεκάδες νεκρούς. https://youtu.be/tL8d7ZdqfUw Όπως πληροφορείται η στήλη, στα εφοπλιστικά γραφεία επικρατεί οργή, ιδιαίτερα κατά της ευρωπαϊκής ναυτικής επιχείρησης ASPIDES, η οποία, υποτίθεται, έχει στόχο να προστατεύει τα πλοία ευρωπαϊκών συμφερόντων που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα. Ωστόσο, όπως καταγγέλλεται, όχι μόνο δεν προσφέρει ουσιαστική προστασία, αλλά μετά τις πρόσφατες επιθέσεις, το αρχηγείο της επιχείρησης έβγαλε ανακοίνωση που κατηγορούσε τα πλοία που βυθίστηκαν, επειδή δεν ζήτησαν συνοδεία! Κάτι τέτοιο, φυσικά, είναι πρακτικά αδύνατο, καθώς στην περιοχή διέρχονται καθημερινά δεκάδες εμπορικά πλοία και είναι αδύνατον όλα να ζητούν συνοδεία. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά υψηλόβαθμη ναυτιλιακή πηγή: «Δεν μπορεί κάθε εμπορικό πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα να ζητά προστασία. Θα πρέπει να υπάρχουν πολεμικά πλοία στην περιοχή που να δρουν αποτρεπτικά , προληπτικά, όχι κατόπιν αιτήματος.» Παρά ταύτα, με νέα ανακοίνωσή της, η επιχείρηση ASPIDES επιμένει πως «συνεχίζει να επιχειρεί στην περιοχή με στόχο τη συμβολή στην ασφαλή ναυσιπλοΐα και την προστασία των εμπορικών πλοίων». Αναρωτιέται κανείς: αν αυτό θεωρείται «επιχειρησιακή παρουσία», φανταστείτε τι θα γινόταν αν δεν επιχειρούσαν καθόλου. Όπως αντιλαμβάνεστε, για την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα αυτό ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Αποτέλεσμα: τόσο ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας όσο και ο υπουργός Άμυνας Νίκος Δενδιάς δέχθηκαν χθες καταιγισμό τηλεφωνημάτων από εξοργισμένους εφοπλιστές, ζητώντας άμεση παρέμβαση και λύση. «Δεν μπορεί το ένα στα τρία πλοία που χτυπιούνται από τους Χούθι να είναι ελληνικό. Κάτι πρέπει να γίνει, και άμεσα», ήταν το μήνυμα που τους εστάλη. Υπενθυμίζεται ότι, αυτή τη στιγμή, κανένα ελληνικό πολεμικό πλοίο δεν συμμετέχει ενεργά στην επιχείρηση ASPIDES, καθώς η φρεγάτα «Ψαρά», που είχε αναπτυχθεί αρχικά, αποσύρθηκε στις αρχές Ιουνίου. Σήμερα, βρίσκεται στην Αραβική Θάλασσα, συμμετέχοντας σε ασκήσεις με το Ινδικό Πολεμικό Ναυτικό. Κάτι μας λέει πως σύντομα το ΠΝ θα κληθεί να επιστρέψει στην περιοχή.

Τράπεζες και εταιρεία από Ντουμπάι έκλεισαν συμφωνία για την Avramar χωρίς να συμφωνεί ο… ιδιοκτήτης!

Συνεχίζεται το σίριαλ με την πώληση της Avramar της μεγαλύτερης εταιρείας ιχθυοκαλλιεργειών στην Ελλάδα, στην Aqua Bridge, μια εταιρεία με έδρα το Ντουμπάι, της οποίας CEO είναι ο Ινδός Mohammad Tabish. Ο ίδιος εμφανίζεται ως μελλοντικός ιδιοκτήτης της εταιρείας ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο, χωρίς όμως να έχει υπογραφεί κάποια συμφωνία... μέχρι χθες. Διότι, όπως έγινε γνωστό, υπογράφηκε τελικά η πολυαναμενόμενη συμφωνία εξαγοράς της Avramar ανάμεσα στην Aqua Bridge και τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, οι οποίες έχουν δανείσει την εταιρεία με πάνω από 300 εκατ. ευρώ. Μόνο που υπάρχει ένα βασικό πρόβλημα: Ποιο είναι αυτό; θα αναρωτιέσαι, αγαπητέ αναγνώστη. Τη συμφωνία δεν την έχει υπογράψει ο... ιδιοκτήτης της Avramar, δηλαδή η αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία Amerra! Όπως λένε σκωπτικά παράγοντες της αγοράς, «Είναι σαν να συμφωνεί κάποιος με τον φίλο του να παντρευτεί μια κοπέλα, αλλά να μην την δίνει ο... πατέρας της». Σύμφωνα με πληροφορίες, οι λόγοι για τους οποίους η Amerra δεν δίνει το «πράσινο φως» στο deal είναι δύο: Μέχρι στιγμής, δεν αποδέχεται την απαίτηση των τραπεζών να καταβάλει 90 εκατ. ευρώ, ποσό που ζητείται λόγω της λήξης της αναστολής πληρωμών των δανείων από τον Απρίλιο του 2025. Δεν έχει ακόμη βρεθεί η νομική φόρμουλα για την παραχώρηση της εταιρείας, η οποία είναι ιδιαίτερα περίπλοκη. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι ως μέρος της συμφωνίας οι τράπεζες πρόκειται να «κουρέψουν» περίπου το 75% των χρεών της Avramar. Η στήλη εύχεται σε όλους τους εμπλεκόμενους... καλή τύχη και καλά ξεμπερδέματα!

Ενεργειακό «deal» από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την Motor Oil – Τι προβλέπει

Στην υπογραφή δεσμευτικής συμφωνίας προχώρησαν οι Όμιλοι Motor Oil και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. https://youtu.be/UyVUjbehTBY Αυτό σημαίνει την συνένωση των δραστηριοτήτων τους στην προμήθεια ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από μονάδες φυσικού αερίου. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το σχετικό ανακοινωθέν, η Motor Oil θα εισφέρει το 100% της nrg (εξαιρουμένων των δραστηριοτήτων της ηλεκτροκίνησης, e-mobility (InCharge) και micro-mobility, Automotive Solutions), και το 50% της Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής, καθώς και ποσό σε μετρητά ύψους 79 εκατ. ευρώ. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα εισφέρει το 100% της ΗΡΩΝ (εξαιρουμένων, μεταξύ άλλων, των δραστηριοτήτων σε συγκεκριμένες χώρες των Βαλκανίων, τη δραστηριότητα του energy trading, του ΦΟ.Σ.Ε. (Optimus) και της ηλεκτροκίνησης), το 50% της Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής, ενώ αναμένεται να λάβει μετρητά συνολικού ύψους περίπου 128 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ποσού των 79 εκατ. ευρώ και επιπλέον ποσών που προβλέπονται μέσω ενός μηχανισμού επιτρεπόμενων εκροών). Τα ανωτέρω ποσά τελούν υπό την αίρεση confirmatory due diligence.