Αχ, βρε Κίμπερλι, τη ζωή σου να΄χα! Λούσα, βόλτες, μπουζούκια και μερικά εκατομμύρια ιθαγενείς στα πόδια σου...

Οι ΗΠΑ θέτουν στο «στόχαστρο» την Cosco και το λιμάνι του Πειραιά: «Πρέπει οπωσδήποτε να τους το αποσπάσουμε»

Τι αναφέρει το Reuters

Οι ΗΠΑ θέτουν στο «στόχαστρο» την Cosco και το λιμάνι του Πειραιά: «Πρέπει οπωσδήποτε να τους το αποσπάσουμε»

Οι ΗΠΑ έχουν θέσει στο «στόχαστρό» τους το λιμάνι του Πειραιά το οποίο έχει παραχωρηθεί στην κινεζική Cosco καθώς σύμφωνα με το Reuters θέλουν να περιορίσουν την ισχύ της Κίνας και να της αποσπάσουν γεωστρατηγικά περιουσιακά στοιχεία με τα οποία έχει κατορθώσει να επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία και την παγκόσμια κατανάλωση προς όφελός της.

Η Κίνα, μέσω κρατικών ή κρατικά σχετιζόμενων εταιρειών, έχει αποκτήσει μεγάλο έλεγχο σε κρίσιμη λιμενική υποδομή που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση γεωπολιτικής κρίσης, για κατασκοπεία ή για διατάραξη των αλυσίδων εφοδιασμού όπως αναφέρουν αμερικανικοί κύκλοι.

Οι ΗΠΑ θεωρούν πως οι επιλογές τους ξεκινούν από την ενίσχυση της ναυπηγικής και εμπορικής ναυτιλίας υπό αμερικανικό έλεγχο και καταλήγουν ως την προώθηση της ιδιωτικής επενδυτικής ανάμειξης σε λιμάνια όπου η Κίνα έχει μερίδιο, αλλά και την επιβολή τελωνειακών ή άλλων ρυθμιστικών μέτρων προκειμένου να μειωθούν τα κέρδη της Κίνας (δεν υπάρχει κανείς στην Ελλάδα που να μην αγοράζει από Τemu).

Ειδικότερα σε ότι αφορά το λιμάνι του Πειραιά η COSCO (China Ocean Shipping Company), μια από τις μεγαλύτερες κινεζικές εταιρείες λιμένων και ναυτιλίας, κατέχει 67% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ (Piraeus Port Authority).

Σύμφωνα με τις πηγές του Reuters, η αμερικανική στρατηγική περιλαμβάνει ειδικά τον Πειραιά ως παράδειγμα λιμένα στον οποίο κινήσεις της Κίνας για επέκταση της επιρροής είναι ήδη σε εξέλιξη.

O Πειραιάς έχει εξελιχθεί στο μεγαλύτερο γεωπολιτικό εργαλείο τον Κινέζων. Είναι η κορυφαία «πύλη» τους για την ΕΕ.

Τον Ιανουάριο του 2025, το αμερικανικό Υπουργείο Άμυνας κατέταξε την COSCO σε λίστα εταιρειών που θεωρούνται ότι έχουν συνεργασία με τις κινεζικές ΕΔ.

Η ένταξη σε αυτή τη λίστα δεν συνεπάγεται αυτομάτως οικονομικές κυρώσεις, αλλά στοχεύει να αποθαρρύνει επιχειρήσεις από τις ΗΠΑ από το να συναλλάσσονται με την COSCO.

Η ελληνική κυβέρνηση, όπως και παράγοντες της λιμενικής ζώνης, εξετάζουν τις όποιες επιπτώσεις από αυτές τις κινήσεις.

Οι ΗΠΑ εξετάζουν το ενδεχόμενο να υποστηρίξουν τη συμμετοχή ιδιωτικών δυτικών εταιρειών ή επενδυτών ώστε να αποκτήσουν μερίδια σε λιμάνια όπου η Κίνα έχει συμμετοχή.

Επίσης, υπάρχει σκέψη για επέκταση του ελέγχου στα ναυπηγεία, στα αρχεία των πλοίων που εγγράφονται με σημαία των ΗΠΑ ή υπό έλεγχο αμερικανικών αρχών, και γενικότερα για την ενίσχυση των “ναυτιλιακών γραμμών” που η χώρα μπορεί να χρησιμοποιεί στρατιωτικά ή οικονομικά σε περίοδο κρίσης.

Η COSCO έχει διαψεύσει ότι οι μονάδες της που βρίσκονται στη λίστα που σχετίζονται με το κινεζικό Στρατό, και υποστηρίζει ότι οι δραστηριότητές της λειτουργούν κανονικά.

Η ελληνική πλευρά δηλώνει ότι δεν έχει ενημερωθεί επισήμως για οποιαδήποτε σχέδια μεταβολής της ιδιοκτησίας ή διαχείρισης του Πειραιά εξαιτίας των αμερικανικών ανησυχιών.

Σύμφωνα με το Reuters, η Ουάσιγκτον έχει δρομολογήσει τη μεγαλύτερη προσπάθεια ενίσχυσης της ναυτιλιακής και λιμενικής της επιρροής από τη δεκαετία του 1970, με στόχο να περιορίσει τον αυξανόμενο έλεγχο της Κίνας σε στρατηγικά λιμάνια ανά τον κόσμο.

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ανησυχεί ότι η κινεζική παρουσία σε κρίσιμες θαλάσσιες υποδομές –από την Ευρώπη και τη Μεσόγειο μέχρι τον Παναμά και τα δυτικά παράλια των ΗΠΑ– θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για κατασκοπεία, στρατιωτική υπεροχή ή για την αποδιοργάνωση των εφοδιαστικών αλυσίδων σε περίοδο κρίσης.

Οι αμερικανικές αρχές θεωρούν ότι ο εμπορικός στόλος των ΗΠΑ δεν διαθέτει επαρκή υποδομή για να στηρίξει στρατιωτικά επιχειρήσεις σε περίπτωση πολέμου, ενώ η εξάρτηση από ξένες ναυτιλιακές υποδομές κρίνεται υπερβολική. H Κίνα υποστηρίζει ότι οι επενδύσεις της γίνονται στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου και καταδικάζει μονομερείς κυρώσεις ή οικονομική πίεση που, όπως αναφέρει, υπονομεύει τα δικαιώματα και τα συμφέροντα άλλων κρατών. Παράλληλα, ειδικοί όπως ο Stuart Poole-Robb, ιδρυτής της KCS Group, επισημαίνουν ότι η αμερικανική ανησυχία επικεντρώνεται στον κίνδυνο εκμετάλλευσης αυτών των υποδομών για κατασκοπεία, στρατιωτικό πλεονέκτημα ή διαταραχή των αλυσίδων εφοδιασμού.

Το σίγουρο είναι ότι η κυβέρνηση Τραμπ θέλει να διακόψει αυτό το γιγαντιαίο δίκτυο με το οποίο οι Κινέζοι έχουν κατορθώσει να πουλούν τα προϊ’όντα τους σε άπαντες και μάλιστα σε εξευτελιστικές τιμές με αποτέλεσμα να προκαλούν μεγάλη οικονομική ζημιά στις ΗΠΑ και στην υπόλοιπη ΕΕ.

Μάλιστα τα κινεζικά προϊόντα θεωρούνται πλέον ιδιαίτερα αξιόπιστα και έχουν γίνει αποδεκτά από τους καταναλωτές όλων των χωρών.

Οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν και ένα ακόμα πρόβλημα: Έλπιζαν στο παρελθόν να αντικαταστήσουν την Κίνα στην εφοδιαστική αλυσίδα με την Ινδία αλλά οι πρόσφατες εξελίξεις έδειξαν πως Κίνα-
Ινδία και Ρωσία τείνουν να δημιουργήσουν ένα ενιαίο «μπλοκ».

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.