Θα «φάει» καλά στην Ευρωβουλή η Ελεωνόρα. Θα δοξάσει (και αυτή...) το όνομα της Ελλάδας!

Αυτός είναι ο λόγος που ο Πλούτωνας ξεχωρίζει από τους άλλους πλανήτες

Παρόμοια χαρακτηριστικά δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στο Ηλιακό σύστημα

Αυτός είναι ο λόγος που ο Πλούτωνας ξεχωρίζει από τους άλλους πλανήτες

Ο Πλούτωνας, όπως θα έχετε ήδη ακουστά βρίσκεται πολύ μακριά από τη θερμότητα και το φως του Ήλιου, και μάλιστα, σύμφωνα με μία νέα μελέτη αποκαλύφθηκε πως το τοπίο του είναι καλυμμένο με ηφαίστεια πάγου.

Τα βουνά πάγου νοτιοδυτικά του Sputnik Planitia φτάνουν τα 7 χιλιόμετρα σε ύψος και όπως προδίδει η ονομασία των κρυοηφαιστείων, πρόκειται για ηφαίστεια που αντί να εκτοξεύουν καυτή λάβα εκτοξεύουν πάγο με πτητικά συστατικά όμως αμμωνία και μεθάνιο.

Μόλις έρθουν σε επαφή με τις παγωμένες συνθήκες της επιφάνειας, παγώνουν και δημιουργούν αυτά τα βουνά, όπως ακριβώς η λάβα δημιουργεί βουνά, καλντέρες κλπ.

Μία από τις περιοχές με πολύ λίγους κρατήρες πρόσκρουσης διαθέτει τεράστια βουνά. Παρόμοια χαρακτηριστικά δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στο Ηλιακό σύστημα.

Η ύπαρξη αυτών των τεράστιων χαρακτηριστικών δείχνουν πως η εσωτερική δομή του Πλούτωνα και η εξέλιξή της, επιτρέπει τη συγκράτηση θερμότητας ή τουλάχιστον πως διαθέτει περισσότερη θερμότητα από ό,τι περιμέναμε πριν την αποστολή του New Horizons.

Το διαστημικό σκάφος New Horizons μας αποκάλυψε την ύπαρξη των ηφαιστείων πάγου στον Πλούτωνα το 2015, προσφέροντάς μας τα περισσότερα δεδομένα που είχαν ποτέ επιστήμονες για ένα σώμα κοντά στη Ζώνη Κάιπερ.

Τα όρη Wright και Piccard αναγνωρίστηκαν αμέσως ως ηφαίστεια πάγου, τεράστιες κοιλότητες με βαθιές τρύπες στο κέντρο τους, παρόμοια με τα ηφαίστεια λάβας που συναντάμε αλλού στο Ηλιακό σύστημα.

Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε πως η επιφάνεια του Πλούτωνα είχε διαμορφωθεί από αυτή τη δραστηριότητα και μάλιστα πρέπει να συνέβη σχετικά πρόσφατα στην ιστορία του πλανήτη, αφού υπάρχει ένας μόνο κρατήρας στην πλευρά του όρους Wright, υποδεικνύοντας πως δεν είχε αρκετό χρόνο για να γεμίσει κρατήρες από συγκρούσεις.

Η δημιουργία του τοπίου στο Sputnik Planitia θα απαιτούσε πολλαπλές εκρήξεις και έναν τεράστιο όγκο εκτοξευόμενου υλικού, περίπου 10.000 κυβικά χιλιόμετρα ή 4 δισεκατομμύρια πισίνες Ολυμπιακών διαστάσεων.

Δεν είναι ακόμα ξεκάθαρες οι διεργασίες που λαμβάνουν χώρα στο εσωτερικό του Πλούτωνα για να παράγουν τα ηφαίστεια πάγου και η μελέτη τους είναι δύσκολη, αφού δεν έχουμε αντίστοιχο φαινόμενο στη Γη. Είναι πιθανό να υπάρχει ένα βαθύ δίκτυο ρωγμών κάτω από το έδαφος, στο οποίο κυκλοφορεί το παγωμένο μάγμα.

Η μελέτη υποδεικνύει πως παρόλο που είναι παγωμένος, ο Πλούτωνας δεν είναι νεκρός και ο πλανήτης-νάνος έχει πολλά ακόμα να μας μάθει για αυτό το φαινόμενο.

Η εξαγωγή παγωμένου υλικού στην επιφάνεια ενός σώματος με εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες, χαμηλή ατμοσφαιρική πίεση, χαμηλή βαρύτητα και η πληθώρα των ειδών πάγου που βρίσκονται στην επιφάνεια του Πλούτωνα, τον κάνουν μοναδικό σε όλα τα μέρη που έχουμε επισκεφτεί στο Ηλιακό σύστημα.